בחירות 2022 | טור סופ"ש

הלחץ הפוליטי גובר: תרחיש הבלהות של נתניהו והפגישה המפתיעה של שקד

כניסת מועמדים חדשים לרשימת הליכוד לאחר הפריימריז מעוררת חשש בסביבתו של נתניהו מעריקים פוטנציאליים לאחר הבחירות • בינתיים, איילת שקד מנסה למצוא דמויות חדשות לימינה, והשבוע נצפה בועז ביסמוט בכניסה למשרדה • וגם: מדוע גדעון סער לא גינה את פינוי המאחזים ביו"ש?

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו. מנסה לשלוט ברשימה ולעצור עריקים. / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו. מנסה לשלוט ברשימה ולעצור עריקים. / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סיפורי הבדים שמפיצים חברי הכנסת בליכוד אחד על השני, שבועיים לפני הפריימריז במפלגה, יכולים לשמש טיוטה לכותבי הסדרות הפוליטיות בארץ ובעולם. על 23 מקומות ריאליים (בניקוי מחוזות ושריונים) מתמודדים 35 חברי כנסת. אף אחד לא רוצה להיות בעשירייה המודחת, ורבים מדי נאבקים על מיצוב מחודש בצמרת הרשימה.

ההישגים, הנושאים שלא טופלו והיוזמות שנתקעו: סיכום הקדנציה של תמר זנדברג במשרד להגנת הסביבה

קרבות הבוץ מושכים לזירה גם את יו"ר המפלגה בנימין נתניהו, שמנסה לשלוט ברשימה על ידי שיריונים ודחיקת המחוזות אל ירכתי הרשימה. תרחיש הבלהות של נתניהו כולל כניסת מועמדים חדשים המכונים בפי אנשיו "מיכל-שירים" (על שם ח"כ מיכל שיר שעזבה את המפלגה עם גדעון סער). החשש של יו"ר הליכוד הוא שלאחר הבחירות הם יערקו לטובת ממשלה בראשות יאיר לפיד. את התשתית לעריקה כזו הניחה הממשלה היוצאת כמעט עם העברת החוק שמאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעה. לנתניהו יש הזדמנות אחרונה, כך אומרים גם אנשי שלומו בליכוד, להוכיח שהוא יכול לעשות את זה עם 61 מנדטים.

בעוד שיו"ר האופוזיציה מעדיף לפנות לימין הרך שלא הצביע לו בבחירות האחרונות, תוך ויתור על מצביעים לטובת מפלגת הציונות הדתית, הגרעין הקשה במפלגה טוען שיש לפנות למצביעים מהפריפריה כדי למקסם אחוזי הצבעה. ב-10 באוגוסט יקבעו 130 אלף מתפקדי הליכוד את הרשימה לכנסת, אך גם את המסר לבוחר - ימין של סער או ימין של אמסלם.

בינתיים, נתניהו לא מתמהמה ומינה לתפקיד מנהל הקמפיין של המפלגה את שגריר ישראל בברזיל לשעבר ופעיל הליכוד בהווה, יוסי שלי. השגריר היוצא הוא איש אמונו של נתניהו, שהורחק משירות המדינה לשלוש שנים לאחר שלא הצהיר על זיקה פוליטית במכרז אליו ניגש ב-2008. מאז הספיק לכהן כמנכ"ל הליכוד, וכעת נקרא לדגל על ידי נתניהו. בהמשך, מתכוון נתניהו למנות גם מנהל לטובת ארגון השטח וההצבעה בגוש הימין כולו, וחברי הכנסת הבכירים מקווים כי אחד מהם יזכה לכהן בתפקיד ראש המטה.

החשש של סמוטריץ' והכוכבים של שקד

בגוש הימין נכנסו יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ’, ויו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, למשא ומתן מתקדם על הרכב הרשימה המשותפת. לאחר קמפיין מוצלח בן שבועיים שתנהל בתקשורת, בן גביר קיבל את מבוקשו והצליח להושיב את סמוטריץ’ לשולחן הדיונים חודש לפני שתכנן. בן גביר, שמבושם מהסקרים שחוזים לו למעלה מעשרה מנדטים (ויותר מאלו שלהם זוכה סמוטריץ’), דורש מקומות טובים יותר מאלו שקיבל בבחירות קודמות, והמו"מ צפוי להיות מתוח.

