רובין הוד מפטרת 23% מהעובדים לאחר שמשקיעים רבים עזבו את הפלטפורמה

זהו סבב הפיטורים השני של הבורסה המקוונת, שהפכה לפופולרית ביותר בימי הקורונה • פרסמה במקביל דוחות: לא עמדה בתחזיות ההכנסות, אך ההפסד היה מעט נמוך מהצפי

אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, dennizn
אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, dennizn

הבורסה הדיגיטלית רובין הוד  מקצצת כ־23% מהעובדים במשרה מלאה לאחר שהירידה בפעולות המסחר של לקוחותיה ממשיכה לפגוע בחברה.

סבב הפיטורים הזה הוא השני השנה ברובין הוד, שכבר קיצצה כ־9% מהעובדים באפריל. ביחד, בשני סבבי הפיטורים פיטרה החברה יותר מ־1,000 עובדים.

הפיטורים נעשו לצד ארגון מחדש נרחב יותר בחברה, כך כתב המנכ"ל ולאד טנב בהודעה שהעלה לבלוג של החברה. בהודעה, כתב טנב שסבב הפיטורים הקודם באפריל "לא הלך רחוק מספיק" מבחינת הקיצוץ בהוצאות שהחברה צריכה לעשות.

דוח חדש חושף איך קדחת מניות גיימסטופ הביאה את רובין הוד לסף פשיטת רגל 
רובין הוד הייתה נערת הפוסטר של חברות הטק בקורונה. מה קרה מאז? | פרשנות 

"בשנה שעברה, איישנו הרבה מהתקנים הפעילים שלנו בהנחה שהמעורבות הגדולה במסחר שראינו בשוקי המניות והקריפטו בתקופת הקורונה תימשך ב־2022", אמר טנב בהודעה. "בסביבה החדשה הזו, אנו פועלים עם יותר כוח-אדם ממה שאמור להיות לנו. כמנכ"ל, אני אישרתי ולקחתי אחריות על עקומת האיוש השאפתנית שלנו - זה עליי".

מספר המשתמשים צנח ב-34% בתוך שנה

רובין הוד גם הקדימה את פרסום הדו"ח שלה לרבעון השני ביום, ודיווחה על ירידה ל־14 מיליון משתמשים פעילים בחודש, נתון נמוך ב־34% ממה שהיה לבורסה המקוונת בשנה שעברה. ההכנסות ירדו ב־44% ל־318 מיליון דולר.

רובין הוד הושקה לפני פחות מעשור, ובתקופת הקורונה הציגה מסחר בחינם במניות, הודות לפלטפורמה הקלה לשימוש שנועדה בראש ובראשונה לטלפונים.

אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, Wachiwit
 אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, Wachiwit

עד הרבעון השני של השנה שעברה - הרבעון הטוב ביותר של רובין הוד, על פי מסמכים רשמיים - החברה התגאתה ביותר מ־21 מיליון משתמשים חודשיים פעילים, שנהרו לאפליקציה לסחור במניות מם נוצצות, אופציות ומטבעות קריפטו.

אבל נראה שמזלה של החברה חביבת ימי הקורונה השתנה השנה, כשהשווקים ירדו ולקוחות כבר לא תקועים בבתים כפי שהיו בזמן הסגרים. ההכנסות הקשורות לפעולות המסחר של משתמשי רובין הוד ירדו ברבעון האחרון ב־55% ל־202 מיליון דולר.

מחיר המניה של רובין הוד צנח השנה וסיים אמש (ג') ב־9.23 דולר, ירידה של 76% ממחיר ההנפקה בשנה שעברה של 38 דולר למניה. המניה ירדה ב־1.6% במסחר המאוחר.

הודעות הפיטורים - במייל ובתוכנות מסרים

רובין הוד הגדילה את מספר העובדים במהירות בזמן מגיפת הקורונה על מנת לענות על העלייה בביקוש לשירותיה. בשיחת הרווחים של החברה באפריל, אמר טנב שהחברה הגדילה את מניין העובדים לכמעט 3,900 ברבעון הראשון של השנה מבערך 700 בסוף 2019. הצמצום כעת יביא את מספר העובדים לכ־2,600.

