ועדת האתיקה בלשכת עוה"ד: תותר חתימה דיגיטלית בעסקאות מקרקעין

הוועדה, בראשות עו"ד מנחם מושקוביץ, הוציאה גילוי דעת לפיו יש לאפשר חתימה על עסקאות מקרקעין באמצעים דיגיטליים, ללא צורך בעותקים פיזיים ובחתימה פיזית • ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי: "צעד נוסף לעבר עולם העסקים העכשווי"

עו''ד מנחם מושקוביץ', ראש ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין / צילום: יונתן בלום
עו''ד מנחם מושקוביץ', ראש ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין / צילום: יונתן בלום

ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין בראשות עו"ד מנחם מושקוביץ, הוציאה גילוי דעת לפיו יש לאפשר חתימה על עסקאות מקרקעין באמצעים דיגיטליים, ללא צורך בעותקים פיזיים ובחתימה פיזית.

כידוע, סעיף 8 לחוק המקרקעין קובע כי "התחייבות לעשות עסקה במקרקעין טעונה מסמך בכתב". עם זאת, ועדת האתיקה הארצית הגיעה למסקנה כי לאור הצורך הקיים והמגמה הרווחת של "משרד ללא נייר", הרי שיש להתיר את החתימה על חוזה באמצעות התקן אלקטרוני המאפשר חתימה על גביו.

מטרת ההחלטה היא לאפשר לעורך הדין לאמת את חתימת לקוחותיו בעסקאות מקרקעין באמצעות הכרטיס החכם שבו הוא חותם את המסמכים שמוגשים למערכת בתי המשפט וגופים נוספים, ויראו בחוזה החתום דיגיטלית חוזה בעל תוקף מקורי.

ועדת האתיקה דורשת כי עורך הדין יהיה נוכח במעמד החתימות, כי ההסכם ייחתם בפניו, וכי עורך הדין יזהה את הלקוחות/הצדדים לחתימת ההסכם. עוד נקבע כי לאחר חתימת ההסכם על-ידי הצדדים לו, ההסכם ייחתם ויאומת באמצעות הכרטיס החכם שברשות עורך הדין השייך לעורך הדין המאמת.

"אופציה חלופית ראויה" 

לדברי עו"ד מושקוביץ, "אופן אימות חתימה זה ראוי ומומלץ, היות שהוא עשוי לצמצם ואף למנוע שאלות וטענות המתעוררות לעתים בעניין חתימה על חוזים, ואף ישדרג את רמת המהימנות של החותמים אשר יהיו מאומתים על-ידי עורך הדין, בשונה מהמצב כיום בו אין חובה לאימות חתימות בהסכם מכר. משכך, מדובר באופציה חלופית ראויה, אשר תיתן מענה הן בצד הפרקטי לרבות חסכון בזמן ובנייר והן בהיבט האתי של עורך הדין מול לקוחו".

גם המשנה ליועמ"ש (אזרחי), עו"ד כרמית יוליס, הסכימה עם גילוי הדעת של לשכת עורכי הדין. במכתבה ציינה עו"ד יוליס כי "בהתייחס לעריכת הסכמי מכר מקרקעין באופן דיגיטלי מלא הכולל אף חתימה דיגיטלית, מקובלת עלינו עקרונית העמדה המובאת בפתח ההחלטה שבנדון, כי גם מסמך הנערך ונחתם באופן דיגיטלי יכול לקיים את תכליות דרישת הכתב המעוגנת בסעיף 8 לחוק המקרקעין ואת התכליות שבחתימת הצדדים על המסמך". 

עו"ד יוליס הוסיפה וציינה כי "אנו סמוכים ובטוחים כי ההחלטה מהווה נדבך משמעותי בקידום הליכי הדיגיטציה, שהנהלת המשרד והרשות לרישום והסדר מקרקעין מקדמים, ואנו נסייע בכל הניתן בהקשר זה".

ההחלטה לאפשר חתימה דיגיטלית ואימות חתימה דיגיטלי של המסמכים צפויה לחסוך ניירת בלי נגמרת שמודפסת כיום בכמה עותקים ללא שום תועלת ותכלית. 

"צעד נוסף לעבר עולם העסקים העכשווי"

ראש לשכת עורכי הדין, עו״ד אבי חימי, מסר בתגובה: "אני מברך על החלטת ועדת האתיקה הארצית, שיש בה כדי לסייע לעורכות הדין ועורכי הדין בעבודתם השוטפת כמייצגים קונים ומוכרים בעסקאות מקרקעין, ולאמת את חתימת לקוחותיהם על מסמכי המכר באופן דיגיטלי וללא הצורך בשימוש בנייר. מדובר גם בהחלטה שמחד מהווה צעד נוסף של הלשכה לעבר עולם העסקים הטכנולוגי העכשווי, ומאידך - מגן על הציבור הרחב אשר מבצע עסקאות מקרקעין".

יש לציין כי בשנה החולפת ועדת האתיקה הארצית ביטלה את החובה כי אימות חתימה ייערך בנוכחת פיזית של עורך הדין מאמת החתימה ושל הלקוח. על-פי ההחלטה, יתאפשר לאמת חתימה באמצעות היוועדות חזותית, תחת הגבלות מסוימות שקבעה הוועדה.