הטיסות למזרח יתקצרו: סעודיה פותחת את המרחב האווירי שלה למטוסים מישראל

בשורה לענף התעופה הישראלי: הטיסות להודו, לתאילנד, לאוסטרליה ולמדינות נוספות יתקצרו בשעתיים לפחות • בתמורה, ישראל הסכימה להעברת איי טיראן וסנפיר, שבעבר כבשה והחזירה לידי קהיר, מריבונות מצרית לסעודית • ארה"ב: "זה תוצר של הפעילות הדיפלומטית של הנשיא ביידן"

ריאד, בירת סעודיה / צילום: Shutterstock, Mohammed younos
ריאד, בירת סעודיה / צילום: Shutterstock, Mohammed younos

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן הודיע היום (שישי) לפנות בוקר כי סעודיה החליטה לאשר את פתיחת המרחב האווירי שלה למטוסים מישראל ללא סייג. "ההחלטה הזו היא תוצר של הפעילות הדיפלומטית של הנשיא", מסר סאליבן לקראת ביקורו של ג'ו ביידן בג'דה - שאליה ימריא מנתב"ג לאחר ביקור במזרח ירושלים ובית לחם. "ההחלטה סוללת את הדרך ליותר יציבות וביטחון באזור המזרח התיכון, שקריטית לאזרחי ארה"ב, ולביטחון ולשגשוגה של ישראל".

המשמעות של ההחלטה גדולה בעבור ענף התעופה הישראלי, שהקווים שלו מנתב"ג למזרח יתקצרו משמעותית. בין השאר, הטיסות למלבורן יתקצרו מ-17 שעות ל-15.5 שעות, לבנגקוק מ-11 שעות ל-8 ורבע שעות, ולמומבאי מכמעט 8 שעות לכ-5 שעות בלבד.

עם זאת, כמובן שאין מתנות חינם - במיוחד מנסיך הכתר הסעודי. בתמורה לפתיחת המרחב האווירי למטוסים ישראליים, מוחמד בין סלמאן השיג הסכמה ישראלית להעברת איי טיראן וסנפיר שבעבר ישראל כבשה והחזירה לידי קהיר פעמיים, מריבונות מצרית לסעודית - בצעד שעשוי לפתור סופית מחלוקות בסוגיית הריבונות על אזור הכניסה לים האדום, שם ממקומים האיים.

הלכה למעשה, סעודיה היא הריבון באיים כבר מ-2018, לאחר שנחתם הסכם גבול ימי עם מצרים כבר ב-2016. עם זאת, לפי הסכם השלום בין קהיר לבין ירושלים, האיים נמצאים בשטח מפורז שבו פועל כוח רב-לאומי בהובלת צבא ארה"ב. ועתה, ככל הנראה, הן תעבור הריבונות על איי טיראן וסנפיר לידי ערב הסעודית והן תשתנה פעילות הכוח הרב-לאומי.

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס להחלטה ואמר: "אחרי דרך ארוכה וחשאית, ודיפלומטיה אינטנסיבית מול סעודיה וארה"ב, אנחנו קמים הבוקר לבשורה משמחת. רשות התעופה הסעודית הודיעה על פתיחת המרחב האווירי לחברות תעופה ישראליות. להחלטה הזו קדמה החתימה על 'הצהרת ירושלים' והעמקת המחוייבות האמריקאית לביטחון ישראל, למאבק בגרעין האיראני, להעמקה של הנורמליזציה ולתהליכים של הסכמי אברהם ופסגת הנגב".

שר האוצר ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן צייץ כעת בחשבון הטוויטר שלו כי "הכרזת סעודיה כי חברות תעופה ישראליות יוכלו לעבור במרחב האווירי שלה מהוה צעד משמעותי בתהליך יצירת שוק משותף וחדש של המזרח התיכון. אנחנו ניצבים בפני הזדמנות אמיתית וממשית לשדרג את המציאות הביטחונית והכלכלית של המזרח התיכון כולו ויש לעשות הכל כדי למצות אותה עד תום".