הישג חלקי לביידן: הסעודים יגדילו את תפוקת הנפט, במעט

הנשיא ביידן שאף להביא בביקורו בערב הסעודית בשורה שתוביל להורדת מחירי הדלק בארה"ב לקראת בחירות האמצע שיתקיימו בנובמבר, אך הוא לא בדיוק הצליח • הסעודים התחייבו להגביר את יכולת התפוקה ל-13 מיליון חביות נפט ביום, אבל המהלך לא בהכרח משליך באופן ישיר על כמות הייצור, שהיא זו שתוכל להביא למפנה משמעותי במחירים 

ביקור נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Evan Vucci
ביקור נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Evan Vucci

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יצא לסבב הביקורים במזרח התיכון בצל פופולריות שנמצאת בשפל, אינפלציה שהגיעה לקצב שנתי של 9.1%, ומחירי הנפט שהאמירו בצל השפעות פלישת רוסיה לאוקראינה בחודש מאי ליותר מ-120 דולר לבנצ'מארק ברנט, ולשיא של יותר מ-5 דולר לגלון בארה"ב. לכן, הוא שאף להביא מערב הסעודית, המדינה בעלת קצב הפקת הנפט הגדול ביותר באופ"ק פלוס (25% מכלל הפקת המדינות מייצאות הנפט) ויצואנית הנפט העיקרית של ארה"ב (5% מכלל היבוא), בשורה שתוביל להורדת מחירי הדלק בארה"ב לקראת בחירות האמצע שיתקיימו ב-8 בנובמבר.

והיום, במסגרת הוועידה שהגיע אליה נשיא ארה"ב בג'דה, הוא השיג בשורה חלקית. נסיך הכתר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, התחייב להגביר את יכולת התפוקה ל-13 מיליון חביות נפט ביום. בחודש יוני, הסעודים הפיקו 10.55 מיליון חביות בנפט, ועל כן הבשורה חיובית. מאידך, יכולת תפוקה אינה בהכרח משליכה באופן ישיר על כמות הייצור, שהיא זו שיכולה הלכה למעשה להביא למפנה משמעותי במחירי הנפט והדלק. לכן, מוקדם עדיין לדעת מתי בריאד יגיעו בפועל לייצור של 13 מיליון חביות ביום.

בריאד שואפים לעזור לוושינגטון, אך באופן מדוד

"הממלכה הכריזה על הגברת יכולת ההפקה ל-13 מיליון חביות ביום", סיפר הנסיך מוחמד בן סלמאן בג'דה. עם זאת, הוא ציין כי "לממלכה לא תהיה יכולת להגיע להפקה גדולה מזו". בפסגה בג'דה, בה נוכחים מנהיגי שש מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) לצד נציגי מצרים, ירדן ועיראק, נסיך הכתר הסעודי ציין כי נדרשים מאמצים מאוחדים לסיוע לכלכלה העולמית, וקרא להימנע ממדיניות לא-ריאלית בנוגע למקורות האנרגיה שתשפיע עוד יותר על האינפלציה הגואה ברחבי העולם: "אימוץ מדיניות לא מציאותית בנוגע להפחתת הפליטות באמצעות הסרת השימוש במקורות האנרגיה העיקריים תוביל בשנים הקרובות לאינפלציה חסרת תקדים, לעליית מחירי האנרגיה ושיעורי האבטלה, וכן להחמרת בעיות סוציאליות וביטחוניות".

הסיבה שבגינה בריאד שואפים לעזור לוושינגטון, אך באופן מדוד, קשורה למוסקבה - ולמשקל של הנפט הרוסי מתוך השוק העולמי. בחודש יוני, מדינות אופ"ק, ארגון המדינות שמייצאות נפט, הפיקו 28.83 מיליון חביות נפט ביום, בזמן שחברות אופ"ק פלוס בהובלת רוסיה הגיעו ל-13.26 מיליון חביות ביום.

הסעודים נמצאים בין הפטיש לסדן

אם מפלחים את כלל תעשיית הנפט, אזי בחודש יוני הוסיפו סעודיה ורוסיה לבדן 560 אלף חביות ביום לשוק. רוסיה לבדה, על אף הסנקציות של המערב, הגיעה ביוני ל-9.75 מיליון חביות ביום - לאחר 9.29 במאי ו-9.14 מיליון באפריל. הסיבה שאותה הירידה היא קלה בלבד, למרות סנקציות המערב, היא עלייה משמעותית ביצוא הנפט הרוסי לשתי המדינות המאוכלסות ביותר בעולם: סין והודו.

רוסיה מכרה לסין נפט בהיקף 1.98 מיליון חביות ביום במאי, והפכה לספקית המרכזית של בייג'ינג - תוך שהיא עוקפת את סעודיה. מדובר בשיא לתהליך, שבו רוסיה ייצאה 1.59 מיליון חביות ביום באפריל ו-1.5 במרץ. בד בבד, היקף יצוא הנפט הרוסי להודו הגיע במאי ל-819 אלף חביות ביום, לאחר 277 אלף באפריל ו-33 אלף בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. בכך, רוסיה עקפה את סעודיה בדרך למקום השני בהיקף הנפט המיוצא להודו, כשרק עיראק נותרה מעליה. מכירות הנפט, הגז הטבעי והפחם של רוסיה לסין ולהודו הסתכמו ב-24 מיליארד דולר בשלושה חודשים.

הסעודים, למעשה, נמצאים בין הפטיש לסדן: מחד גיסא, הם מעוניינים למכור יותר נפט בעידוד ארה"ב, ומאידך גיסא - בריאד לא בטוחים כלל כי יש להם את התשתית הנדרשת כדי לעמוד בעצימות שכזו. בה בעת, מצד אחד, הסעודים אינם שבעי רצון מכך שהרוסים עוקפים אותם ביעדי יצוא משמעותיים, אולם מצד שני - לא בטוח שברצונם יהיה לפגוע בשיתוף-הפעולה היציב יחסית עם רוסיה, למרות החשדנות ההדדית מאז מלחמת מחירי הנפט ב-2020.

"חשוב לשים לב שהסעודים הדגישו שהם יעלו את יכולת התפוקה של הנפט שלהם, ולא את כמות הייצור", אומרת לגלובס פרופ' ברנדה שפר, מומחית לאנרגיה באוניברסיטה של הצי האמריקאי. "ההבדל בין שני הדברים הוא משמעותי".

ייתכן כי החשש מתגובת מוסקבה מהווה את הסיבה המרכזית שבגינה נסיך הכתר הסעודי הסתפק בבשורה חלקית בדמות הגדלת יכולת ההפקה בלבד. אדרבא, כבר במאי הכריז שר האנרגיה הנסיך עבד אל-עזיז בן סלמאן כי ערב הסעודית פועלת כדי להגביר את הפקת הנפט שלה ל-13 מיליון חביות נפט ביום עד סוף שנת 2026, או תחילת 2027. כיום, היקף התפוקה המקסימלי הסעודי עומד על 12 מיליון חביות ביום. "סביר להניח שנגיע בתום התהליך ל-13.3 או 13.4", העריך שר האנרגיה.