לחם | פרשנות

הקרב על הלחם: לפיד מסתער בכל הכוח על המטרה הלא נכונה

גל התייקרויות כולל ורוחבי שוטף את המשק ומצריך טיפול, אבל לא שמענו בשבוע שעבר התייחסות של לפיד לזינוק במחירי החשמל, המים או הדירות • מדוע החליט לפיד להפעיל את כל כובד משקלו דווקא על מחיר הלחם? הוא כנראה מבין שהלחם הוא סמל

ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: חיים צח, לע''מ
ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: חיים צח, לע''מ

ראש הממשלה יאיר לפיד החליט להסתער בכל הכוח על הבעיה הכי פעוטה של יוקר המחיה בישראל: עליית מחירי הלחם שבפיקוח. גל התייקרויות כולל ורוחבי שוטף את המשק ומצריך טיפול, אבל לא שמענו בשבוע שעבר התייחסות של לפיד לזינוק במחירי החשמל, לתעריף המים שצפוי לעלות, וגם בזמן ההודעה על העלייה באינפלציה והקצב המטורף שבו התייקרו הדירות, לפיד היה כנראה עסוק מדי בביקור נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן בישראל. 

לפיד הורה לאוצר לסבסד את מחירי הלחם כדי למנוע התייקרות 
שרת הכלכלה ביקשה, ורשתות המזון יידחו את עליית מחיר הלחם המפוקח 
אחרי החלב והביצים: מחיר הלחם המפוקח יעלה ב-20% 

עליית מחיר כיכר לחם בטווח שבין 80 אגורות ל-1.80 שקל היא זו שהקפיצה את ראש הממשלה - עד כדי כך שהוא ערך התייעצויות לתוך הלילה שבין חמישי לשישי, שהמשיכו לדיונים אל תוך סוף השבוע והובילו לבקשה חריגה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מרשתות השיווק לספוג את עליית מחיר הלחם למשך שבועיים, עד שיימצא פתרון.

היום (א') כינס לפיד ישיבת חירום רבת-משתתפים, שבסופה הנחה את הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, להציג בתוך שלושה ימים מתווה לסבסוד ממשלתי של הלחם כדי למנוע את עליית המחיר לצרכן. 

הלחם הוא סמל

מדוע החליט לפיד להפעיל את כל כובד משקלו דווקא על מחיר הלחם, אל מול שלל ההתייקרויות המשמעותיות יותר עבור משקי הבית, שממילא צורכים בעיקר דברי מאפה שאינם בפיקוח?

לפיד מבין כנראה שהלחם הוא סמל. כמוצר בסיסי, שהוא באופן מילולי "הלחם והחמאה" של סל הקניות הישראלי, עלייה במחירי הלחם עלולה להיתפש כגזירה על השכבות החלשות. למרות שהנתונים מראים שמשפחה מהעשירונים התחתונים תושפע מההתייקרות בשקלים בודדים בחודש, העלאת מחיר הלחם בתקופת בחירות מספקת תחמושת לקמפיין של המפלגות היריבות. בש"ס לא התעכבו וכבר היום הפיצו כרזות לבוחרים בהן נכתב: "חותכים לכם בלחם. לא נשתוק".

אבל לא רק עבור הפוליטיקאים מחיר הלחם הוא סמל. גם עבור משרד האוצר, שהפסיק לסבסד מוצרי מזון עוד בשנת 1985 ולא היה רוצה לחזור לימים ההם. מבחינת האוצר, זוהי לא רק שאלה של כסף אלא של עיקרון ושיטת עבודה. בתקופת בחירות, מתחדדת הרגישות של הפוליטיקאים לביקורת, בין אם רצינית או פופוליסטית. הכשר משפטי לסבסוד עליית מחירי הלחמים עלול להיות הצעד הראשון במדרון חלקלק שיאלץ את האוצר לפתוח את הקופה בכל פעם שההתפתחויות בעולם ילחצו לקמפיינים על נקודה רגישה.