משרד התקשורת: יופחת תעריף השימוש בתשתיות בזק בפריפריה

משרד התקשורת מפחית את התעריפים באזורים שבזק ויתרה על פריסת הסיבים בהם • מחירי השימוש בשאר האזורים שבהם בזק כן פורסת סיבים אופטיים יופחתו בהמשך

סיבים אופטיים של בזק / צילום: איל יצהר
סיבים אופטיים של בזק / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת מפחית את תעריפי השימוש בתשתיות בזק באזורים שבהם היא לא פורסת סיבים אופטיים. מדובר על 18% ממשקי הבית שבזק ויתרה על הפריסה בהם, ובאזורים אלה נפרסים סיבים על-ידי מתחרותיה של בזק ועל-ידי קבלנים קטנים שמקבלים סבסוד מהמדינה.

● מה עומד מאחורי ההחלטה של בזק להפחית את מחירי ההתקנה בסיבים?

ההפחתה בתעריפי השימוש אמורה לסייע לקבלנים ולשפר את רווחיותם, שכן ברוב המקרים הם עושים שימוש בתשתיות קיימות של בזק לצורך פריסה. לאחרונה נחשף בגלובס כי ישנה ביקורת כלפי משרד התקשורת שאינו מפחית את תעריפי השימוש בבזק באזורי התמרוץ ובכלל, וכי הדבר מעכב פריסה בפריפריה.

יחד עם זאת, צריך לעשות את ההבחנה בין אזורי התמרוץ לשאר האזורים. באזורי התמרוץ, למשרד התקשורת קל יחסית להפחית את תעריפי בזק, כי החברה למעשה ויתרה על הפריסה שם, ולכן השימוש בתשתיותיה צריך להיות נמוך, וזאת לעומת אזורים שבהם בזק הצהירה והתחייבה שתפרוס סיבים, ושם מחיר השימוש בתשתיותיה ייקבע על-ידי חברת ייעוץ בינלאומית שהמשרד שכר, שתפקידה הוא לקבוע את מחירי השימוש בתשתיות בזק במסגרת מדיניות השוק הסיטונאי של המשרד.

משרד התקשורת הודיע כי התעריף שעליו הוחלט בתום השימוע שנערך בנושא זה עומד על 105 שקל לק"מ לשירות הגישה לקנה ועל 193 שקל לק"מ לשירות סיב אפל (ביחס ל-409 שקל לק"מ ו-501 שקל לק"מ בהתאמה הקבועים כיום בתקנות).

לדברי המשרד, "האפשרות להשתמש בתשתיות פסיביות קיימות מגבירה את היעילות המשקית, מכיוון שהיא מביאה לחיסכון בעלויות הפריסה של החברות שאין להן תשתית באותם אזורים. הפחתת התעריף באזורי התמרוץ, שבזק בחרה שלא לפרוס בהם רשת מתקדמת, תגביר את קצב הפרישה של החברות המתחרות באזורים אלה ותשפיע ישירות על צמצום הפערים הדיגיטליים בכלל הארץ".