העדכון השלישי של קרן המטבע בתוך שנה מוכיח: התחזיות שוות כקליפת השום

קרן המטבע מעדכנת תחזיות במהירות ומוכיחה כי התחזיות שניתנו בתקופה הנוכחית צריך לקחת בערבון מוגבל • הסיכונים ידועים, הבנקים מעלים ריבית על מנת להילחם באינפלציה, וקשה לצפות לתוצאה אחרת מלבד האטה • ורק התחזיות נשרכות מאחור

הפגנות אלימות נגד קרן המטבע הבינלאומית בבואנוס איירס / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd
הפגנות אלימות נגד קרן המטבע הבינלאומית בבואנוס איירס / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd

קרן המטבע הבינלאומית חתכה היום (ג') את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית בפעם השלישית תוך פחות משנה. קרן המטבע מזהירה כי הכלכלה העולמית נמצאת על סף מיתון עולמי, שכן האטת הכלכלה בארה"ב, אירופה וסין יחד עם משברי מזון ואנרגיה מכבידים מאוד על הצמיחה.

אלא שחיתוך התחזיות על ידי קרן המטבע בתקופה כה קצרה מצביע על חוסר המשמעות של התחזיות בעת הזו. אם בתקופת הקורונה לא ניתן היה לקרוא נתונים מהכלכלה בשל השיבושים שנוצרו בצד ההיצע והביקוש גם יחד, אז השנה החולפת מצביעה כי גם היציאה מהקורונה אינה קלה לחיזוי, והתחזיות למיניהן, נאלצות להתעדכן בהתאם לנתוני עבר. 

העדכון הנוכחי לתחזית הצמיחה לכלכלית העולמית מגיע אחרי שרק באפריל חתכה הקרן את התחזיות. צריך לשאול אילו סיכונים נוספו לכלכלה מאז התחזית האחרונה, בהינתן שהעלאות הריבית, העלייה החדה באינפלציה והמלחמה באוקראינה כבר היו אז רשומים כגורמי סיכון עיקריים לכלכלה העולמית. מה שהשתנה מאז אלו הנתונים מהכלכלה האמריקאית וגוש האירו שמצביעים כי שיאה של האינפלציה לא נראה באופק, בזמן שהמלחמה באוקראינה ממשיכה לתת אותותיה למרות הנסיגה במחירי הסחורות.

ארה"ב כבר נמצאת במיתון טכני

כאשר הבנקים מרכזיים ברחבי העולם מעלים את הריבית כדי לבלום את האינפלציה, אין זה פלא שהצמיחה צפויה להאט. הפעם קרן המטבע מזהירה כי אם סבך האיומים ימשיך להתעצם, כלכלת העולם עומדת בפני אחת השנים החלשות ביותר שלה מאז 1970. קרן המטבע הנמיכה את תחזיות הצמיחה העולמית ל-3.2% ב-2022, הורדה של 0.4% מהתחזית של אפריל. לשנת 2023 קרן המטבע צופה צמיחה של 2.9%, הורדה של 0.7% מהתחזית לצמיחה שניתנה באפריל.

לפי קרן המטבע כלכלת ארה"ב נמצאת כבר עכשיו במיתון טכני. מיתון מוגדר כירידה בתוצר במשך שני רבעונים ברציפות. עם זאת, על פי הלשכה הלאומית למחקר כלכלי בארה"ב אשר בין היתר אחראית על הגדרתו ואפיונו של מיתון, שני רבעוניים רצופים של קריאת תוצר שלילית אינם נחשבים למיתון. אם שואלים את הנשיא ביידן, לדבריו כלכלת ארה"ב לא תיכנס למיתון, אלא שהנתונים מהכלכלה מצביעים אחרת. מדד מנהלי הרכש ירד מתחת ל-50 נקודות ביולי, הרעה נרשמה בשוק הדיור, ושוק העבודה התמתן. מחר הפד האמריקאי צפוי לפרסם את הודעת הריבית, וקונצנזוס הכלכלנים בשוק מעריך כי הפד יעלה ריבית ברמה של 0.75% - קצב דומה להעלאה הקודמת, שהייתה הגבוהה ביותר מאז 1994. בכך העלאת הריבית תשלים עלייה מצרפית של 1.5% בחודשיים האחרונים במה שנקרא Front Loading - כלומר, העלאת ריבית בקצב מהיר כל עוד שאפשר מהחשש שמאוחר יותר ההאטה שתבוא, אם תבוא, לא תאפשר זאת.

האם קרן המטבע לקחה בחשבון את השפעות העלאות הריבית? קרן המטבע העלתה תחזית לאינפלציה העולמית ל-8.3% ב-2022, לעומת עדכון קודם של 6.9%. ובכל זאת קרן המטבע צופה כי המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים תצליח לעצור את קצב האינפלציה ב-2023.

עדכון התחזיות המהיר של קרן המטבע מזכיר למטיבי לכת את החשיבות של חברות הדירוג במשבר הסאבפריים. אלו האחרונות נצלבו בלשון המעטה על כך שהורידו דירוג אחרי משבר הסאבפריים ולא לפני. אלא שתפקידן הוא לדרג חברות, או מדינות, ולא בהכרח לחזות את העתיד כמו קרן המטבע שבמקרה שלה החשיבות של התחזיות אמורה להיות גבוהה יותר. אלא שקשה להאשים את קרן המטבע נוכח התמורות הקיצוניות בכלכלה העולמית. על האינפלציה אפשר לנסות לשלוט על ידי העלאות ריבית כפי שנוקטים הבנקים המרכזיים, אבל את המשך ההתפתחויות של המלחמה באוקראינה קשה לחזות, ועוד יותר קשה לחזות מה צפוי לקרות עם מחירי האנרגיה שנגזרים מאותו קונפליקט ושמשפיעים ישירות על האינפלציה העולמית.