איתות מפוטין: רוסיה תפחית את אספקת הגז לגרמניה ל-20% בלבד

אחרי שבשבוע האחרון חודשה אספקת הגז, חברת גזפרום הודיעה כי ההזרמה בצינור "נורד סטרים" תצומצם ל-20% בלבד מהקיבולת • גרמניה כבר נמצאת במצב חירום אנרגטי, והגרמנים חישבו כי אם רוסיה תספק 40% מהכמות הרגילה, תצליח הכלכלה הגדולה באירופה לעבור את החורף

צינור הגז נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock
צינור הגז נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock

רוסיה הודיעה היום (ב') כי תפחית משמעותית החל מיום רביעי הקרוב את אספקת הגז לגרמניה, בצעד שמעורר מחדש את החשש הגרמני ממחסור חריף בחורף הקרוב. אחרי שבשבוע האחרון חודשה אספקת הגז, הודיעה חברת גזפרום כי ההזרמה בצינור "נורד סטרים" תצומצם ל-20% בלבד מהקיבולת, ונקבה ב"סיבות טכניות" כנימוק להפחתה. ההודעה זכתה מיד לכותרות ראשיות בגרמניה, שנאבקת להבין בימים אלה כיצד תעבור את החורף הקרוב. מחיר הגז האירופי זינק לאחר ההודעה.

פוליטיקאים אירופיים האשימו את גזפרום במשחק ציני שנועד לשרת את מטרות מוסקבה ולגרור משבר כלכלי בגרמניה ובגוש האירו. החברה הפחיתה בהדרגה בחודשים האחרונים את הזרמת הגז לגרמניה ולאירופה, על רקע ניסיונות אירופיים למלא את המאגרים לקראת החורף הקרוב.

היא אמרה בתחילה כי מדובר בהפחתה מסיבות טכניות, בשל טורבינה שנאלצה לעבור תיקונים בקנדה ולא שבה לרוסיה בגלל הסנקציות. הטורבינה הושבה לרוסיה לבקשה מיוחדת של גרמניה, שהפצירה בקנדה לעבור על הסנקציות שהיא עצמה עודדה. כעת, גזפרום הודיעה כי ישנה בעיה בטורבינה אחרת, וכי גם היא צריכה לעבור תיקון בקנדה.

גרמניה כבר נמצאת במצב חירום אנרגטי, בשלב שני מתוך שלושה. גז הוגדר כמשאב במחסור. מאגרי הגז במדינה מלאים רק ב-63%, ואפילו אם היו מלאים לגמרי, הדבר היה מספיק לחודשיים של שימוש בחורף, תלוי בטמפטרטורה. בשלב השלישי והאפשרי של התוכנית הממשלה תנתק את אספקת הגז לתעשייה ותקצוב שימוש בו לחימום מים ברמה המוניציפלית.

הגרמנים חישבו כי אם רוסיה תספק 40% מהכמות הרגילה, תצליח הכלכלה הגדולה באירופה לעבור את החורף, בעזרת יבוא מוגבר של גז מונזל באמצעות פולין והולנד וכן עסקאות אד-הוק עם מדינות שכנות. כעת, הרוסים חותכים בחצי את שיעור זה. אחת השאלות הפתוחות היא אם גרמניה תבקש שוב מקנדה לאפשר תיקון טורבינות שמשמשות לתעשיית הגז הרוסית, בשל הצורך הקריטי שלה בגז לחימום ולתעשייה. עד לפרוץ המלחמה, יותר מ-65% מצרכי הגז הטבעי של גרמניה הגיעו מרוסיה.