המשקיעים רעבים לעליות: כך טיפסו מניות למרות דוחות רבעוניים פושרים

מניות כמו בנק אוף אמריקה, טסלה ונטפליקס רושמות עליות - לאחר שהחברות הציגו דוחות פושרים אומנם, אבל טובים יותר ממה ששיקפו החששות לקראתם • בינתיים מצפים בדוק להתמתנות במכירות החיסול, אבל אף אחד עדיין לא מדבר על תחתית

סוחרים בוול סטריט. לצד צפי להתמתנות ''מכירות החיסול'', לא מדברים על תחתית / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
סוחרים בוול סטריט. לצד צפי להתמתנות ''מכירות החיסול'', לא מדברים על תחתית / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

נראה כי המשקיעים מתייחסים לדוחות הרבעוניים המאכזבים בשוויון נפש. לאחר התחלה "מענישה" לשנה, טיפס מדד S&P 500 כמעט 5% ביולי, כולל עלייה של 2.5% בשבוע שעבר. ישנן אפילו חברות שהציגו דוחות רבעוניים עלובים במיוחד, שראו את המניות שלהן עולות בימים שאחר כך.

בנק אוף אמריקה הציג רווחים קטנים מהמצופה בשבוע שעבר, אבל מניות הבנק סיימו את יום המסחר בשינוי קטן, ויום אחר כך טיפסו ב־3.4%. נטפליקס הודיעה שאיבדה קרוב למיליון מנויים, אבל המניה שלה זינקה ב־7.3% ביום המסחר הבא. טסלה שברה את רצף הרבעונים הרווחיים, אבל יום אחר כך מניותיה טיפסו ב־9.8%. כל שלוש המניות הציגו ביצועים פחות טובים משאר השוק השנה.

בינתיים בעונת הדיווחים, מניות של חברות במדד S&P 500, שהחמיצו את ציפיות הרווח של וול סטריט, ירדו בממוצע ב־0.1% ביומיים שלפני הדוחות עד יומיים אחריו, על פי נתוני FactSet. זה בהשוואה לירידה הממוצעת לאורך חמש שנים בגובה 2.4%.

"זו לא הייתה תאונת הרכבת שהמשקיעים ציפו לה"

כשהאינפלציה מגיעה לשיא של ארבעה עשורים, והפדרל ריזרב נמצא בעיצומו של מהלך אגרסיבי להעלאות ריבית כדי לרסן את העלייה במחירים, משקיעים רבים מספרים שהתכוננו לרבעון לא פשוט. חברות בתעשיות רבות דיווחו על עלויות תשומה גדולות יותר וירידה בביקוש הצרכנים.

"זו פשוט לא הייתה תאונת הרכבת שלדעתי המשקיעים ציפו לה לפי הסנטימנט שהיה די שלילי לקראת הגשת הדוחות", אמרה סנדי ווילר, מנהלת תיקים ב־Villere & Co.

ועדיין, מעטים המשקיעים שמוכנים לומר שהגיעה התחתית למכירות ההמוניות (selloff) שמשכו את ה־S&P 500 מטה ב־17% מתחילת 2022, ורבים צופים שהתנודתיות  תימשך עד סוף השנה.

השבוע ישאו המשקיעים עיניים לישיבת הפדרל ריזרב, שבה צפויים להחליט על העלאת ריבית נוספת ב־0.75% - וכן הקריאה הראשונית לגבי נתוני התמ"ג לרבעון השני. כמו כן צפויים להתפרסם דוחות רבעוניים של אפל, אמזון, אקסון מוביל ונוספות. 

דוחות טובים מהצפי הפסימי אצל חברות כמו נטפליקס וטסלה נתנו למשקיעים ביטחון רב יותר לרכוש מניות צמיחה חבוטות. החודש מובילים ב־S&P 500 תחומי טכנולוגיית המידע וצריכת פנאי אצל לקוחות, לאחר שברוב שאר השנה פיגרו אחרי שאר השוק.

מניות נטפליקס עלו בשבוע שעבר ב־17% - הביצועים השבועיים הטובים ביותר מאז ינואר 2018, ואילו מניות טסלה עלו ב־13%. מדד נאסד"ק המשולב הממוקד טכנולוגיה, שירד השנה ב־24%, עלה ביולי ב־7.3% - ונמצא במסלול לחודש הטוב ביותר שלו מאז נובמבר 2020.

"אנחנו מתחילים לראות דעיכה בחלק מ'מכירת החיסול' של מניות", אמרה לזלי תומפסון, מנהלת השקעות ראשית ב־Spectrum Wealth Management, שציינה כי היא מגדילה חשיפה בתחומי הטכנולוגיה וצריכת הפנאי. "חלק מהצמיחה המחזורית הזו דווקא נראית לי אטרקטיבית בתקופה זו".

סקר ניהול הקרנות העולמי של בנק אוף אמריקה ביולי, שפורסם בשבוע שעבר, הראה שהפסימיזם של משקיעים הגיע "לרמות חמורות" ומצב הרוח של השוק הוא "הכי דובי שיכול להיות". סנטימנט עגום כזה הוא לרוב סימן מקדים לראלי במניות בשבועות הקרובים, סבורים אנליסטים של הבנק.

עונת הרווחים עדיין נמצאת בתחילתה ורק כחמישית מהחברות במדד S&P 500 פרסמו עד כה דוחות. כ־70% מהן עברו את הערכות הקונצנזוס, ו־26% החמיצו את התחזיות, על פי נתוני FactSet.

גם אחרי שאנליסטים הפחיתו את הערכות הרווח שלהם לחברות בחודשים האחרונים, משקיעים רבים עדיין סבורים שהתחזיות אופטימיות מדי. בסך-הכול, הרווחים ברבעון השני צפויים לעלות ב־4.8% על בסיס תוצאות ממשיות ותחזיות. אם הנתון הזה לא ישתנה, הוא יהווה את הצמיחה הנמוכה ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2020. לגבי השנה כולה, צפויים הרווחים לעלות ב־9.8%.

"השוק כבר תמחר את הירידות ברווחים"

"הערכות הקונצנזוס עדיין גבוהות מדי, אבל השוק כבר תמחר בהרבה חברות את הירידה הצפויה ברווחים", אמר קנט אינזלי, מנהל השקעות ראשי ב־Tiedemann Advisors.

התמחורים ירדו גם מאז תחילת השנה. מדד S&P 500 נסחר במכפיל 16.9 לרווחים הצפויים ב־12 החודשים הקרובים, ירידה ממכפיל של 21 בסוף 2021.

וכמובן, הרבה חברות ראו את מניותיהן צונחות לאחר התוצאות החלשות שדיווחו.

מניות של אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס ירדו ב־7.4% וב־10% בהתאמה, ביום חמישי, אחרי ששתי החברות דיווחו שהן מצמצמות את לוח הטיסות עד סוף השנה לפחות, כדי שתוכל לעמוד בביקושים. Snap הציגה ביום חמישי את הצמיחה הרבעונית החלשה ביותר מאז הנפקתה, וגרמה למניות להתרסק ביום שישי ב־39%.

כמו תמיד, משקיעים גם שמים לב במיוחד לתחזיות מנהלי החברות לגבי תוכניותיהם במחצית השנייה של השנה.

"הרבעונים הקרובים עומדים לייצג את הצמיחה האיטית ואת הסביבה האינפלציונית העיקשת", מעריך אינזלי מחברת טידמן.