דוח חדש חושף איך קדחת מניות גיימסטופ הביאה את רובין הוד לסף פשיטת רגל

פרקטיקות עסקיות בעייתיות, ניהול סיכונים לא ראוי והעדפה של צמיחה על פני יציבות • דוח של הוועדה לשירותים פיננסים בבית הנבחרים האמריקאי בחן את אירועי ינואר 2021, וגילה כי שגעת מניית גיימסטופ הקפיצה את הכנסות רובין הוד, אך גם כמעט חיסלה אותה

רובין הוד. בעיגול: מנכ''ל פלטפורמת המסחר, ולד טנב / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
רובין הוד. בעיגול: מנכ''ל פלטפורמת המסחר, ולד טנב / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מה קרה מאחורי הקלעים של "קדחת גיימסטופ"? שנה וחצי לאחר שהמסחר במניית רשת משחקי הווידיאו זינק ב־21,318% בתוך פחות מחודש, דוח שפרסמה הוועדה לשירותים פיננסיים בבית הנבחרים לפני כמה ימים מצביע על האופן שבו קדחת גיימסטופ  כמעט הביאה את פלטפורמת רובין הוד , שם התרחש עיקר המסחר במניה, לקריסה.

באותם ימים ניסו מנהלי ועובדי רובין הוד לרכב על הגל של גיימסטופ, שהביא לפלטפורמה כמות אדירה של משתמשים והקפיץ את הכנסותיה. "אנחנו חייבים להמשיך לסובב את גלגל הצמיחה", כתב מנהל פרויקטים בפלטפורמת המסחד בהודעה פנימית ב־27 בינואר 2021, שמתארת את הגישה בחברה באותם ימים. "אל תדאג, אנחנו צריכים קודם לשרוד", השיב לו עמית, בתשובה שביטאה את הסכנה שגילמה בתוכה אותה צמיחה.

חודש ינואר 2021 אמור היה להיות זמן משמח עבור רובין הוד. לאחר שקרנות שורטיסטיות הימרו נגד מניית גיימסטופ וחזו את נפילתה, החליטו אלפי משקיעים קטנים לצאת להגנתה. המשקיעים התארגנו בטוויטר ובקבוצה הידועה WallStreetBets ברשת החברתית רדיט, רכשו כמויות גדולות ממניית גיימסטופ - והזניקו את ערכה במהלך אותו החודש מפחות מ־20 דולר ליותר מ־300 דולר.

הזינוק בערך מניית גיימסטופ הזרים משתמשים חדשים רבים אל פלטפורמת המסחר של רובין הוד, שהפכה מזוהה עם מלחמת המשקיעים הקטנים לטובת רשת משחקי הווידיאו. בין ה־27 ל־28 לינואר אשתקד, למשל, ניסו 430 אלף משתמשים חדשים להירשם לאפליקציה של רובין הוד.

קדחת מניות גיימסטופ, שהתרחבה בהמשך לעוד "מניות ממים" כמו מניית רשת בתי הקולנוע AMC  - גם הגדילה משמעותית את נפח הפעילות בפלטפורמת רובין הוד. כאמור, עד שנפח הפעילות במניית גיימסטופ עמד ב־28 בינואר 2021 על 21,318% יותר מאשר ב־4 בינואר של אותה שנה. עבור רובין הוד, נפח הפעילות הזה מתורגם להכנסות. מקור ההכנסות המרכזי של פלטפורמת המסחר, שאינה גובה עמלות ממשתמשים על קנייה ומכירה, הוא תשלומים שהיא מקבלת מעושי שוק (Market Makers) - הגופים שמבצעים את הפעולות של לקוחות רובין הוד.

אם הלקוחות של רובין הוד מעוניינים לרכוש מניה, עושי השוק הללו הם מי שמוכרים להם אותה, ומוכנים לשלם לרובין הוד על ביצוע הפעולות. במסגרת תנאי החוזה של רובין הוד עם עושי השוק, מוגדר כי ככל שהמניות תנודתיות יותר - כך התשלום שתקבל רובין הוד יהיה גבוה יותר. מה שאומר כי קדחת גיימסטופ הייתה, לכאורה, חלומית עבור החברה.

דוח שמתבסס על בחינת 95 אלף עמודים

שגעון גיימסטופ אולי נראה לכאורה כמו חדשות אדירות עבור רובין הוד, אך הדוח של בית הנבחרים חושף כי אותן חדשות איימו להטביע את פלטפורמת המסחר איתן. הדוח מתבסס על 16 חודשי חקירה, כולל 50 ראיונות עם גורמים שונים וביניהם מנכ"ל רובין הוד, ולאד טנב, ועל בחינה של 95 אלף עמודים - כולל שפע של התכתבויות פנימיות בתוך פלטפורמת המסחר.

מהתכתבויות אלו עולה כי התנועה האדירה של משתמשים בעקבות קדחת גיימסטופ גרמה לבעיות שונות ברובין הוד. "יש דברים פנימיים שמתחילים להשתחרר תחת הלחץ", כותב, למשל, מנהל הנדסה ברובין הוד לקולגה שלו בזמן אמת. עם זאת, הדברים שהתחילו להשתחרר לא היו הבעיה המרכזית של פלטפורמת המסחר. הצרה הגדולה של רובין הוד הייתה הודעה שהתקבלה אצל החברה ב־28 בינואר 2021 בשעה 05:11.

