קו המשווה | פרשנות

מהפכת החקלאות האורגנית שחירבה את כלכלת סרי לנקה ופגעה במנהיגיה

שלושת האחים ששלטו במדינת־האי החליטו באפריל 2021 לחסוך כסף ואסרו על יבוא דשנים כימיים • התוצאה הייתה התמוטטות של ייצור המזון ויצוא התה המקומי המפורסם • קלות־דעתם של האחים סללה את הדרך להתמוטטות סרי לנקה, למהפכה פוליטית ולנפילת משטרם

חקלאי בסרי לנקה בחודש יולי 2021 זמן קצר לאחר שנאסר על שימוש בדשנים בחקלאות / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena
חקלאי בסרי לנקה בחודש יולי 2021 זמן קצר לאחר שנאסר על שימוש בדשנים בחקלאות / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena

ב־31 באוקטובר 2021 עלה נשיא סרי לנקה אל דוכן הנואמים בוועידת האקלים בגלזגו (26 COP). במרכז נאומו עמדה יוזמה להצלת החקלאות ובריאות הציבור מרעתם של דשנים כימיים.

המעמד ההוא, כבר אז, גבל באבסורד. מראית־העין הפרופסוריאלית של גוטאבאיה ראג'אקאפסה לא התיישבה עם הרקורד שלו. 14 שנה קודם, בשלב המכריע של מלחמת האזרחים הסרי לנקית, הוא היה שר ההגנה בממשלה שהנהיג אחיו הבכור. ארגונים להגנת זכויות אדם הטילו עליו את האחריות לפשעי מלחמה ולמעשי טבח. היה משהו סוריאליסטי בהתיימרותו ללמד את העולם איך להיפטר מנזקי אשלגן חנקתי בתעשיית הדשנים.

הנשיא התפאר בהעזתה הגדולה של ממשלתו. שישה חודשים קודם הוא הטיל איסור פתאומי על שימוש בדשנים כימיים, והתחייב להעביר את סרי לנקה אל חקלאות אורגנית מלאה בתוך עשר שנים. הוא חזר על ההסברים באוזניהם של באי הוועידה: נזקים לבריאותם של חקלאים ושל צרכנים והחמרתה של בעיית האקלים. ראג'אפקאסה הוסיף תבלין רוחני להרצאתו. כיאה לבודהיסט, הוא דיבר על בודהה ועל המסורת בת שנות אלפיים של ״איזון בין דאגות אקולוגיות לצורכי האדם״.

זה התקבל על דעתם של הנוכחים. הנה כי כן ארץ מתפתחת, היכולה לנסות ולהשתמט מדאגות אקולוגיות בשם זכותה להוסיף ולהתפתח, מקדישה תשומת לב מבורכת למצב האדם.

נשיא סרי לנקה חזר הביתה, אל משבר מערכתי מחמיר והולך. לא חלפו אפילו ארבעה שבועות מנאומו, והוא הסיר חלקית את האיסור על יבוא דשנים כימיים. אחר כך, האיסור הוסר במלואו.

ארבעה חודשים לאחר נאומו משטרו התחיל להתמוטט. משפחתו, שמשלה בסרי לנקה, בהפסקות קלות, במשך 20 שנה, איבדה את עמדות הכוח שלה בזו אחר זו. המונים יצאו אל הרחובות, גירשו את אחיו ראש הממשלה מעיר הבירה קולומבו, ולבסוף כבשו את ארמון הנשיאות. הוא עצמו נמלט במטוס צבאי תחילה אל איי המלדיבים ואחר כך אל סינגפור. משם, ביום ה' שעבר, הוא שיגר את התפטרותו, באמצעות דואר אלקטרוני.

25 מיליון הדולר האחרונים

סרי לנקה היא עכשיו משל ושנינה, הדגם המושלם של המדינה הכושלת. מדינת־האי הזו, מדרום להודו, פשטה את הרגל. היא חדלה לשלם את חובותיה, וביום ו' שעבר היו בקופות הבנק המרכזי שלה 25 מיליון דולר, פחות מן העלות של יום יבוא יחיד.

בששת החודשים האחרונים מחירי לחם עלו פי שלושה ומחיר האורז הוכפל. רוב בתי הספר נסגרו. משרדי הממשלה פועלים אולי יומיים בשבוע. התחבורה הציבורית התמעטה עד מינימום. תורים של ימים משתרכים בכניסה לתחנות דלק, הנוטות להתרוקן מן הטיפות האחרונות הרבה לפני סוף התור. העניים לא יכולים לסמוך עוד אפילו על ארוחה אחת ביום. האמבולנסים חדלו לפעול. רופאים מייעצים לאנשים שלא להגיע לחדרי מיון.

סרי לנקה ספגה שורה של מהלומות בשלוש השנים האחרונות. באפריל 2019, טבח של איסלאמיסטים בכנסיה קתולית עלה בחיי 279 מתפללים, והנחית מהלומה כבדה על מקור ההכנסה החשוב ביותר שלה, תיירות. חצי שנה אחר כך התחילה מגפת הקורונה, ושמה קץ לתיירות מעיקרה. ואז, באפריל 2021, באה גזירת הדשנים.

