לפיד וברביבאי סיכמו: עליית מחירי הלחם תתמתן, הפיקוח יוסר במהלך 2023

עליית המחירים תתבצע בשני שלבים: הראשון במהלך חודש אוגוסט, ולאחר מכן גם בחודש דצמבר • בסך-הכול ישלימו מחירי הלחם עלייה של 21% • עוד הוסכם כי הסרת כלל סוגי הלחם מפיקוח מלא ייכנס לתוקף באפריל 2023

מדפי לחם / צילום: תמר מצפי
מדפי לחם / צילום: תמר מצפי

מחיר הלחם יעלה - אבל בשלבים: ראש הממשלה יאיר לפיד ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי סיכמו כי עליית מחירי הלחם תתמתן ותעלה בשלב ראשון ב-5% עד 8%. בחודש דצמבר המחיר יעלה פעם נוספת, כך שבסך-הכול מחיר הלחם ישלים עלייה של 21%. 

הקרב על הלחם: לפיד מסתער בכל הכוח על המטרה הלא נכונה | פרשנות
לפיד הורה לאוצר לסבסד את מחירי הלחם כדי למנוע התייקרות
שרת הכלכלה ביקשה, ורשתות המזון יידחו את עליית מחיר הלחם המפוקח
אחרי החלב והביצים: מחיר הלחם המפוקח יעלה ב-20%  

על-פי ההחלטה שקיבלו השניים, מחיר הלחם האחיד הפרוס יעלה ב-5.5%, מחיר החלה יעלה ב-8%, ומחיר הלחם האחיד יעלה ב-5%. בחודש דצמבר מחיר הלחם האחיד הפרוס ומחיר החלה יעלו בהתאם לקביעת ועדת המחירים, ומחיר הלחם הלבן ומחיר הלחם הלבן הפרוס לא יעלו.

בהודעה שפורסמה מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר כי ראש הממשלה לפיד הנחה את משרד האוצר ואת משרד הרווחה והביטחון החברתי לפעול להגדלת התקציב לביטחון התזונתי באופן שיקל על משפחות מעוטות יכולת.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, התייחסה להחלטה ואמרה: "אני מברכת על ההבנות שהושגו. ההחלטה למתן את עליית מחיר הלחם הנצרך ביותר, למרות הגידול בעלויות הייצור, נכונה ומשקפת הכרה בצורכי משפחות רבות עבורן לחם הוא מוצר בסיסי בתזונת המשפחה. היעד להסרת הפיקוח רק בעוד כ-8 חודשים הוא צעד משלים, אשר יאפשר לכל הגורמים המעורבים לפתוח שווקים נוספים ליבוא חיטה, לייעל את תהליכי הייצור ולהגביר תחרות במשק, כך שמחיר הלחם האחיד יהיה נגיש לכל בית בישראל. במקביל מגבש שר הרווחה מענה לביטחון התזונתי לאוכלוסיות הזקוקות לכך.

"אני מודה לרשתות הקמעונאיות אשר ניאותו לבקשתי להמתין עם עליית המחיר של הלחם המפוקח, וכולי תקווה כי הן ימשיכו לגלות רגישות חברתית וישמרו על מחיר הלחם ללא שינוי. תודה לראש הממשלה על מעורבותו האישית בגיבוש ההסכמות".