סמנכ"לית משאבי אנוש ב־BDO על מה רו"ח צריכים בתחילת הקריירה

ימית פלד, סמנכ"לית משאבי אנוש BDO, אומרת כי "המנהל הישיר, שעובד עם האנשים ביומיום, הוא הגורם שהכי משפיע על החלטת העובד לעזוב או להישאר - וזה חד-משמעי" • על הדור הצעיר: "היום, בהכללה, עובדים חסרי סבלנות לקידום שלהם"

ימית פלד, סמנכ''לית משאבי אנוש ב-BDO / צילום: איל יצהר
ימית פלד, סמנכ''לית משאבי אנוש ב-BDO / צילום: איל יצהר

אישי: בת 46, נשואה, אם לשלושה מתבגרים השכלה: תואר ראשון במדעי ההתנהגות ומינהל עסקים במכללה למינהל ותק בפירמת ראיית החשבון BDO ישראל: 3.5 שנים מספר עובדים: כ־1,600 עובדים בשמונה סניפים. מנהלת 15 נשים במחלקה.

המסלול שלי. "בצבא שימשתי בין היתר בתפקיד ייחודי של מש"קית עו"ס הח"ן. אז היה רק אחד כמוהו, היום כבר יש יותר. ליוויתי בסופר־דיסקרטיות חיילות שנכנסו להיריון בטעות במהלך השירות. ידיי היו מלאות עבודה. בהמשך, כשחשבתי מה לעשות בחיים, התלבטתי אם להיות אחות כמו כל המשפחה שלי, עד שיועץ קריירה בצבא סיפר לי שנפתח חוג למדעי ההתנהגות ואמר שזה בול בשבילי. זה פתח לי דלת למשאבי אנוש. התחלתי כרכזת גיוס בבית תוכנה, המשכתי לעשור בחברת HP, ועברתי לקבוצת ה־IT מלם תים כמנהלת משאבי אנוש אגפית. שם קודמתי לסמנכ"לית. הסמנכ"לית הקודמת עזבה ובחרה בי להחליף אותה, וזאת הייתה מחמיאה אדירה, מה גם שנכנסתי לתפקיד היישר מחופשת לידה, עם תינוקת בת ארבעה חודשים, ומיד נדרשתי לנהל את מי שרק זמן קצר קודם לכן היו עמיתות שלי. בהמשך מרכנתיל דיסקונט פנו אליי והציעו לי את התפקיד אצלם. נראה לי מעניין לעבור לארגון עם ועד. לפני שקיבלתי קביעות, עזבתי ל־BDO".

רואי חשבון. "הסטודנטים שמגיעים אלינו הם לא 'אפורים' יותר או פחות מסטודנטים במקומות אחרים שהייתי בהם. הם עובדים אכפתיים, יזמים, דינמיים, שיודעים מה הם רוצים. זו אוכלוסייה איכותית ובטח לא 'אפורה' כמו שאולי היא נתפסת".

התפטרויות. "כל סממן דורי שמדברים עליו במחקרים ככזה שמאפיין את השוק - קורה גם אצלנו. אם מדברים על אחוזי עזיבה גבוהים בתחום ההייטק, זה לא שונה בתחום הפיננסי. אם מדברים על עובדים שמחפשים פיתוח אישי וממוקדים בקידום שלהם - זה קורה גם אצלנו, ואני רואה את זה בצורה מודגשת. אין מהלך שפוסח עלינו כי זה תחום יציב יותר. הרצון של העובדים לשנות נובע בדרך כלל מכך שהם לא מרגישים שהם מתפתחים ושיש להם הכשרה מספקת לעתיד. הם רואים כל הזמן את פני העתיד. גורם שני זה השכר. גם בסקרים פנימיים שאנחנו עושים, ואנחנו מקפידים לעשות כאלה ולהרגיש את הדופק, נושא השכר הוא מהותי, אבל הוא בטח לא הדבר הראשון שבגללו עובד יחליט אם הוא עוזב או נשאר".