בתוך חודשים אחדים, החקלאות הסרי לנקית קרסה. ארץ, שהתפארה מאז ״המהפכה הירוקה״ של שנות ה־60 ביכולתה לגדל כמעט את כל המזון שהיא צורכת, הוכרחה לשלם על יבוא אורז יותר ממה שהייתה משלמת על הדשנים. ״המהפכה הירוקה״ שיפרה ללא הכר את מצב החקלאות בארצות עניות. למהפכה ההיא הודו חייבת את המעבר מתלות מלאה בחסדי זרים אל הסתמכות עצמית מרשימה. הודו היא כיום יצואנית נטו של אורז.

סרי לנקה לא הגיעה אל מעמד של יצואנית, אבל הצליחה למלא כמעט את כל צרכיה. בסרי לנקה יש שתי עונות אורז, ה״קטנה״ בין מארס לספטמבר וה״גדולה״ בין ספטמבר למארס. ביטול האיסור על הדשנים איחר את המועד. הצירוף של מחסור קריטי בדשנים בשוקי העולם, בצירוף התרוקנות המזומנים באוצר המדינה, הוריד את תפוקת האורז בעונה ה״גדולה״ ב־40%.

המהפכה הירוקה בסרי לנקה סבסדה דשנים כימיים בשיעור של עד 90%. היא העמידה על רגליהם מיליון חקלאים זעירים. היא העלתה את הכנסותיהם, היא אפשרה להם לשכור כוח אדם, וליצור מקומות עבודה באזורים העניים ביותר.

מה הרס להם את הכליות?

מה הביא אפוא את האחים ראג'אפאקסה (הנשיא, ראש הממשלה ושר האוצר) להמר על חקלאות אורגנית? בנאומו בגלזגו, הנשיא תלה את ההחלטה בעיקר בנזק שהדשנים גרמו לבריאות הציבור. מאז שנות ה־90 התפשטה בסרי לנקה ״מחלת כליות כרונית ללא סיבה ברורה״ (איפיון רפואי, שראשי התיבות האנגליים שלו הם CKDu). באזורים אחדים של סרי לנקה, המחלה תקפה חמישית מן האוכלוסייה, בייחוד עובדים במיגזר החקלאי.

ההנחה שעמדה ביסוד האיסור על הדשנים הייתה שהם מקור המחלה. אבל היא לא הוכחה. המקור הסביר ביותר של המחלה הוא מי־השקיה המשמשים לחקלאות. האיסור הוטל 25 שנה לאחר שהמחלה זוהתה. ספק אם משהו הצדיק את החיפזון ואת חוסר ההכנה. ממשלת האחים לא הביאה בחשבון את התוצאות.

שבועות אחדים לאחר שהאיסור הוטל, קבוצה של אנשי מדע מקומיים הזהירו את הממשלה בתוקף מפני התוצאות. אתר רשת סרי לנקי פרסם את האזהרה ב־1 ביולי 2021. המדענים חזו ירידה הרת־אסון של 50% בתפוקת התה, שהוא אחד מענפי היצוא הרווחיים ביותר של סרי לנקה (הכנסות של 1.3 מיליארד דולר בשנה); וירידה של 20% עד 50% בשורה של ענפים אחרים, כמו תירס, תפוחי אדמה וקני סוכר.

אחד מיוזמי האזהרה סיפר בשבוע שעבר לבי.בי.סי שהוא ועמיתיו התחננו שהנשיא יקבל אותם לשיחה, ״ולו רק לחצי שעה״. הם לא נענו.

לפי תחקיר של הבי.בי.סי, הלחץ על הנשיא להיפטר מן הדשנים בא מצד ״אנשי רפואה, כמורה בודהיסטית והמיגזר הפרטי״. היו גם עמותות שניסו במשך שנים לעשות נפשות לרעיון החקלאות האורגנית. נראה שהאחים נענו ללחץ מפני שהתפתו להאמין כי הפסקת היבוא של דשנים מחו״ל תחסוך הרבה כסף בזמן של חובות לא נפרעים ומצוקה במאזן התשלומים.

תפוקת התה פחתה ב־40%

המחדל המזעזע הזה כמובן אינו פוסל את עצם הרעיון של הסתלקות מדשנים כימיים. הוא פוסל לעומת זאת את הרעיון של ניסיון להסתלק מהם ללא הכנה ומבלי להעריך את התוצאות. סרי לנקה אינה יכולה לעבור לחקלאות אורגנית מלאה משורה של סיבות, שבמרכזן עומד מחסור בקרקעות. נוסף על זה, הסבה של התה הציילוני המפורסם למתכונת אורגנית תשמוט את הקרקע מתחת לרגליו (״ציילון״ היה שמה הקודם של סרי לנקה). השוק העולמי לתה אורגני קטן מסך כל היצוא של תה סרי לנקי. כך או כך, בהיעדר דשנים, תפוקת התה פחתה בשנה האחרונה ב־40%.

הטיפשות המונומנטלית וחוסר האחריות של מלחמת האחים ראג'אפאקסה נגד דשנים כימיים לא הייתה הסיבה היחידה לנפילת משטרם, אבל הייתה אחת הסיבות החשובות. צרכנים אמידים במערב יוסיפו לשלם הון תועפות על ירקות ופירות אורגניים. ספק אם הם יזכרו את חקלאיה העלובים של סרי לנקה.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny־globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny