האינפלציה בישראל בשיא של יותר מעשור - 4.4%; מחירי הדיור קפצו בתוך שנה ב-15.9%

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש שעבר, אך מעט פחות מהצפי • האינפלציה במדינה בקצב שנתי של 4.4% • מחירי הפירות והירקות ירדו ב-8.5%, ומבצעי סוף העונה הוזילו את מוצרי ההלבשה וההנעלה, סעיף התחבורה קפץ ב-2.4% • מדד תשומות הבנייה עלה ב-0.6% והשלים עלייה שנתית של 6.6%

האינפלציה מזנקת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האינפלציה מזנקת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה ב-0.4% - כך פרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בכך קצב האינפלציה בישראל עלה ל-4.4% במהלך 12 החודשים האחרונים.

התחזיות המוקדמות בשוק היו לעלייה של 0.5% ביוני, וזאת בהמשך לעליית מחירים של 0.6% במאי. למעשה זה החודש השני ברציפות שמדד המחירים בישראל היה מתחת לתחזיות המוקדמות.

יחד עם זאת, קצב האינפלציה בישראל חורג מתחום היעד של בנק ישראל ביותר מ-1%, ובנק ישראל צפוי להמשיך להעלות את הריבית בישיבות הבאות על מנת לרסן את קצב האינפלציה. זאת בדומה למקבילו הפד האמריקאי, שמתמודד עם אינפלציה גבוהה יותר בהרבה של 9.1% כפי שפורסם ביום רביעי.

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי תחבורה (2.4%), דיור (0.7%), תרבות ובידור (0.7%) ובריאות (0.6%). ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות שירדו ב-8.5% והלבשה והנעלה שירדו ב-3.4%.

מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים עלה ב-0.6% בחודש יוני, ובכך השלים עלייה של 6.6% במהלך 12 החודשים האחרונים. עלייה בולטת נרשמה בסעיף "חומרים ומוצרים" (1.1%), והתייקרו במיוחד מחירי הבטון המיובא (3.9%), מלט (3.6%), בלוקים מבטון ומגבס (3.4%). לעומת זאת, ירדו מחירי העץ לבנייה (3.4%-), מוצרים מוגמרים מעץ וחומרים אחרים (2.3%-), רשתות ברזל (1.4%-) ומוצרים אחרים מבטון וברזל לבנייה (1.3%- כל אחד).

מחירי הדירות עלו בעוד 1.4%

מחירי הדירות עלו ב-1.4% באפריל עד מאי 2022 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ובכך השלימו עלייה של 15.9% בחישוב שנתי. בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: תל-אביב 1.9%, ירושלים 1.6%, צפון 1.4%, חיפה 1.3%, דרום 1.2% ומרכז 1.1%.

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אפריל-מאי 2022, לעומת אפריל-מאי 2021, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: מרכז (19.5%), תל אביב (15.3%), ירושלים (14.6%), חיפה (14.4%), דרום (14.2%) וצפון (12.8%).

"מסתמנת אינפלציה יותר רוחבית"

יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון, מתייחס לעליית המדד שהייתה מתחת לציפיות של בית ההשקעות, שהעריך עלייה של 0.5%. "המדד הושפע בעיקר מהתייקרות של 8.6% בדלקים, 22.6% במחירי שכירות ו-0.7% במחירי הדיור (שכירות)". באופן תמוה, הוא אומר, מחירי הנסיעות לחו"ל עלו ב-0.9% בלבד כאשר הצפי של לידר היה ל-4%.

"מסתמנת אינפלציה יותר 'רוחבית', גם במוצרים וגם בשירותים, בפרט מחירי השכירות. קצב האינפלציה השנתית שעלה ל-4.4% מתרחק מיעד האינפלציה. בנק ישראל צפוי לעלות את הריבית ב-0.5% ב-22 באוגוסט, וכנראה גם ב-3 באוקטובר. בכך בנק ישראל מאמץ את הגישה של מספר בנקים מרכזיים בעולם (בהם הפד והבנק המרכזי בקנדה) שעושים front loading, מעלים את הריבית באופן חד בתחילת מחזור ההידוק המוניטארי", מסכם כץ.

גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, מציין כי "שתי נקודות בולטות לעין במדד יוני - מצד אחד, למרות שמחירי המזון עלו הם רשמו עליה מתונה מהצפוי כאשר בנוסף, מחירי הפירות והירקות הפתיעו לשלילה. מצד שני, סעיף הדיור מתחיל להראות סימני האצה. במדד יוני סעיף הדיור עלה ב-0.7% על רקע זינוק של 0.9% בסעיף שירותי דיור בבעלות ו-0.4% בסעיף השכירות. בכך, סעיף הדיור השלים עלייה של 4.2% ב-12 החודשים האחרונים לעומת 3.7% בחודש שעבר. בפרט סעיף שירותי דיור בבעלות האיץ מקצב של 3.4% לקצב של 4.1%".

"לאחר שקצב הגידול השנתי של מחירי הדירות האט בחודש שעבר, החודש הוא האיץ מחדש מקצב של 15.3% לקצב של 15.9% - אמנם הנתונים בתקופה האחרונה מאותתים על התקררות בקצב נטילת המשכנתאות ומכירת הדירות עקב העלייה בסביבת הריבית, אך עד שהתפתחויות אלו יחלחלו אל המחירים ייקח עוד קצת זמן. בהקשר של סביבת האינפלציה, האפקט של השינויים במחירי הדירות על סעיף הדיור במדד בא לידי ביטוי בפיגור ניכר של כשנה וחצי עד שנתיים כך שבמבט לשנה הקרובה הלחץ לעליית סעיף הדיור במדד ימשיך לגבור ויתמוך בסביבת אינפלציה גבוהה יותר".

"סביבת האינפלציה בישראל ממשיכה להתרחב כאשר ניכר כי סעיף הדיור מתחיל להראות סימני התעוררות ובמבט קדימה הפרסומים האחרונים מאותתים כי מחירי המזון צפויים להמשיך ולהאיץ. בנוסף, עליית מחירי החשמל והמים צפויה לתת דחיפה נוספת מעלה לסביבת האינפלציה במהלך השנה הקרובה. על אלו נוסיף את שער החליפין שלהערכתנו ימשיך להפעיל לחץ אינפלציוני גם בחודשים הבאים. בישראל עוד לא הגענו אל שיא האינפלציה כאשר על פי בנק ישראל השיא צפוי להגיע רק לקראת סוף השנה. כאשר אנו לוקחים בחשבון את סביבת האינפלציה המקומית ביחד עם הסיכונים האינפלציוניים מהעולם ופעולות מאוד אגרסיביות מצד הבנקים המרכזיים האחרים, אנו מעריכים כי גם בנק ישראל ימשיך בתהליך העלאות ריבית מואץ במהלך החודשים הקרובים", כותב בית אור.