אלא שבזמן שבן גביר משתעשע כלפי חוץ באפשרות לרוץ לבד, בציונות הדתית לא מוכנים לקחת סיכון ורוצים מפלגה משותפת. הסיבה: סקרי עומק שמראים את "פריכות" מצביעיו של בן גביר שעשויים להותיר מנדטים לימין מתחת לאחוז החסימה, כפי שקרה עם מפלגת הימין החדש בבחירות 2019. האיחוד הנ"ל אולי ממקסם רווחים לגוש הימין, אך מותיר את מצביעים לשעבר של ימינה ותקווה חדשה, מאוכזבי הממשלה היוצאת, ללא בית פוליטי.

במקביל, איילת שקד עובדת על ארגון רשימת ימינה בתקווה להתרומם מעל אחוז החסימה. השבוע נצפה עורך ישראל היום לשעבר, בועז ביסמוט, בכניסה למשרדה בקרית הממשלה בתל אביב. אם הוא לא הגיע לשיחת תדרוך עם השרה, סביר להניח שעלתה לשולחן הצעה או גישוש מכיוונה של שקד שלא מתכוונת להסתפק ביועז הנדל ומתן כהנא. גורמים במערכת הפוליטית מעריכים שאם השריונים והכוכבים לא יספיקו, ושקד לא תעבור את אחוז החסימה היא תפרוש בישורת האחרונה.

גלאון חזרה ומחכה לתשובה של מיכאלי

בקצה השמאלי, יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי ממשיכה לדחות הצעות לאיחוד עם מרצ כדי למקסם רווחים. ביש עתיד צפויים להגביר את הלחץ על מיכאלי, ובינתיים במרצ צריכים לעבור שיקום ארוך כדי לעמוד בכלל למכירה.

טלטלות מפלגת השמאל הישראלית כללו בעשרה ימים האחרונים את פרישת השרים עיסאווי פריג’ ותמר זנדברג, דרך הודעת היו"ר ניצן הורוביץ שלא יתמודד על ההנהגה, ועד לקרבות שינהלו עליה שניים אחרים - יאיר גולן והחל מהשבוע גם זהבה גלאון. מנהיגת מרצ לשעבר, שפרשה ב-2018 כשהודיעה כי מתפקדי מרצ לא רוצים בה עוד, הוכתרה השבוע עוד לפני שבכלל עמדה למבחן הבוחרים למי שתציל את כבודה האבוד של מפלגת השמאל.

השבוע ראש הממשלה לפיד פינה במהירות את הלו"ז שלו לטובת פגישה עם גלאון, לבקשתה. גורמים המעורים בשיחות הסגורות, טוענים כי היא הביעה נכונות לריצה משותפת עם מפלגת העבודה אם מיכאלי תאפשר זאת. גם לפיד נכנס השבוע לזירה הפוליטית, כאשר לצד הקמפיין שהוא מנהל מכיסא ראש הממשלה, הוא התחיל בקמפיין ממשלת האחדות הבאה - בלי הרשימה המשותפת ועם, תחזיקו חזק, המפלגות החרדיות. כשנשאלים אנשי לפיד האם לא מדובר במשחק סכום אפס שעובר דרך הרצון של שר האוצר אביגדור ליברמן לשבת עם החרדים, עולה התשובה המופלאה: "גם בנט הבטיח שלא יישב עם לפיד - וישב".

השתיקה הרועמת של גדעון סער

השבוע של השמאל הישראלי, שעבר דרך בחירת מיכאלי ובחזרת זהבה גלאון לשטח, הסתיים בקמפיין הקמת מאחזים של יו"ש. שר הביטחון בני גנץ נקט יד קשה כדי לבלום את בני הנוער והמשפחות מלעלות לקרקע, בעוד ששרת הפנים איילת שקד מיהרה לצייץ: "שוב אלימות (נגד) מתנחלים. כדאי שהמשטרה תשמור את האנרגיה שלה למיגור הפשע האמיתי במדינה. בני הנוער הנהדרים שהתגייסו כדי ליישב את הארץ הזו הם השראה אמיתית, ומסירותם משמשת ערובה לכך שהציונות תצלח כל אתגר".

בימים כתיקונם, לצידה של שקד היו מצייצים גם הנדל, כהנא ושותפיו החדשים של גנץ מימין: זאב אלקין וגדעון סער. בניגוד לשקד, שצריכה להמציא את עצמה מחדש ולכן לתקוף את מה שנותר מהממשלה, הפלג הימני של כחול לבן־תקווה חדשה לא התרגש. מבחינת מי שעד לפני רגע החזיקו ברשימה את יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני, היה מדובר בפרובוקציה שאין לתמוך בה ושתקו. מבחינתם הם שהובילו את הבנייה ביו"ש בממשלה האחרונה. אך מה יאמרו השניים בשבוע הבא עם התגברות הבנייה הפלסטינית על שטחי C בעידוד גנץ?