דיווחים: גרמניה תציע לפצות את משפחות קורבנות הטבח באולימפיאדת מינכן

הממשלה בגרמניה קרובה להסכם פיצויים עם משפחות קורבנות הטבח • במסגרת ההסכם הממשלה תודה באחריות חלקית לכשלים שהובילו לו, וכן במעורבות גדולה יותר בהנצחת זכרם של הקורבנות

שחר צוברי בטקס זיכרון לקורבנות הטבח מאולימפיאדת מינכן / צילום: Reuters, Amir Cohen
שחר צוברי בטקס זיכרון לקורבנות הטבח מאולימפיאדת מינכן / צילום: Reuters, Amir Cohen

הממשלה הפדרלית הגרמנית קרובה להגיע להסכמה עם נציגי משפחות קורבנות הטבח באולימפיאדת מינכן 1972 לגבי פיצוי כספי, הודאה באחריות חלקית לכשלים שהובילו לו, וכן במעורבות גדולה יותר בהנצחת זכרם; כך מדווח היום העיתון "זידויטשה צייטונג" היוצא לאור במינכן. לפי הדיווחים, משרד הפנים הגרמני התחייב "להביא לידי ביטוי שוב את ההשלכות החמורות (של הטבח) על קרובי המשפחה של הקורבנות, באמצעים חומריים ובלתי-חומריים".

את הפיצוי הכספי יעניקו במשותף הממשלה הפדרלית, מדינת המחוז בוואריה והעירייה של מינכן. הרשויות יספקו "פיצויים כספיים נוספים" לקורבנות, אחרי פיצויים מזעריים שחולקו להם בשנים מיד לאחר ביצוע פיגוע הטרור, שלאחריו המשיכו המשחקים האולימפיים להתקיים. על ידי ההסכם החדש, מסר דובר של משרד הפנים לעיתון, "גרמניה רוצה לחזק את היחסים המיוחדים עם מדינת ישראל, כדי ליצור נקודת התחלה לתרבות חדשה של זיכרון".

המשא ומתן בין משפחות הקורבנות לבין הרשויות בגרמניה נמשך כבר זמן רב, לפי הדיווחים. מי שמשמשת כדוברת משפחות הקורבנות היא אנקי שפיצר, אלמנתו של מאמן הסיף אנדרי שפיצר, שהיה אחד מ-11 חברי המשלחת הישראלית למשחקים האולימפיים שנרצחו על ידי טרוריסטים פלשתינאים מארגון "ספטמבר השחור". שפיצר וקרובי משפחה נוספים של הקורבנות היו גם הכוח המניע מאחורי חקירת ניסיונות החילוץ הכושלים של כוחות מיוחדים גרמנים, שהסתיימו בטבח המוני של הישראלים שנלקחו כבני ערובה. הצד הגרמני לא דיווח מה יהיה גובה הפיצוי שיוענק לקרובי המשפחה של הקורבנות.

ב-5 בספטמבר הקרוב, 50 שנה אחרי הפיגוע הקטלני, מתוכנן להתקיים טקס הנצחה לזכר הקורבנות ליד הכפר האולימפי הסמוך למינכן. ייתכן כי ההסכם הנוכחי סולל את הדרך לנוכחות של המשפחות בטקס. התשלומים שהעבירה הממשלה הגרמנית וגורמים רשמיים בעבר למשפחות הוגדרו כ"פיצויים הומניטריים" בלבד, וגרמניה נמנעה מלהודות באחריות כלשהי על ניסיון החילוץ הכושל, בעיות אבטחה, התעלמות מהתראות מודיעיניות ושלל כשלים נוספים שהובילו לטבח הספורטאים באולימפיאדה וכן למותו של שוטר גרמני. לפי המקורות הגרמנים, השיחות עם נציגי המשפחות אמורות להסתיים עוד השבוע. במסגרת ציון 50 שנה לטבח צפויה לקום "ועדת היסטוריונים" גרמנית-ישראלית שתחקור את אירועי ה-5 ו-6 בספטמבר 1972.

טרם התקבלה תגובת נציגי משפחות הקורבנות לדיווח בגרמניה.