עונת הדוחות שתגלה: האם הקיצוצים של ענקיות הטק יצליחו להוציא אותן מהמשבר

אמזון, גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק, אפל וטסלה יפרסמו החל מהשבוע את הדוחות שלהן לרבעון השני של 2022 • אם יצליחו להפתיע את התחזיות לטובה, הן יכולות לסמן את תחילת הסוף של המשבר בהייטק • אם הן יאכזבו, ההשלכות עלולות לפגוע בענף כולו

ענקיות הטק. פיטרו עובדים, האטו גיוסים, העלו מחירים - האם זה יספיק? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
ענקיות הטק. פיטרו עובדים, האטו גיוסים, העלו מחירים - האם זה יספיק? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האם שיאו של המשבר הפיננסי בהייטק העולמי מאחורינו? אם לשפוט לפי מדדי המאקרו, האופק לא בהיר ויש סימנים רבים להמשך הירידות בשוק ההון ולכן גם להמשך ירידות השווי בחברות ההייטק הפרטיות. ענקיות הטכנולוגיות כבר הספיקו להגיב לתחזיות שכבר מסמנות על מיתון באופק של כלכלת ארה"ב בהידוק חגורות רוחבי. הן פיטרו עובדים, האטו גיוסים והעלו מחירים. אבל האם זה יספיק כדי לבלום את הירידות בענף? עונת הדוחות לרבעון השני, שתחל השבוע ותימשך עד חודש אוגוסט, תספק מידה של בהירות באשר למגמה שתמשול בשוק בחודשים הקרובים.

הענקיות יכולות להרשות לעצמן להעלות מחירים

אולם, יותר מאשר ביצועי החברות ברבעון השני, דווקא התחזיות לרבעון הבא, השלישי, מדאיגות את האנליסטים יותר מכל. אם התחזיות יורו על המשך הרעה במצב, משקיעי הטכנולוגיה ישקיעו בחברות רווחיות בלבד ויסגרו את הברז לרוב הדומם, החברות מוטות הצמיחה. סימן מדאיג כבר פורסם בדוחות ששחררה יצרנית שבבי הזיכרון מיקרון לפני כשבועיים. החברה דיווחה על האטה משמעותית בביקוש לשבבים בשל ירידה בתחזיות למכירות טלפונים חכמים ומחשבים אישיים, מגמה שעשויה להדאיג מאוד את ענקיות הטכנולוגיה.

אלה בשורות רעות מאוד לאפל , למשל, שכ-50% מהכנסותיה מגיעות ממכירת טלפונים חכמים, ולאינטל, שהחלק הארי של הכנסותיה נובע ממכירת שבבים ליצרניות מחשבים אישיים. שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות מסביר כי "אחרי כמה שנים של שגשוג חסר תקדים כנראה הגענו לאיזו פסגה שממנה יש מקום לירידות בביקושים למכשירי אלקטרוניקה. בנוסף, אחרי זמן מה שבו יצרניות שבבים אגרו מלאים ונערכו לצמיחה גבוהה, יהיה מסקרן לראות בדוחות הרבעון השני ובעיקר בתחזיות לרבעון הבא עד כמה הביקושים ירדו, והאם החברות ישקיעו בהרחבת פסי הייצור ובניית מפעלים".

סרגיי וסצ’ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, סבור שאפל תתגבר על ההאטה באמצעות העלאת מחירים, וכך אולי תוכל לשמר את הרווחיות הגבוהה שלה. "אפל כבר העלתה מחירים בכ-20% ביפן", הוא אומר. "חברות הביג טק - בעיקר חברות ה-MAGA (מיקרוסופט, אפל, גוגל ואמזון- א"ג) יכולות להרשות לעצמן להעלות מחירים, אבל הן גם בבעיה. עבור חלקן, יותר ממחצית מההכנסות מגיעות מחוץ לארה"ב, והתחזקות הדולר פוגעת בהון שהן רושמות ממכירות במטבע זר. העלאת מחירים, עצירת גיוסי עובדים ומשא ומתן קשוח מול הספקים מאפשרות להן לפצות על כך, אבל רק חברות מעטות יוכלו להרשות זאת לעצמן".

