60 אלף שקל: למה הטסים מישראל למכה משלמים מחיר מופקע?

בישראל מקווים סעודיה תודיע על טיסות ישירות בין המדינות • פתיחת הטיסות הישירות תחסוך לכ-30 אלף אזרחים ישראלים עשרות אלפי שקלים בדרך למכה • בשל מגבלת המכסות מהארץ, רוב הטסים כיום מגיעים דרך ירדן ומשלמים על דמי תיווך ודרכונים זמניים

מכה, ערב הסעודית / צילום: Shutterstock, SAMAREEN
מכה, ערב הסעודית / צילום: Shutterstock, SAMAREEN

ביום שישי ימריא מטוסו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מישראל לסעודיה למטרת העל של הביקור שלו באזור: הנפט. אלא שבישראל תולים בטיסה הסמלית הזאת תקוות רבות בהתאם לאותה תשתית שהונחה כבר ב-2020 בדרך לנורמליזציה בין המדינות. אמש דווח ב-CNN כי בכוונת הסעודים להודיע על פריצת הדרך שתאפשר טיסות מעל שמי סעודיה בדרך למזרח וכן טיסות ישירות של מוסלמים למכה. עבור אלפי אזרחים ישראלים-ערבים מדובר בבשורה של ממש וחסכון של עשרות אלפי שקלים למשפחה.

דמי תיווך ודרכונים זמניים

לדברי גורמים בענף, טיסה זוגית לחג' הכוללת מעבר בירדן ודרכון זמני, מלונות ותעבורה, עולה למעלה מ-60 אלף שקל. נוסע מטול כארם שיפגוש באזרח ישראלי שהגיע לחאג' ישלם מחצית מהסכום על חבילה זהה בשל היעדר "דמי התיווך" שגוזרים גורמים בישראל ובירדן. התחום שהיה פרוץ יותר בעבר ונתון לחסדיהם של גורמים בודדים עבר הסדרה במרוצת השנים ועדיין יש מי שנהנים מהעובדה שהשמיים בסעודיה אינם פתוחים עבור החוגגים המוסלמים מישראל.

הטיסה לסעודיה בחאג' ובעומא נעשית במכסות של הסעודים עבור העולים מכל רחבי העולם הערבי. עבור אזרחי ישראל המוסלמים עומדת המכסה בחג' על 6,000 טסים ובעומרה (4 פעמים בשנה) על כמה אלפים נוספים. סה"כ בשנה ימריאו מישראל לסעודיה כ-30 אלף מוסלמים שישלמו סכומים מופקעים בשל דמי התיווך שמועברים בחלקם לירדנים על הנפקת דרכונים זמניים וחלקם לעמותת התיאום בראשה עומדים בכירי התנועה האסלאמית הצפונית , שהוצאה מחוץ לחוק בישראל ושפועלת מול הווקף הירדני.

באתר ועדת התיאום נכתב כי "ועדת התיאום העליונה לענייני החאג' ועומרה אחראית על ארגון מסעות החאג' עבור המוסלמים, בתיאום עם משרד ההקדשים הירדני, המיוצג על ידי מנהלת החאג' ועומרה. מקבלת התיקים בירדן ולאחר מכן לשליחתם לסעודיה".

איך זה עובד? למכה נוסעים בזוגות. תחילה נרשמים מול "הוועד המקומי" שמעביר את פרטי הנוסעים במרוכז לוועד התיאום הארצי שפועל כאמור מול הירדנים והסעודים ומארגן את הנסיעה על כל היבטיה. ניסיונות להקים חברות מתחרות בתחום בשנים האחרונות שיעבדו ישירות מול הסעודים נבלמו, ולדברי גורמים בענף "הרצון הטוב של המלך חוסיין לאפשר לאזרחי ישראל לנסוע למכה שועבד לטובת מי שביקשו בממלכה לגזור קופון על התיווך הנדרש".

הסכמי אברהם ונורמליזציה

במהלך ביקורו אמר ביידן כי "הנורמליזציה תשפר את שילובה של ישראל באזור ותחזק את ישראל. שילוב ישראל באזור והשלום עם שכנותיה הוא יעד אסטרטגי. מחר אטוס לסעודיה. אביא עמי מסר של שלום לאזור ולעולם כולו".

מוקדם יותר היום חתמו הנשיא האמריקאי וראש הממשלה יאיר לפיד על הצהרת ירושלים בהתייחס למחוייבות ההדדית למנוע מאיראן גרעין, הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל וגם הרחבת הסכמי אברהם: "הסכמי השלום והנורמליזציה של ישראל עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו מהווים תוספת קריטית להסכמי השלום האסטרטגיים של ישראל עם מצרים וירדן, שכולם חשובים לעתיד המזרח התיכון ולמטרה של הביטחון האזורי, השגשוג והשלום באזור. פסגת הנגב ההיסטורית, שיזם ואירח לפיד, הייתה ציון דרך במאמצים משותפים של ארה"ב וישראל לבנות מסגרת אזורית חדשה המשנה את פני המזרח התיכון. ארה"ב מחויבת להמשיך ולמלא תפקיד פעיל, כולל בהקשר של ביקורו הקרוב של הנשיא ביידן בסעודיה, בבניית ארכיטקטורה אזורית איתנה; בהעמקת הקשרים בין ישראל לבין שותפיה האזוריים; בקידום האינטגרציה האזורית של ישראל לאורך זמן; ובהרחבת מעגל השלום כך שיכלול עוד מדינות ערביות ומוסלמיות".

ב-2020 ערב בחירות מספר ארבע התראיין נתניהו לאתר פאנט ואמר "אני מחולל מהפיכה בקשרים שלנו עם העולם הערבי, ישראלים כבר טסים מעל ערב הסעודית, לפני שבוע הוציא שר הפנים, בתיאום כמובן איתי, הודעה שלא צריך יותר ויזות, כדי לבקר בחאג' במכה, בערב הסעודית, זה מהפיכה, זה חלק מהמהפכה… נגיע מהר מאוד למצב שישראלים יוכלו בטיסות ישירות להגיע לסעודיה למען החאג', וזה אומר שלא יצטרכו לשלם 35 אלף שקל פר טיסה, ישלמו כמה אלפי שקלים, ככה זה צריך להיות וככה זה גם יהיה, איתי זה יהיה ככה".

דברים דומים אמר נתניהו בתחילת השבוע במסיבת עיתונאים בכנסת, אך גורמים בכירים בישראל היו זהירים ביותר באשר להבטחות על פריצת הדרך המיוחלת וטענו כי ישנם מגעים אך לא ניתן להבטיח דבר. כך או כך העיניים בישראל נשואות לסעודיה ולבשורה שאולי תצא משם בסוף השבוע הקרוב.