האם ההסתבכות במכרז למכירת אגד יכולה לחזור על עצמה בנמל חיפה?

ההצעה הזוכה לרכישת נמל חיפה גבוהה ב-1.5 מיליארד שקל מההצעה השנייה בגובהה, מה שהצליח להפתיע לא מעט מקבלי החלטות • לאחרונה מכרז אחר בתחום התשתיות הוכרע - למכירת השליטה באגד • האם תחושת הדז'ה-וו תישאר?

אוטובוס של אגד
אוטובוס של אגד

ההצעה שזכתה במכרז לרכישת נמל חיפה הצליחה להפתיע לא מעט מקבלי החלטות בירושלים, לנוכח גובה הסכום שהציעה הקבוצה הזוכה, המורכבת מאדאני ההודית ומגדות מסופים - 4.1 מיליארד שקל, אשר גבוה בכ-1.5 מיליארד שקל מההצעה השנייה בגובהה. במקביל, בשוק ההון יש מי שחווה תחושת דז'ה-וו לנוכח תוצאות של מכרז אחר בתחום התשתיות שהוכרע לאחרונה - למכירת השליטה בחברת אגד.

מכינוס נכסים לרכישת ענק: כך הפכה גדות לבעלת הבית החדשה של נמל חיפה 
התוכניות של הזוכות בנמל חיפה ואיזה בונוס יקבל כל עובד
הכירו את המיליארדר ההודי שרכש את נמל חיפה ויתחרה בסינים 

סמוך לסוף חודש מאי זכתה קרן התשתיות קיסטון, שנוסדה על ידי רוני בירם וגיל דויטש ומנוהלת על ידי נבות בר, במכרז לרכישת השליטה באגד על בסיס הצעה המשקפת שווי חברה של 4.8 מיליארד שקל. העסקה המורכבת כוללת בתחילה רכישת 60% ממניות החברה מידי חברי אגד, ואופציה לרכישת יתרת המניות בהמשך, לפי אותו שווי. 

בשלב מוקדם יותר בהליך מכירת אגד, שנוהל בידי ההנהלה של חברת התחבורה, זכתה דווקא הצעה שהגישה קבוצה שהורכבה מיבואנית הרכב קרסו, חברת הביטוח מגדל וקרן התשתיות אלומה, שנקבה בשווי של 5.6 מיליארד שקל. ההצעה הייתה גבוהה בכמעט 900 מיליון שקל מהצעת קיסטון, אולם עד מהר ירדה מעל הפרק, כשבאגד בחרו להקשיח עמדות ולדרוש תשלום מקדמה של 15% מהסכום - דרישה שלה סירבו מגישי ההצעה. 

עם זאת גם את ההצעה הזוכה בסופו של דבר, זו של קיסטון, מלווים באחרונה ספקות לנוכח האתגר שעדיין קיים בגיוס המימון לרכישה. עבור בעלי המניות של אגד, ההצעה השלישית נמוכה בעוד 800 מיליון שקל, ומשקפת שווי חברה של כ-4 מיליארד שקל "בלבד".

השלמת רכישת המניות על ידי קיסטון דורשת תשלום של 2.8 מיליארד שקל במזומן בתוך חודשים בודדים. עד כה השיגה הרוכשת מימון בנקאי לכמחצית מהסכום, וככל הידוע עדיין חסרים לה קרוב ל-800 מיליון שקל, שאותם תידרש לגייס באמצעות הנפקת אג"ח וצירוף שותפים לעסקה.

מיליארד שקל לקופת הנמל - יסייע לגיוס אשראי לעסקה

למרות שגורמים בסביבות גדות מסופים משדרים ביטחון מלא ביכולתם להשלים את רכישת נמל חיפה על פי תנאי ההצעה הזוכה, הרי שבעסקאות כה גדולות דברים עלולים להשתבש. לדברי גורמים בכירים בקבוצה, הצד ההודי שבשליטת אחד האנשים העשירים בעולם, גאוטם אדאני, לא אמור להתקשות בהעמדת המימון. להערכתם הוא לא יתקשה "להביא מהבית" את חלקו - 70% מעלות הרכישה (2.7 מיליארד שקל).

בצד הישראלי שמורכב כאמור מגדות, שבבעלות קרן טנא, וקבוצת הרכישה ווליו LBH, מאמינים גם הם ש לא יתקשו להעמיד את חלקם ברכישה - 30%, המהווים 1.2 מיליארד שקל. בקבוצה מעריכים שיגייסו לפחות 65% מהסכום בחוב דרך שוק ההון או באמצעות המערכת הפיננסית. עוד מציינים שם, כי מאחר שעל פי תנאי המכרז חלק מסכום הרכישה יוזרם לתוך קופת נמל חיפה (1 מיליארד שקל) ולא לידי המדינה, הדבר יקל על גיוס האשראי לעסקה, שכן ניתן יהיה להעמיד בטוחות כנגדו.

בנוסף לכך, כחלק מהליך ההפרטה המדינה הותירה, ככל הנראה לנוכח ההבנות עם עובדי נמל חיפה, קופת מזומנים דשנה של 1.3 מיליארד שקל בנמל. נזילותו הגדולה אמורה אף היא להקל על קבלת אשראי לעסקה.