המשבר בהייטק: מיקרוסופט מפטרת עובדים, גוגל מאטה גיוסים חדשים

לראשונה מאז 2017, מיקרוסופט ביצעה סבב פיטורים • מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, הודיע כי החברה תאט את הגיוסים: "אנחנו צריכים להיות יותר יזמים, לעבוד בדחיפות רבה יותר, במיקוד חד יותר ויותר רעב ממה שהיה בימים 'שמשיים' יותר" • ובמטא, ראש חטיבת ההנדסה הורה למנהלים לזהות ולדחוק החוצה עובדים בעלי ביצועים נמוכים 

מטה מיקרוסופט בסיאטל, וושינגטון / צילום: Shutterstock, Feng Cheng
מטה מיקרוסופט בסיאטל, וושינגטון / צילום: Shutterstock, Feng Cheng

מיקרוסופט הודיעה אתמול (ג') כי היא קיצצה מספר קטן של עובדים, ימים ספורים לאחר שהתחילה את שנת הכספים החדשה, תקופה בה היא מכריזה בדרך כלל על שינויים מבניים.

בחודשים האחרונים חברות טכנולוגיה גדולות וקטנות האטו את תוכניות הגיוס שלהן או הכריזו על קיצוצים על מנת לעמוד במיתון הכלכלי המסתמן, אותו מנסים הבנקים המרכזיים להדוף באמצעות העלאות ריבית. המצב הכלכלי גרם למשקיעים להתעניין פחות במניות מכוונות צמיחה כמו מיקרוסופט, אשר מניותיה ירדו בכ-24% מתחילת השנה. מדד S&P 500 איבד כ-20% מאז ינואר.

לפי החברה, הקיצוצים התרחשו במגוון צוותים, אך הם השפיעו על פחות מ-1% ממיקרוסופט, שהעסיקה 181 אלף עובדים, נכון ליוני 2021. "היום הודענו למספר קטן של עובדים שהתפקידים שלהם בוטלו", אמר דובר החברה ל-CNBC. "זו הייתה תוצאה של התאמה אסטרטגית מחדש, וכמו כל החברות, אנחנו מעריכים את העסק שלנו באופן קבוע. אנחנו ממשיכים להשקיע בתחומים מסוימים ונגדיל את מספר העובדים בשנה הקרובה".

ומה באשר לישראל? בסביבת מיקרוסופט אומרים כי הפיטורים הנוכחיים לא יפגעו בעובדים בארץ. עם זאת, על פי נתוני לינקדאין, בחצי השנה האחרונה מיקרוסופט העולמית האטה מעט את הצמיחה שלה במספר העובדים. מהחברה נמסר כי בשנה האחרונה גייס מרכז המו״פ בישראל כ 900 עובדים חדשים וכי 80 משרות במרכז ממתינות לאיוש.

ביום שני האחרון, חברת המחקר והייעוץ גרטנר העריכה כי משלוחי המחשבים האישיים, גורם המשפיע מאוד על מכירת מערכת ההפעלה ווינדוס מבית מיקרוסופט, ירדו בכמעט 13% ברבעון השלישי, בין השאר בגלל בעיות גיאו-פוליטיות. מדובר בביצועים הגרועים ביותר מזה תשע שנים.

הפעם הקודמת בה מיקרוסופט הודיעה על סבב פיטורים הייתה ב-2017, לאחר תחילת שנת הכספים החדשה. החברה קיצצה אלפי עובדים באותה תקופה.

מיקרוסופט לא לבד

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בשבוע שעבר כי מטא , חברת האם של פייסבוק, הורידה את יעדי גיוס מהנדסי התוכנה שלה השנה מ-10,000 לכ-6,000-7,000 מהנדסים. לפי הפרסומים, ראש חטיבת ההנדסה בחברה הורה למנהלים לזהות ולדחוק החוצה עובדים בעלי ביצועים נמוכים.

לצד צמצום המהנדסים הלא-יעילים, מטא ביטלה חוזה עם חברת ניהול ואחזקה ABM Industries ובכך תוביל למאות קיצוצים שייכנסו לתוקף ב-25 ביולי - כך לפי מסמכים שהוגשו למחלקת פיתוח תעסוקה במדינת קליפורניה. על פי דיווח ב-CNBC, המהלך הזה ישפיע על 368 עובדי החברה, הכוללים מנקים, סדרני מחזור, וגם מפקחים ומנהלים. נציג מטעם פייסבוק אמר בתגובה כי החברה מתכננת להחליף את הספק בחברה אחרת, אך לא אמר כמה עובדים יהיו חלק מהחוזה החדש.

הקיצוצים הללו מגיעים בעוד שעסקי הפרסומות של החברה עומדים בפני האטה בגלל האינפלציה, המלחמה באוקראינה ושינויי הפרטיות של אפל שפגעו בחברת מטא. החברה הודיעה בחודש מאי כי היא מאטה את קצב הגיוס לאחר שחזתה ירידה פוטנציאלית בהכנסות משנה לשנה ברבעון השני. לצד זאת, המנכ"ל, מארק צוקרברג, אמר לעובדים בשבוע שעבר שהם קיצצו תוכניות להעסיק מהנדסים השנה ב-30% לפחות.

בגוגל מאטים את הגיוסים: "לא חסינים מפני רוחות נגדיות כלכליות"

ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי מנכ"ל גוגל , סונדאר פיצ'אי, הודיע כי החברה תאט את גיוסי העובדים. באימייל שנשלח לעובדי החברה אתמול, אמר פיצ'אי כי גוגל "תאט את קצב הגיוסים למשך שאר השנה, אך עדיין תתמוך בהזדמנויות החשובות ביותר שלנו". לפי פיצ'אי, גוגל העסיקה כ-10,000 עובדים חדשים ברבעון השני ועוד יותר שהתחייבו להתחיל ברבעון הנוכחי.

חברת האם של גוגל, אלפבית, דיווחה על 163,906 עובדים נכון לסוף חודש מרץ - עלייה של 17% לעומת שנה קודם לכן.

"אנחנו צריכים להיות יותר יזמים, לעבוד בדחיפות רבה יותר, במיקוד חד יותר ויותר רעב ממה שהיה בימים 'שמשיים' יותר", כתב פיצ'אי. לדבריו, "במקרים מסוימים, המשמעות היא איחוד היכן שההשקעות חופפות וייעול תהליכים. במקרים אחרים, זה אומר השהיית הקצאת המשאבים והעברתם מחדש לאזורים בעלי עדיפות גבוהה יותר".

לפי המכתב ששלח פיצ'אי לעובדים שפורסם בבלומברג במלואו, נכתב: "התחזית הכלכלית העולמית הלא-וודאית הייתה בראש מעייננו. כמו כל החברה, אנחנו לא חסינים מפני רוחות נגדיות כלכליות. משהו שאני מוקיר בתרבות שלנו, הוא שמעולם לא ראינו את סוגי האתגרים האלה כמכשולים. במקום זאת, ראינו בהם הזדמנויות להעמיק את המיקוד שלנו ולהשקיע לטווח הארוך". הוא הוסיף, "עבור היתרה של 2022 ו-2023, נמקד את הגיוס שלנו בתפקידים הנדסיים, טכניים ואחרים, ונוודא שהכישרונות הגדולים שאנו שוכרים מתאימים לעדיפויות ארוכות הטווח שלנו".