ניתוח טכני: נראה שהדולר סיים את הראלי שלו לעומת השקל

לעתים נדמה שאין דבר כאוטי יותר מהיחסים שמנהל צמד המטבעות האלה - בעיקר בטווחים קצרים • אבל אם רוצים לאתר נקודות קיצון, אזורי מפנה וסיומות של מהלכים, כדאי להביט על ממדי זמן גדולים יותר

 
  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת קו מנחה 

יחסי הכוחות בין הדולר לשקל פרנסו לא מעט אנליסטים וכותבי טורים. סוג של אהבה-שנאה המהולים כל פעם גם בהשתאות. ערבובייה של נתונים כלכליים, עם הימור לגבי עוצמתו של בנק ישראל לבלום מהלכים כאלה ואחרים. על פניו נדמה לעתים שאין משהו יותר כאוטי מהיחסים שמנהל צמד המטבעות האלה. הדבר נכון בעיקר כאשר מביטים בהם בטווחים קצרים.

כדי לאתר נקודות קיצון, אזורי מפנה וסיומות של מהלכים, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להביט מלמעלה, כמה שיותר גבוה בממדי הזמן. הגם שהניתוח הופך להיות גס כמו מסור שרשרת, הרי שהעבודה בממדים הללו יעילה לא פחות.

כל חריגה מהרצועות הולידה מפנה

ממד הזמן הארוך ביותר שממנו אפשר לעניות דעתי להפיק תועלת הוא הגרף הרבעוני. בממד זה, כל נר מייצג רבעון שלם. זהו פרק הזמן שבו עלינו להסתכל כדי לאתר נקודות קיצון משמעותיות. לא מפנים כירורגיים, אלא משהו מאוד גס. אזור שממנו לא סביר להניח שיהיה המשך.

בגרף הרבעוני המצורף אפשר לראות את יחסי הכוחות בין הדולר לשקל. כאמור, כל נר מייצג רבעון. לגרף הנרות הנקי צירפתי שני כלי עבודה: הראשון, שהכרתם מניתוחים קודמים ואני מרבה לעשות בו שימוש - רצועות בולינגר. כלי זה מודד את התנודתיות בשוק ומנסה לספק אינדיקציה, מוצלחת בדרך כלל, האם השוק גבוה או נמוך על בסיס יחסי. כפי שאפשר לראות, החל משנת 2000, כל חריגה מהרצועה העליונה או התחתונה הולידה במוקדם או במאוחר מפנה.

למעט מקרה חריג אחד שבו נותר הדולר לאורך זמן מתחת לרצועה התחתונה, הרי שכל גיחה מעבר לרצועות הובילה לשינוי כיוון כמעט מיידי.

הדולר קרוב מאוד לרמת התנגדות

כפי שאפשר לראות, הדולר סובל משתי נקודות קושי מרכזיות: ראשית, הוא מצוי מעל לרצועת בולינגר העליונה בגרף הרבעוני, אשר להזכירכם מצויה שתי סטיות תקן מעל לממוצע הנע. שנית, הוא קרוב מאוד לרמת התנגדות סביב 3.46 שקלים לדולר לערך. רמה זו, כפי שאפשר לראות על הגרף, שימשה לאורך השנים כרמת תמיכה. כלומר בלמה את נטייתו של הדולר לרדת. שבירתה הברורה מטה הופכת אותה לרמת התנגדות.

המרכיב הנוסף שצירפתי הוא כלי שנקרא סי.סי.איי, ומטרתו למדוד מצבי קיצון, כלומר מצבים של "קניות יתר" או "מכירות יתר". הוא מתאפיין בשתי רמות מרכזיות - 100 פלוס ו-100 מינוס. עקרונית, מעבר של רמת 100 פלוס כלפי מעלה מעיד על מצב של "קניות יתר". כפי שאפשר לראות, מצוי מדד זה מעל לרמת 100 פלוס. ולא רק זאת, אלא שהוא מתקפל מטה.

אירוע זה, יחד עם מיקום הדולר מעל לרצועה עליונה, מעלה את הסבירות כי השיא האחרון כבר כאן. ואם להיות ישיר יותר, הרי שרמת 3.5488 שקלים לדולר היא השיא האחרון לתקופה הקרובה.

לסיכום, הסבירות שלפיה הדולר ימשיך לטפס במהירות ובקצב שאליו הורגלנו בחודשים האחרונים הולכת ודועכת. גל העליות האחרון הזניק אות לרמות המייצגות "קניות יתר". מכאן, אמור הכיוון להיות דרומה, או לכל הפחות לא למעלה, ובטח לא לקביעת שיאים חדשים.