ריבוי תקלות סביבתיות בנשר רמלה: מה נושמים התושבים?

תושבים דיווחו על עננת זיהום גדולה מעל הכביש הסמוך למפעלי נשר • מבירור גלובס עולה: ביום אחד, התרחשו במפעלי המלט 3 תקלות, בהמשך לתקופה של תקלות מרובות • ניידת הניטור שפעלה באזור ומדדה זיהום אוויר חריג, הועתקה מהמקום • לאחרונה חודש היתר הפליטה של המפעל, שהביע סירוב להחמרת התקינה הסביבתית ואף דרש מימון ציבורי לשם עמידה בה

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי
מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

ביום חמישי בשבוע שעבר, נאלצו החולפים על פני הכביש הסמוך למפעלי "נשר" ברמלה להתמודד שוב עם מפגע סביבתי שכבר הפך כמעט לשגרה עבור תושבי האזור: עננת עשן לבן-אפרפר נעה מהמפעל לכיוון היישובים. "נסעתי מרמלה לבית שמש, וככל שהתקרבתי למפעל נשר, הזגוגית של הרכב כוסתה במעין נשורת לבנה והאזור היה אפוף ערפל אפור-לבן. כשהגעתי ליעד, האוטו שלי היה כולו מלא אבק לבן. את הענן שיצא מכיוןן נשר ראו למרחקים, כבר בכניסה לרמלה", מספר אחד התושבים. "אנחנו חיים לצד המפעל הזה ואף אחד לא עושה כלום".

מבירור שערך גלובס, עולה שביום אחד, התרחשו במפעל שלוש תקלות. במשרד להגנת הסביבה לא מוסרים פרטים בנוגע לתקלות ולהשפעתן הבריאותית בשל הליכי אכיפה מול המפעל, אך מבהירים שבחודשים האחרונים - במהלכם גם חודש היתר הפליטה של "נשר", התרחשו בו "ריבוי תקלות". אילו לא די בכך, לאחרונה, החל המשרד בהליך בירור מול מפעל נשר, בגין תקלות שאירעו לכאורה לאחרונה ולא דווחו לו, בניגוד להיתר הפליטה לו מחויב המפעל. בנוגע ליום חמישי, בנשר טוענים כי מבדיקת המפעל, עולה כי מדובר ב"אירועי פליטת אבק", שלא חרגו מתקני איכות האוויר בתחנות המדידה באזור.

אלא שלעת עתה, דווקא תחנת ניטור האוויר שהוצבה בסמוך למפעלים בחודש אפריל כדי לנטר את הפליטות ולבחון את השפעתן על בריאות הציבור, בוטלה. בחודשיים שבהם ניצבה התחנה באזור התעשייה הצפוני ברמלה, היא מדדה ריכוזי חלקיקים מזהמים גבוהים, והמידע בנושא נבחן בימים אלו על ידי המשרד להגנת הסביבה. כך למשל, נמדדו בה 45 חריגות מערך הסביבה בחלקיקים נשימיים, על פני 75% מהימים בהם פעלה. למרות התוצאות החריגות, הוחלט להעביר את התחנה ממקומה ברמלה לאזור קיבוץ נחשונים, ובאזור התעשייה ברמלה, לא הוצבה ניידת ניטור קבועה. כך או כך, באזור לא נוטרו ולא מנוטרים מזהמים האופייניים באופן נקודתי לפעילותה של נשר.

היתר המפעל חודש לפני כחודש למרות מחאת התושבים

"נשר", הממוקם בסמוך לערים לוד ורמלה, נמצא בבעלות איש העסקים לן בלווטניק, בעל השליטה בערוץ 13, הנחשב גם לאחד האנשים העשירים בבריטניה. המפעל פולט חלקיקים אבק דקים ממגוון רחב של פעילויותיו: המחצבה, השינוע והטחינה של הסלע, מהארובות של שריפת הפסולות בכבשן וכו'. בנוסף לכך, במפעל נשר שורפים כ-100,000 טון פסולת בשנה ועוד למעלה מ-10,000 פסולות מסוכנות בשנה.

למרות מחאת תושבי האזור, המשרד להגנת הסביבה חידש רק לפני כחודש את היתר הפליטה של מפעל נשר, הנמצא באופן עקבי ברשימת המפעלים המזהמים בישראל. באוגוסט אשתקד, דורג המפעל במקום השלישי במרשם הפליטות לסביבה של המשרד להגנת הסביבה, אף כאחד המפעלים שהפליטות המזהמים שלהם גורמות לנזק הכלכלי הגדול ביותר בעלות חיצונית לציבור. בשנת 2020, מפעל נשר רמלה גררו עלות חיצונית של 817 מיליון שקלים בשל פליטת מזהמים וגזי חממה לאוויר.

