קרנות הנאמנות ביולי: הראל ופסגות בראש, ומה עשתה אלטשולר שחם?

העלייה בהיקף נכסי הקרנות נובעת מהגיוסים ומעליית ערך כתוצאה מהמגמה החיובית בשווקים • הראל גייסה מעל מיליארד שקל ומחקה כמעט את כל הפדיונות מתחילת השנה • אלטשולר שחם פדה יותר מ-6.5 מיליארד שקל מינואר

חודש יולי מציג תמונה מעודדת לקרנות הנאמנות / צילום: Shutterstock
חודש יולי מציג תמונה מעודדת לקרנות הנאמנות / צילום: Shutterstock

האם השוק הדובי הגיע לקיצו? אחרי מחצית ראשונה קשה לשווקים ופתיחת השנה הגרועה ביותר בבורסות ב-50 השנים האחרונות, חודש יולי מציג תמונה מעודדת בהרבה. למרות שהריבית בכל העולם במגמת עלייה, ובארה"ב היא עלתה בשיעור חד אף יותר, מדד S&P 500 רשם את חודש יולי הטוב ביותר שלו מאז 1939, כשעלה מעל 9%. רווחים נאים נרשמו גם בשוקי האג"ח.

סקנדרי בחצי מחיר: מניות היוניקורנים מוצעות למכירה בהנחה של עשרות אחוזים | בלעדי
● שווי הנדל"ן זינק, וגב-ים הציגה רווח נקי רבעוני של חצי מיליארד שקל
● תחזיות קודרות וסימנים מדאיגים מהעולם: האם הכלכלה הישראלית בדרך למיתון

התהפכות המגמה בשוקי המניות הובילה לשיפור במצב הרוח של המשקיעים, כפי שמתבטא היטב בתעשיית קרנות הנאמנות, אפיק מרכזי של השקעות הציבור בשוק ההון. בחודש החולף גדל היקף התעשייה ב-10 מיליארד שקל, גידול הנובע הן מהגיוסים והן מעליית ערך בשל התשואות החיוביות, כך שהיקפה היום עומד על 370 מיליארד שקל - סכום המשקף ירידה של 6.5% לעומת היקפה בתחילת השנה, שנשק ל-400 מיליארד שקל.

מי שהובילה את טבלת הגיוסים ביולי הייתה חברת הקרנות של הראל, שהצליחה בחודש אחד למחוק כמעט את כל הפדיונות שרשמה מתחילת 2022. הראל גייסה בחודש שעבר יותר ממיליארד שקל, מהם כ-76% בקרנות הכספיות, הנהנות מעליית הריבית. בסך-הכול גייסה החברה בקרנות הכספיות כ-1.74 מיליארד שקל מתחילת השנה.

 
  

גם פסגות הצטיין בגיוסים ביולי, עם סך של 918 מיליון שקל, 84% מהם בקרנות הכספיות. לצדם מגדל שוקי הון ומיטב הציגו גיוסים מרשימים של 676 מיליון שקל ו-624 מיליון, בהתאמה.

בחלק התחתון של הטבלה אלטשולר שחם ממשיך לאכזב עם פדיונות ענק, שהסתכמו ביולי ב-626 מיליון שקל, ובסך-הכול מתחילת השנה נפדו מהקרנות שבניהולו יותר מ-6.5 מיליארד שקל. באלטשולר שחם יקוו כי התשואות החיוביות שהשיג ביולי, כפי שהן משתקפות מהערכות לגבי ביצועי החיסכון ארוך-הטווח (קופות גמל וקרנות פנסיה), יבואו לידי ביטוי בתוצאות קרנות הנאמנות, כך שבית ההשקעות יצליח לעצור את הסחף.

גם בקסם, עם פדיונות של יותר מרבע מיליארד שקל, שנובעים מפדיונות בקרנות הסל ובקרנות האקטיביות המסורתיות, יעדיפו לשכוח את יולי, אך חברת ניהול הקרנות מבית אקסלנס עדיין נמצאת בצמרת הגיוסים מתחילת השנה (הודות לשתי עסקאות ענק) והיא שנייה רק לפסגות בגיוס המצטבר ב-2022.

