מייסדת המקלט שמציל ומשקם קופים: "משבר כוח-האדם הגיע גם אלינו, נאלצים לצמצם סיורים"

ד"ר תמר פרדמן, מנכ"לית ומייסדת מקלט הקופים הישראלי • "בתקופת הקורונה המקום עמד ריק ממבקרים, והמשך קיומו היה תלוי בנדיבות ליבם של תורמים מהארץ ומהעולם" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

 

 

ד''ר תמר פרדמן, מנ''כלית ומייסדת מקלט הקופים הישראלי / צילום: מקלט הקופים הישראלי
ד''ר תמר פרדמן, מנ''כלית ומייסדת מקלט הקופים הישראלי / צילום: מקלט הקופים הישראלי

מקלט הקופים הישראלי פועל כמרכז הצלה וחינוך ומשקם קופים. העמותה הוקמה בשנת 1996, ומאז המקלט קולט קופים שהוחרמו על ידי הרשויות והמשטרה, לאחר שהוחזקו בניגוד לחוק ובתנאים קשים, או נוצלו במעבדות מחקר.

המקלט ממוקם בליבו של יער בן שמן ובסמוך לכפר דניאל, כאשר רוב שטחו סגור לקהל הרחב ומאפשר לקופים לעבור את תהליך השיקום ללא הפרעה. בחלק הפתוח לקהל, נערכים סיורים למבקרים פרטיים, בתי ספר, גנים, גמלאים וקבוצות תיירים.

בראש המקלט ניצבת ד"ר תמר פרדמן, שהקימה את העמותה. עיקר ההכנסות של המקלט, הפועל כמוסד ללא כוונת רווח, מגיעות מהסיורים הלימודיים שנערכים במקום. "לאורך שנים היווה המקלט אבן שואבת לסיורים חינוכיים וערכיים לילדים, מבוגרים ולכל המשפחה. הסיורים מאפשרים לנו להעביר את המסר החשוב - קופים אינם חיות מחמד. דרך הסיפורים האישיים של הקופים שהצלנו, המבקרים לומדים להכיר את הנזק שנגרם לקופים שנסחרו בשוק השחור ואת ההשפעה שיש לסחר זה גם על מצב הקופים בטבע.

"אנחנו פוגשים כאן אלפי ישראלים שלא יודעים כיצד הקופים חיים באמת, לא יודעים שאסור לרכוש סתם כך קוף הביתה ובטח שלא יודעים איך נכון להתנהל בסביבתם. כל מבקר שיוצא מפה עם ערך מוסף ויודע כיצד לא להיות חלק מתיירות פוגענית בקופים כשהוא טס לחו"ל, זה הגשמת המטרה של המקלט. אנחנו לא רק מצילים קופים, אלא גם מחנכים למניעת הסחר וההתעללות בהם", אומרת ד"ר תמר פרדמן.

מאז פרוץ הקורונה, חווה המקלט טלטלה משמעותית. "ביום אחד נאלצנו לסגור את הסיורים. המקום עמד ריק ממבקרים במשך תקופה ארוכה, והמשך קיומו היה תלוי בנדיבות ליבם של תורמים מהארץ ומהעולם. התורמים עזרו לנו להמשיך ולתחזק את המקום, ובעיקר להמשיך להציל ולקלוט קופים רבים שהיו זקוקים לעזרתנו גם בתקופת הקורונה. לשמחתנו, המגפה מאחורינו, אבל כעת אנו מתמודדים עם משבר כוח-האדם", אומרת ד"ר פרדמן.

משבר כוח-האדם העולמי, עימו מתמודדות כיום חברות רבות במשק, הגיע כאמור גם למקלט הקופים, שסובל ממחסור חמור בידיים עוברות, בתחום הדרכת הסיורים. "חיפשנו בכל מקום, ואנחנו מנסים להגיע למדריכים חדשים בכל דרך, אבל אנחנו לא מצליחים למצוא מדריכים שמעוניינים לעבוד", אומרת ד"ר פרדמן. לאור המחסור החמור, נדרש המקלט לצמצם משמעותית את כמות הסיורים שנערכים במקום, ומכאן גם מצטמצמות הכנסותיו העצמיות.

כשהיא נשאלת לסיום מה השאיפות שלה לעתיד, משיבה ד"ר פרדמן כי היא מקווה שהמקלט יוכל לחדש ימיו כקדם. "אנחנו רוצים לחזור ולפתוח את המקלט למבקרים, על מנת שיוכלו ללמוד על הקופים, להבין כיצד כל אחד ואחד מהם יכול למנוע סחר והתעללות בקופים, וכל זה במהלך סיורים עשירים ומהנים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il