בשנת 2020, היה נשר אחד משלושה מקורות פליטה (לצד תחנות הכוח אורות רבין ורוטנברג) של 71% מתחמוצות החנקן בישראל, ואף מקור משמעותי יותר לפליטת תחמוצות חנקן מאשר תחנת הכוח רוטנברג באשקלון. חשיפה לרמות פליטה גבוהות של תחמוצות חנקן עלולה להוביל לדלקות במערכת הנשימה והחמרה במחלות נשימה ואף לעלייה לסיכון למום לבבי בעוברים. בימים שבהם ישנה עלייה בריכוז תחמוצות החנקן באוויר, אף נמצא במחקרים כי ישנה עלייה בפניה לרופאי משפחה ולחדרי מיון. כמות הפליטה של תחמוצות חנקן לנפש בישראל, כפולה מהכמות המדווחת לנפש במדינות האיחוד האירופי.

למרות זאת, המשרד להגנת הסביבה התיר למפעלי נשר לפלוט כמויות גדולות יותר של תחמוצות מהמקובל בתקינה האירופית (800 מ"ג לעומת 200-500), והמפעל יידרש להפחית את הכמות רק החל מסוף השנה. המפעל עצמו, אגב כך, סבור שהעלות שתושת עליו כדי לצמצם את הפגיעה הסביבתית-בריאותית באזור, גבוהה מדי, וכי דווקא המדינה צריכה לשאת בעלויות צמצום המזהמם. כך, בהערות שהעביר למסמכי היתר הפליטה, כתב כי הוא מתנגד להחמרת הרגולציה בנושא תחמוצות החנקן שכן הפחתת פליטות המזהמים הללו בתוך 5 שנים, כשם שדורשת המדינה, תלויה בשדרוג הקלציינרים במפעל, עניין אליו נשר לא מוכנה להתחייב בשנים הקרובות, "לאור השקעות העתק הנדרשות, כולל צורך בסבסוד של המדינה ובהבטחת מקורות של פסולות".

המשרד להגנת הסביבה: "רואים בחומרה את ריבוי התקלות בנשר"

ככלל, לא מנוטרים כל המזהמים הנפלטים בעת פעילות המפעל (בין היתר מתכות כבדות). אך נציין כי בשנים האחרונות אף נמדדה חריגה במזהמים שאכן נמדדים. כך למשל, בפליטות כספית, חלקיקים ואמוניה במפעל, פליטות שאף בגינן ערך המשרד להגנת הסביבה למפעל שלושה שימועים. מדובר בהליכים שהחלו למעשה בשנת 2019 ותרם הגיעו לכדי תוצאה כלשהי, בזמן שהתקלות במפעל ממשיכות. ממצאי השימוע טרם פורסמו לציבור, ולא ידוע כיצד יפעל המשרד להגנת הסביבה מול המפעל בנושא. עד כה, לא הוטלו קנסות על נשר בשל ההפרות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד רואה בחומרה את ריבוי התקלות בנשר, שלא צריכות להתרחש. במהלך יום חמישי התרחשו 3 תקלות במפעל. המשרד להגנת הסביבה נמצא בהליך בירור באשר לתקלות אלה ולפעולות המתקנות שבוצעו על ידי המפעל וימשיך לעקוב ולפקח על העמידה בתנאי היתר הפליטה החדשים והמחמירים שניתנו ביוני 2022. זאת, בנוסף להליכי אכיפה מנהלית בגין תקלות נוספות שמטבע הדברים לא ניתן לפרט לגביהם בשלב זה. תחנת ניטור האוויר הניידת מוקמה באזור התעשייה הצפוני רמלה באפריל 2022 כדי למדוד את ההשפעה ממפעלי הבטון באזור התעשייה ופעלה באזור במשך כחודשיים. תוצאות המדידה של התחנה הראו ריכוזי חלקיקים מזהמים גבוהים והמידע התקבל ונבחן במשרד להגנת הסביבה. דוחות מסודרים יפורסמו באתר המשרד כאשר יסתיים ניתוח הנתונים. ניידת הניטור עוברת בכל תקופה ממקום למקום, ובתחילת יוני הוחלט להעביר את התחנה הניידת אל קיבוץ נחשונים".

מנשר נמסר: "ביום חמישי בשבוע שעבר אירעו אירועי פליטות אבק, אשר נבדקו על ידנו מיד לאחר התרחשותן. אנו פועלים נמרצות כדי למנוע הישנות של מקרים כאלה בעתיד. נדגיש כי מדובר בפליטות אבק בלבד וכי במדידות האבק בכל תחנות ניטור האוויר באזור בכלל ובישובים באזור נרשמה עמידה מלאה ותקינה בתקני איכות האוויר".