המגייסות הגדולות: קרנות הסל המנייתיות בישראל

כמעט מחצית מהעלייה בתעשיית הקרנות נרשמה בקרנות הסל, שהיקף נכסיהן צמח ב-4.5% וחצה את ה-100 מיליארד שקל. למרות שעיקר העליות היו במניות בארה"ב בחודש האחרון, הקטגוריה שהובילה את הגיוסים הייתה מניות בישראל. קרנות הסל על מדדי מניות בת"א גייסו מעל 1.1 מיליארד שקל, ונרשמה גם עליית שווי של 1.8 מיליארד שקל, כך שהיקף הנכסים המנוהלים גדל ב-3 מיליארד שקל כמעט. מדדי מניות בינלאומיים גייסו כ-300 מיליון שקל, ורשמו עליית ערך של עוד 1.6 מיליארד שקל.

 
  

למרות העליות האלה, מי שהובילו את הגיוסים בשוק קרנות הנאמנות היו דווקא הקרנות הכספיות, שגייסו כ-2 מיליארד שקל - סכום השווה כמעט לכל הגיוס בתחום זה בחודשים אפריל-יוני (2.3 מיליארד שקל).

קרנות מניות ואג"ח גייסו גם הן, אך סכומים נמוכים משמעותית. עליית הריבית בישראל בהמשך למגמה העולמית הובילה כאמור בחודשים האחרונים לעליית האטרקטיביות של הקרנות הכספיות - הן השקליות והן הדולריות - כך שהן חוזרות בהדרגה לחלופה בעלת תשואה פוטנציאלית גבוהה יותר מכפי שהיו בשנים האחרונות.

בקרנות האג"ח ובקרנות המעורבות התמתנה מאוד מגמת הפדיונות של החודש החולף. ביולי נפדו מהקטגוריה רק 0.9 מיליארד שקל, לאחר שבחודשים פברואר-מאי נפדו ממנה 12 מיליארד שקל, לפי נתונים של הבורסה.

ת"א פיגרה ביולי, אך עדיין מובילה מתחילת השנה

למרות גל העלאות הריבית הגלובלי והמשך העלייה באינפלציה ובסיכוני המאקרו, יולי היה אחד החודשים הטובים ביותר למניות השנה. השוק המקומי רשם אומנם ביצועי חסר ביולי בהשוואה עולמית, אך מתחילת השנה הוא עדיין מוביל. ביולי עלו ת"א-35 ות"א-90 ב-7% כמעט, לעומת עלייה של כ-9% ושל כ-12% במדדי S&P 500 ונאסד"ק.

מתחילת 2022 הירידות בת"א עדיין מתונות יותר: ת"א-125 ירד בכ-4% השנה, בעוד שבעולם נרשמה ירידה ממוצעת של כ-15%, בעוד שבמניות הטכנולוגיה נרשמו ירידות של מעל 20%.

בשוק האג"ח נרשמו החודש עליות בכל מדדי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות. מי שבלטו במיוחד היו האג"ח השקליות הארוכות, מעל 10 שנים, שעלו החודש ב-4% כמעט.

מנגד, תל בונד דולר היה המדד היחיד שירד, בשל ירידת הדולר מול השקל. במובן זה הדולר שוב הראה כי הוא מתנהג הפוך מנכסי הסיכון. למרות עליית הריבית הדולרית, החדה מעליות ריבית אחרות, הדולר נחלש מול השקל במהלך החודש החולף, במקביל לעליות החדות בשוקי המניות. זו תופעה שראינו גם בעבר, אך דווקא בגללה מעדיפים משקיעים רבים לשמור על חשיפה דולרית לאורך זמן. כשהמניות יורדות, הדולר מגן - ולהיפך.

רוב הקטגוריות עדיין בתשואה שלילית

הביצועים החזקים של המניות והאג"ח בישראל ובעולם באו היטב לידי ביטוי בביצועי קרנות הנאמנות. כל הקטגוריות הניבו בחודש יולי תשואות חציוניות חיוביות, למעט הקרנות בקטגוריית אג"ח חו"ל חשוף מט"ח, שם הוצגה תשואה שלילית בשל היחלשות הדולר במהלך החודש.

הקטגוריות הבולטות ביותר הן כמובן המנייתיות, ולמרות ביצועי היתר של האפיק המנייתי מחוץ לישראל - התשואות החציוניות של הקרנות בשתי הקטגוריות דומות. בקרנות המעורבות, ככל שהמרכיב המנייתי היה גדול יותר, הביצועים החציוניים היו טובים יותר. מתחילת השנה כל הקטגוריות נמצאות בתשואות חציוניות שליליות, וגם כאן בולטת קטגוריית אג"ח חול חשוף מטח - הפעם בתשואה חיובית, בשל התחזקות הדולר מתחילת השנה.