בפוסט בבלוג שלו, אמר טנב שכל העובדים יקבלו הודעת דואר אלקטרוני והודעת סלאק (תוכנת מסרים פנים-ארגונית) עם פירוט מעמד ההעסקה שלהם, מיד לאחר המפגש של כלל עובדי החברה אתמול שבו הוכרז על הפיטורים הצפויים. העובדים שפוטרו יוכלו להמשיך לעבוד עד 1 באוקטובר, אמר טנב.

"המציאות היא שהעסקנו יותר מדי אנשים, בייחוד בכמה מתפקידי התמיכה", אמר טנב בהמשך השיחה עם עיתונאים. הוא ציין שעובדים בתחומי התמיכה, פעילות, שיווק וניהול תוכניות יהיו מי שיושפעו הכי הרבה מהקיצוצים.

מספר חברות טכנולוגיה פיטרו עובדים בחודשים האחרונים במסגרת ההתמודדות עם ההאטה בצמיחה והאיום של מיתון מתקרב. טוויטר, נטפליקס וטסלה הן בין אלה שפיטרו עובדים.

גם הרגולטורים בעוכריה

בתוך תעשיית הבורסות, מצאה עצמה רובין הוד מושפעת יותר מהסביבה של השוק בימים אלה לעומת מקבילותיה. בהשוואה לשחקניות יותר גדולות ומבוססות, משתמשי רובין הוד ברובם צעירים יחסית ויש פחות כסף בחשבונות המסחר שלהם. ג'ייסון ורניק, מנהל הכספים בבורסה, אמר שלקוחותיה נוטים להשקיע במניות צמיחה ובמטבעות קריפטו. שני התחומים האלה נפגעו במיוחד בגלל הירידה בשווקים השנה.

בנוסף להאטה בצמיחה, רובין הוד מצאה עצמה תחת עינם הצופה של רגולטורים. במחלקת השירותים הפיננסיים של מדינת ניו יורק אמרו אתמול שהטילו קנס של 30 מיליון דולר על מחלקת המסחר בקריפטו של רובין הוד, בגין הפרות לכאורה של רגולציות נגד הלבנת הון והפרות סייבר אחרות.

החברה, בינתיים, נתקלת בשאלות לגבי הישימות של חלק מהמודל העסקי שלה, לאחר שיו"ר רשות ניירות ערך (SEC) גארי גנסלר הציג מוקדם יותר השנה יוזמה לשינוי כללי המסחר באופן שעלול לאיים על אחת מהדרכים המרכזיות שבהן רובין הוד מכניסה כסף.

בזמן שעסקי החברה מקרטעים השנה, רובין הוד הופכת יותר ויותר ליעד רכישה פוטנציאלי בעיני חלק ממשקיפי השוק, בייחוד בתחום התחרותי בו היא נמצאת. במאי, אחד השמות הגדולים ביותר בקריפטו, סם בנקמן־פריד, חשף השקעה ברובין הוד בגובה כ־548 מיליון דולר בתמורה ל־7.6% ממניות דירוג A של החברה.

כל משקיע חיצוני, כולל בנקמן־פריד, יתקשה בניסיון להשתלט על רובין הוד בכוח, בגלל מבנה מניות בשני דרגים שמעניק את רוב כוח ההצבעה לטנב ולבאיג'ו בהאט, המייסד השותף השני בחברה.

ורניק חזר אמש על דברים שאמרו המנהלים בשיחת הרווחים, על כך שהחברה רוצה להמשיך לפעול כחברה עצמאית. "יש לנו דוח מאזן חזק בצורה בלתי רגילה עם 6 מיליארד דולר במזומן ויש לנו הרבה מומנטום מצד המוצר", אמר. "ההיפך מלהירכש, אנחנו חושבים דווקא שאנחנו צריכים להסתכל יותר באגרסיביות על הזדמנויות לרכוש חברות אחרות שיעזרו להאיץ את החדשנות שלנו".

ורניק הוסיף שרובין הוד מתכננת להציג חשבונות פנסיה עם הטבות מס בהמשך השנה, לאחר שהשיקה מוצרים אחרים כולל כרטיס חיוב משלה. כמה עובדים לשעבר, לקוחות ואנליסטים, עם זאת, מתחו ביקורת על הבורסה על כך שהיא איטית מדי להציג מוצרים חדשים שיכולים היו לגוון את זרם ההכנסות שלה.