ההודעה הכילה דרישה של המסלקה האמריקאית הלאומית (NSCC) להפקדת ערבות נוספת של רובין הוד בסך 3 מיליארד דולר (3,006,178,364 דולר למען הדיוק). את ערבות זאת, פלטפורמת המסחר הייתה אמורה להפקיד עד השעה 10:00 באותו יום.
הבורסה בנויה על חיבור בין מוכרים וקונים, אבל מי שנמצאת ביניהם זאת המסלקה, שנדרשת לוודא כי שני הצדדים יעמדו בהתחייבויות שלהם. כדי לוודא שאחד הצדדים לא יקרוס ולא יוכל לעמוד בהתחייבויות שלו לשלם לצד השני, לוקחת המסלקה ערבויות מהצדדים. הערבויות הללו נקבעות לפי היקף הפעילות של השחקנים ולפי התנודתיות בשוק, כאשר מסחר תנודתי יותר, כמובן, מגדיל את הסיכון. כתוצאה מגדילת נפח המסחר בעקבות פופולריות מניית גיימסטופ, ולאור התנודתיות הגבוהה של מניה זו ואחרות - רובין הוד נדרשה להגדיל משמעותית את הערבויות שלה למסלקה. באותו הזמן, הערבויות הללו עמדו על כ־700 מיליון דולר, ובשלב זה היא נדרשה להוסיף להן לא פחות משלושה מיליארד דולר נוספים.

 
  

המספר הזה היכה בהלם את מנהלי רובין הוד. בחברה חישבו בימים קודם לכן את הערבויות הנוספות שהם ידרשו להעביר, אבל חישוב זה היה שטחי ולא מדויק. ברובין הוד העריכו כי יידרשו להפקיד עוד 1.4 מיליארד דולר בערבות אך לא ציפו לסכום יותר מכפול, שהם לא יכלו לעמוד בו. "הדרישה של ה־NSCC לערבון הייתה כמו קופסה שחורי עבורי", הודה מנהל הדאטה סיינס ברובין הוד בתכתובת פנימית.

עובד אחר ברובין הוד שאל את מנהלו באותו בוקר גורלי: "מה קורה היסטורית למי שאינם עומדים בתשלומים?" התשובה לשאלה זו לא בישרה טובות לרובין הוד, כיוון שאי־עמידה בדרישות הערבות עלולה להוביל להשתלטות על הפורטופוליו של אותו הגוף ולגרור אותו לפשיטת רגל, כמו שקרה לבנק ליהמן ברדרס ב־2008, לדוגמה, או למכירה כפויה של החברה.

המסלקה הצילה את רובין הוד מפשיטת רגל

מצב הביש הוביל למגעים אינטנסיביים בין רובין הוד ל־NSCC כאשר למזלה של הפלטפורמה, באופן לא ברור, החליטה המסלקה להפחית את דרישות העירבון ל־734 מיליון דולר, סכום שרובין הוד יכלה להעביר. במטרה לעצור את המשך הגידול בנפח הפעילות, החליטה רובין הוד ב־28 בינואר להגביל את המסחר במניית גיימסטופ ומניות נוספות, כאשר לקוחותיה יכולים היו למכור - אבל לא לקנות עוד מניות כאלה. החלטה זו עוררה בזמן אמת ביקורת כלפי רובין הוד מצד המשתמשים, שסברו כי היא בוגדת בהם. אולם, בדיעבד מתברר כי הייתה זו החלטה מחויבת המציאות כדי למנוע דרישה לערבויות נוספות שלא היו לחברה.

הדוח של בית הנבחרים, שמופיע תחת משחק המילים Game Stopped, מותח ביקורת חריפה על רובין הוד שהציגה "פרקטיקות עסקיות בעייתיות, ניהול סיכונים לא ראוי ותרבות של תעדוף צמיחה על פני יציבות". לפי הוועדה, לרובין הוד ולחברות נוספות בתחום אין גם כיום תוכנית להתמודדות עם מקרים קיצוניים כדוגמת גיימסטופ. דובר מצד רובין הוד מסר לכלי התקשורת בארה"ב כי הדוח לא מחדש דבר והגדיר את הנסיבות של ינואר 2021 בתור "אירוע של פעם בדור". מנכ"ל רובין הוד הגדיר את האירוע בפני הוועדה בתור "ברבור שחור" שאף אחד לא יכול היה לחזות.

רובין הוד הונפקה כמה חודשים לאחר מקרה גיימסטופ, ביוני 2021, לפי שווי של 32 מיליארד דולר. באותו הקיץ היא טיפסה עד ל־46 מיליארד, אך מאז רק ירדה עד ל־8 מיליארד דולר בלבד כיום, על רקע תוצאות מאכזבות. השווי הנמוך הופך את רובין הוד למועמדת לרכישה, ולפי דיווח השבוע מי ששוקל לקנות אותה הוא המיליארדר ומייסד בורסת FTX סם בנקמן פריד, שכבר מחזיק ב־7.6% מרובין הוד.