 
  

אחת החברות הגדולות והבולטות שדיווחו על קיצוצים היא מיקרוסופט , שפרסמה אזהרת רווח בשל התחזקות הדולר. החברה הודיעה כי תקצץ את כוח-האדם שלה בפחות מאחוז, כלומר פחות מ-18 אלף עובדים (מבלי לגעת במרכז הפיתוח הישראלי שעל פי טענתה רק גדל). בניגוד לאפל, מיקרוסופט כמעט ואינה תלויה במצב רוח של הצרכן הפרטי כיוון שעיקר מוצריה - רשיונות תוכנה, שירותי מחשוב ענן וסייבר - נמכרים לארגונים. "דוחות מיקרוסופט והתחזיות לרבעון השלישי יראו לנו עד כמה הפגיעה בצרכן הפרטי מחלחלת אל המגזר העסקי", אומר כרמי. "לגבי מיקרוסופט, כנראה שהאפקט יהיה פחות דרמטי כי החברה כבר הנמיכה תחזיות וכתוצאה מכך גם נסחרת כיום במכפיל נמוך יותר של 26 על רווחיה בשנה האחרונה".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק ברין
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק ברין

בין גוגל למטא: בשוק הפרסום התמונה מורכבת

בשוק הפרסום, בו פעילות ענקיות כמו גוגל, מטא, סנאפ וטוויטר, התמונה מורכבת יותר. ההכנסות הצפויות מפרסום על מוצרי צריכה אמנם ירדו, אבל הבחירות בארה"ב ובברזיל עשויות להקפיץ את שיעור המודעות הפוליטיות. גם החזרה לשגרה ממשבר הקורונה ועונת הקיץ צפויות להוביל לזינוק בפרסום בתחום התעופה, התיירות והנופש.

אלפאבית (גוגל)  עשויה להיפגע מירידה מסוימת בהכנסות מפרסומות והמנכ"ל סונדאר פיצ’אי כבר ביקש מהעובדים במייל שנשלח בשבוע שעבר "לשמור על אחריות תפעולית", אך הפגיעה הזו צפויה להיות כזו שניתנת להכלה. לגוגל, בניגוד למטא, ישנו מוצר קצה - מערכת ההפעלה אנדרואיד, המאפשרת לה לשלוט טוב יותר בפלטפורמות הפרסום. בנוסף, היא מסירה בהדרגה יכולות מעקב של אפליקציות צד שלישי אחר המשתמש, כך שנתח הפרסום שלה במכשירי אנדרואיד גדל. שחר כרמי מפסגת בית השקעות מוסיף כי גוגל כבר הגיעה למכפיל רווחים נוח של כ-20, וכי ככל שזה נראה, "הרע כבר מאחוריה", לדבריו.

מנכ''ל אלפאבית סונדר פיצ'אי / צילום: Reuters, DENIS BALIBOUSE
 מנכ''ל אלפאבית סונדר פיצ'אי / צילום: Reuters, DENIS BALIBOUSE

התחרות מול טיקטוק תגבה ודאי מחיר מפייסבוק, אינסטגרם וגם מיוטיוב, שדיווחה על תוצאות קטסטרופליות ברבעון הקודם. מטא , שנפגעה קשה ממדיניות הפרסום החדשה של אפל, מהרגולציה על תחום הפינטק, ומהמוניטין שלה לאחר סדרת התחקירים בוול סטריט ג’ורנל, מנהלת מאמצים בגזרת המסחר האלקטרוני עם פייסבוק מרקטפלייס ואינסטגרם שופס, ובטווח הארוך מפתחת משקפי מציאות על מנת להכניס יותר משתמשים אל המטאוורס, סביבה וירטואלית בה היא מצפה לייצר הכנסות ממכירת שירותים ונכסים דיגיטליים.

ההסתבכות של מאסק תפגע בטסלה?

טסלה , שאנליסטים רבים הכניסו אותה לרשימת הביג טק צפויה להיפגע מפרשת טוויטר. אחרי שהמייסד שלה, אילון מאסק נסוג מכוונתו לרכוש את טוויטר, דירקטוריון החברה תבע את האיש העשיר בעולם והרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) העמיקה את החקירה נגדו.

ומאילון מאסק לחברה שייסד יריבו המושבע ג’ף בזוס, אמזון עומדת בפני שורה של אתגרים, לאחר שהציגה בשנה האחרונה את הצמיחה הנמוכה שלה מזה 20 שנה. התאגדות עובדים, עזיבתו של המייסד ג'ף בזוס, נוסף לעליית הריבית והאינפלציה שמקטינה את כח הקנייה של הצרכנים, מטילים צל על יכולתה של ענקית המסחר האלקטרוני להציג צמיחה גם ברבעון השני.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר / צילום: אופנהיימר
 סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר / צילום: אופנהיימר

סרגיי וסצ’ונוק מסביר כי העלאת מחירים היא פריבילגיה של ענקיות הטק בלבד. "מה שיבדל את החברות המצליחות בתקופה הזו, יהיה היכולת שלהן לפצות על התחזקות הדולר ועל ההתייקרויות הגלובליות באמצעות העלאת מחירים", הוא אומר. "ויש כאלה שכבר עשו זאת: מיקרוסופט, טסלה ואפל". השאר, בהן רוב הישראליות בוול סטריט, ייאלצו להדק את החגורה.