מנהלים. "המנהל הישיר, שעובד עם האנשים ביומיום, הוא הגורם שהכי משפיע על החלטת העובד לעזוב או להישאר - וזה חד-משמעי. המועמדים שלנו רואים את השותף שאליו הם ממוינים כבר מהשלב הראשון. זה לא מובן מאליו. גם אם יש להם חוזה עתידי הם מיד יודעים לאן הם הולכים, ויכולים להגיד אם הם מעוניינים או רוצים תחום אחר. הבחירה היא הדדית, אצלנו גם עובדים יכולים לבחור את המנהלים שלהם".

הדור הצעיר. "היום, בהכללה, עובדים חסרי סבלנות לקידום שלהם. הם רוצים את התנאים הטובים, להתקדם מהר, לדעת מה מצפה להם ברמה אפילו של השנתיים־שלוש־ארבע הבאות, והם רוצים לקבל את כל הכלים כדי להתקדם. מצד שני, אני חייבת להגיד שיש לי מתבגרים בבית, אני רואה את זה גם אצלם ואני מעריצה אותם. הבן שלי החליט שהוא לומד צרפתית, השני לומד יפנית, והם עושים את זה בעצמם. זה דור רעב ללמידה, דור עם תשוקה, ועם כל הטענות, אני חושבת שרק עם אנשים כאלה אנחנו נפרוץ קדימה".

גיוס עובדים. "אנחנו עורכים מסיבות בפאב, 'BDO על הבר', סמוך לאוניברסיטאות, והייתה גם מסיבת ריקודים. כיוון שאנחנו עושים את זה בשילוב נציגות הסטודנטים, החשיפה משמעותית ואחוזי ההצלחה בגיוס מאוד יפים.

"נוסף על זה, יש לנו אתר קריירה ייעודי, שדרכו אפשר להגיע למשרות ולהגיש מועמדות. האתר יהיה נגיש גם לעובדים, כדי שכחלק מהשימור הם יוכלו להיחשף לאפשרויות ולהגיש למועמדות לתפקיד הבא בפירמה".

עבודה היברידית. "יצאנו לפיילוט של עבודה מהבית חצי שנה לפני פרוץ הקורונה. זיהינו את הצורך בשוק וגם בקרב מועמדים, גם אם אף אחד מהם לא בא ואמר 'אני רוצה לעבוד מהבית'. בעבר שעות העבודה היו ארוכות מאוד, בתקופות של דוחות שנתיים עובדים היו נשארים פה גם בשבע ושמונה בערב. היום זה הרבה יותר מאוזן ושפוי. אנחנו בודקים תפוקות. כל עובד יכול לעבוד עד יומיים בשבוע מהבית, ואם המנהל מאשר - אז גם יותר".

צמצום משרה. "לצד העבודה ההיברידית, יש אצלנו גם עבודה גמישה, מה שלא היה בעבר. אנחנו מעסיקים עשרות סטודנטים שיכולים להמשיך בקו ישיר להתמחות. זה ערוץ גיוס מצוין".

רואות חשבון. "לשמחתי יש בפירמה יותר מ־60% נשים, והייצוג שלהן גבוה גם בהנהלה ובקרב השותפות. אנחנו מתמקדים בקידום על פי יכולות, ללא אפליה, גם לא מתקנת. מה שמעניין זה שכשאנחנו מגיעים לשטח, לאוניברסיטאות, אחוז הסטודנטיות במסלול לחשבונאות עולה".

תחרות. "יש תחרות מאוד קשה בין הפירמות. אנחנו בין חמש הפירמות הגדולות בעולם בתחום והשניה במספר העובדים. מספר הסטודנטים לחשבונאות מוגבל. יש לנו, בשונה מלאחרים, מוסד לימודים, כחלק מהמשרדים בתל אביב, בתחום ההכשרה הפיננסית, כחלק מההבנה שלעובדים של היום חשוב פיתוח אישי ומקצועי".