רשות המסים | פרשנות

רשות המסים הגיעה לבית המשפט וגילתה: כבר לא הכול מותר

בתקופה האחרונה יותר ויותר שופטים מבקרים את רשות המסים ואף פוסקים הוצאות של עשרות אלפי שקלים ויותר לטובת האזרחים • הרשות עדיין מנצחת במרבית התיקים, אבל נראה כי המסר משתנה

בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר

המלחמה של הנישום "הקטן" מול רשות המסים הגדולה והמאיימת נראית לא פעם כאבודה מראש. הסטטיסטיקות מראות שרוב המחלוקות עם הנישומים מסתיימות בניצחון של רשות המסים, והוצאות לטובת המדינה על חשבון האזרח שהעז להתעמת איתה. אין פלא שהתחושה הכללית בציבור היא שהרשות יכולה לעשות כל שברצונה, והאזרח צריך לספוג ולשלם. 

■ ביקורת חריפה של בית המשפט: רשות המסים מעכבת מענקי קורונה בניגוד לפסיקה קודמת
בית המשפט: רשות המסים חייבת לנמק את החלטותיה בכתב 

אלא שבתקופה האחרונה נבקעים סדקים בחומת ההגנה. יותר ויותר שופטים, מדרום ועד צפון, מרימים איזמל וחוצבים בחומה, כשהם מעזים לבקר את רשות המסים, להציב לה גבולות ברורים ואף לפסוק הוצאות של עשרות אלפי שקלים ויותר לטובת האזרחים.

"חקירת שדה" בבית הלקוח

לא מזמן מתחה שופטת בית המשפט מחוזי בבאר שבע יעל יטב ביקורת חריפה על רשות המסים, אחרי שפקיד שומה אילת הגיע לביתו של אדם במפתיע וכפה עליו לענות על שאלות בנוגע למחלוקת מס אזרחית שמתנהלת בינו לבין פקיד השומה. השופטת קבעה כי לא ניתן לנהל "חקירת שדה" ללקוח בביתו ללא הצדקה. המסר הועבר בעוצמה חזקה יותר בזכות הוצאות בהיקף 100 אלף שקל שהטילה השופטת על הרשות.

במקרה אחר, מהחודש האחרון, שופטת בית משפט השלום בתל אביב הדס פלד פסקה נגד רשות המסים לאחר שגבתה מכס מחברה שהייתה פטורה ממכס, ולא הייתה מוכנה לנמק בכתב את הסיבה לכך. בעוד ברשות חשבו שמספיק שהם ינמקו בשיחות טלפון, כי הם עמוסים מדי מכדי לענות בכתב לכל פניה, השופטת הבהירה שעומס עבודה הוא לא תירוץ לאי עמידה בהוראות החוק, וחייבה את הרשות ב-20 אלף שקל הוצאות.

גם שופט בית המשפט המחוזי בלוד אבי גורמן ביקר את התנהלות הרשות בשנים האחרונות במספר פסקי דין, ביניהם פסק דין שבו ביטל חוב מס מלפני 26 שנה שצמח לכחצי מיליון שקל, בשל רשלנות רשות המסים.

כבר לא מאבק בטחנות רוח

אבל בראש השופטים המבקרים את רשות המסים מככבת ללא ספק שופטת בית המשפט המחוזי אורית וינשטיין, שצברה בשנים האחרונות ארסנל של פסקי דין שהסתיימו בהפסד לרשות המסים ובביקורת חריפה על התנהלותה. לא פעם העמידה וינשטיין את רשות המסים בפינה והגדירה את התנהלותה כבעייתית ומנוגדת לחוק.

אז נכון, הרשות עדיין מנצחת במרבית התיקים, ובבית המשפט העליון זה עוד יותר מובהק - אבל נראה כי המסר שעולה מבתי המשפט משתנה: התפיסה שהרשות תמיד הצודקת והאזרח הוא עבריין מס בפוטנציה כבר לא שולטת בשיח, וכך גם תוצאות פסקי הדין אינן ידועות מראש. לפעמים הרשות היא זו שעוברת על החוק, והמאבק ברשות המסים כבר לא נראה כמו מלחמה בטחנות רוח.