סמנכ"לית HR בקרביין: "אין חובת הגעה. סומכים על העובדים"

לריסה מוגילבסקי-כהן, סמנכ"לית משאבי אנוש בקרביין שמפתחת מערכת תקשורת חכמה עם מוקדי חירום, מדברת על השינויים שעוברים על ענף ההייטק • האנשים שמאחורי האנשים

לריסה מוגולובסקי, סמנכ''לית משאבי אנוש בסטארט-אפ קרביין / צילום: איל יצהר
לריסה מוגולובסקי, סמנכ''לית משאבי אנוש בסטארט-אפ קרביין / צילום: איל יצהר

אישי: בת 35, נשואה ואם לפעוטה בת שנתיים ותק: שש שנים בצוות משאבי אנוש של קרביין מספר עובדים: 200 פעילות החברה: פיתוח מערכת תקשורת חכמה עם מוקדי חירום

המסלול שלי. "בהתחלה חשבתי שאגיע לתחום שקרוב יותר לשב"כ ולמוסד. התואר הראשון שלי היה במדעי המדינה והמזרח התיכון באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. אך בעקבות האהבה שלי לעבודה עם אנשים ולחיבורים התגלגלתי לתחום הגיוס. עבדתי בחברת השמה ובבית תוכנה, עד שהגעתי לחברת Addvalue, שעושה מיקור חוץ בתחומי ה־HR לסטארט־אפים קטנים, בהם גם קרביין. אהבתי את המעבר בין חברות ואת הגיוון, עד שהחלטתי לחפש עבודה במקום אחד. פניתי למנכ"ל קרביין, שכבר הכיר אותי, והוא אמר לי - בואי. כשהגעתי, היינו 15 עובדים, רק בתל אביב, היום אנחנו כבר 200 ומפוזרים במדינות שונות".

המצב בהייטק. "מאחר שאנחנו סטארט־אפ שחי על המשקיעים שלו, אנחנו צריכים להיות אחראיים ולסגל התנהגות אחראית כלפי העובדים שלנו וגם כלפי המשקיעים.

"בגלל חוסר הוודאות הנוכחי בשוק, הייתה אצלנו החלטה להתייעל, והיינו צריכים לעבור לגישה שתאזן בין הצמיחה לבין הרווחיות. הדבר המרכזי שעשינו היה לעצור את הגיוס, כדי לראות איך נוכל מעתה לאזן ולהמשיך לגדול במקביל.

"אין לי תחושות קשות, כי אני מאמינה שאנחנו בירידה לצורך עלייה. גם בקורונה הייתה בהתחלה אי־ודאות מטורפת, אבל הנה צמחנו. הכפלנו את עצמנו מאז. אני חושבת שצריך לעבור את התקופה הקשה כדי שאחריה הדברים יהיו הרבה יותר טובים".

אווירה. "אנשים לא מנותקים. כולם מעודכנים במצב המניות, ואין בועה שהכול בסדר. המנכ"ל שיקף את המצב. יש כסף בקופה וצריך להיות חכמים. הדרישה עכשיו של השוק היא מעבר לרווחיות בזמן מאוד קצר.

"גם כשהאווירה הייתה אחרת, מעולם לא דגלנו במסיבות ענק. אני לא יודעת אם נכון להגיד שהעובדים מוטרדים, אבל הם מגיבים למצב, ולצד זאת, הם מבינים. הם יודעים מדוע עצירת הגיוסים היא הצעד הנכון.

"העובדים גם מתעניינים ושואלים מה קורה עכשיו, או אם יש שינוי ביעדים ובמטרות, ואנחנו שומרים על שקיפות".

גמישות. "אין אצלנו חובת הגעה למשרד בכלל, כך שהעבודה היא אפילו לא היברידית. זה התחיל בסגרים בקורונה והבנו שזה עובד לנו. יש אנשים שבאים גם בלי ש'נכריח' אותם ובלי שנגדיר להם כמה פעמים צריך. אני מגיעה פעמיים בשבוע, ויש כאלה שיותר. אני יכולה להעיד לפחות על עצמי, שרוב השבוע אני מוציאה את הבת שלי מהגן, נמצאת איתה מאחר הצהריים עד הערב, ואז אם צריך ממשיכה לעבוד. אנחנו סומכים על האנשים ויודעים שכשצריך אותם, הם יהיו שם".

התפטרויות. "למזלי, לא נתקלתי בתופעה. בארץ כמעט שאין לנו עזיבות, וזה דבר מדהים ונדיר. אני חושבת שאחת הסיבות לכך היא הגמישות. צורת העבודה נותנת לאנשים להרגיש נוח. זה אחד הדברים הכי נכונים שעשינו".

משמעות. "גם היום יש קרב על טאלנטים, והוא יימשך. אלא שבתוך כל התחרות הזו, הערך שקרביין מביאה הוא משמעותי, משהו מציל חיים שהוא בעל ערך מוסף. זה מחבר בין אנשים וגורם להם לרצות לבוא דווקא אלינו.

"יש לנו הרבה דוגמאות לאופן שבו הטכנולוגיה שלנו הצילה חיים. רק לא מזמן היה סיפור, כמו בסרטים, של אם בארה"ב שהבת שלה נעלמה. זה כמעט הסתיים בחטיפה, ובזכות הטכנולוגיה שלנו היא אותרה. יש לנו ערוץ ייעודי בסלאק שבו כל אחד יכול לשתף סיפורי הצלחה. זו הרי גאווה לכולם. אתה עובד קשה, לפעמים עד מאוחר, כדי לגלות שלא סתם עבדת - לפעמים העבודה שלך מצילה חיי אדם".

אני מאמין. "צמחתי פה, רוב הניסיון שלי בתחום הוא בחברה, ולכן הרבה ממה שאני זה קרביין. הסלוגן שלנו הוא 'Every Person Counts', 'כל אחד נחשב', וזה מה שאני מאמינה בו. מבחינתי האנשים הם הדבר הכי חשוב. המשימה שלי היא לגרום לכל אחד מהם להרגיש שכיף לו לעבוד, שהוא צומח ומתפתח, ולכולם יש הכלים כדי שזה יקרה - מנהלים ועובדים".

גיוון. "היום יש לנו 30% נשים בחברה, בפיתוח מדובר ב־22%. הייתי רוצה שיהיו יותר, זה האתגר שלנו בשלוש השנים האחרונות. למעשה, בשנים האלה הגדלנו את שיעור הנשים, שהיה נמוך מזה. השנה גייסנו הרבה מפתחות, ונמשיך לעשות את זה".

מגייסות. "הייתה תקופה שהייתה אווירה לא נעימה בתעשייה כלפי המגייסות. נהגו לומר בקבוצות ברשתות החברתיות שהן לא מבינות דבר, שהן תלושות. אני מניחה שיש חוויה אישית לכל אחד, אבל אני גם יודעת שהן מבינות את הביזנס ומה נכון לארגון שלהן. חוסר ניסיון יש בכל תחום.

"המגייסות שלי הן הפנים של החברה. המגייסת היא הראשונה שהטאלנט ידבר איתה. מה שהיא תגיד - זה הרושם הראשוני שהוא יקבל. אתן להן את כל הכלים כדי להיות הכי מקצועיות שיש, ואצלנו הן נקראות ביזנס פרטנר.

"אם המגייסות לא יידעו להציג את הדברים ולמשוך את האנשים -זה לא יעבוד".