ניתוח טכני: ה-S&P 500 מתקרב לנקודת מבחן מסוכנת

רמת 4,200 הנקודות אליה הגיע המדד בסוף השבוע, היא נקודת מבחן שבעבר גרמה לו צרות לא פשוטות • רמת ההתנגדות הזו היא זמנית בלבד, והשאלה אינה אם תישבר כלפי מעלה, אלא רק מתי

 
  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת קו מנחה 

שוק המניות האמריקאי סיים את שבוע המסחר תוך איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע. זה לא ממש מפתיע - אם עד כה המדד התגבר די בקלות על מיני מכשולים שניצבו בדרכו, הרי שכעת הוא הגיע לקו פרשת המים; לנקודה, או אזור אפילו, שבעבר גרמו לו צרות לא פשוטות.

למשקיעים הזחוחים מרווחי השבועות האחרונים, כדאי לקרב את האף (והעיניים) למסך, וגם לנשום עמוק: רמת 4,200 הנקודות היא המבחן האמיתי הראשון של מדד S&P 500.

אבל לא הכול שחור. עצם העובדה שהמדד הגיע עד לנקודת השיא האחרונה מלמדת שהמוכרים לא הפעילו לחץ מיותר עד כה. במגמת ירידה, מסודרות נקודות השיא במבנה יורד, כלומר כל נקודת שיא חדשה שנקבעת היא נמוכה מקודמתה - עדות לכך שמוכרים מוכנים למכור את אותה סחורה במחיר נמוך יותר. אולם המצב אינו כזה ויש בכך חדשות מעודדות. 

במאי רמת התמיכה נשברה מטה והפכה לרמת התנגדות

הגרף שאתם רואים הוא גרף שבועי. כלומר, כל נר מייצג שבוע והוא מאפשר להביט על תקופות ארוכות יותר מחד, ולנטרל את "מסיבות הטבע" של הגרף היומי שיוצא משליטה על בסיס קבוע, מאידך. ומה אנחנו רואים? ביוני 2021 היה אזור ה-4,200 נקודות רמת תמיכה - כלומר אזור על הגרף המתאפיין בריכוז גבוה של קונים. אלו שאכן קונים שם עושים זאת מסיבה אחת ויחידה: הם מאמינים שמאותה נקודה הכיוון יהיה צפונה. בדיוק כמוכם. באוקטובר 2021 שוב שימשה רמה זו כרמת תמיכה, ולאחר מכן בינואר עד מרץ 2022. כל מי שקנה שם הרוויח, או לפחות לא הפסיד.

אלא שבמאי השנה נפל דבר, והרמה הזו נשברה מטה. ידוע שכאשר רמת תמיכה נשברת כלפי מטה היא הופכת לשמש כרמת התנגדות. אחת הסיבות לכך, אך לא היחידה, היא שמי שרכש שם מוצא את עצמו מול שוקת שבורה, כלומר בהפסד, ומכאן קצרה הדרך לתפילה קורעת לב לבורא עולם שיחלץ החוצה בתשואה מאוזנת. ההזדמנות הזו הגיעה ביוני 2022 כאשר המדד נשק לרמה זו ומיד הסתובב ונסוג. כעת ניצב ה-S&P 500 בדיוק באותה רמה, ואף נושק לרצועת הממוצעים העליונה המשמשת מקום נוח לתחילתה של נסיגה.

השלבים שצריך לעבור מהתנגדות לתמיכה

המסר המרכזי אינו בהכרח על גל ירידות אלא עלייה ברמת הסיכון. קשה לדעת האם רמת 4,200 תישבר במהלך אחד, או שמא תידרש ירידה מסוימת כדי לצבור כוח. מומלץ לשים לב לכך. במידה שתהיה פריצה, יש לזכור שמעבר של רמת התנגדות דורש שלושה שלבים:

א. מעבר של רמת ההתנגדות בגרף היומי.

ב. חזרה לכיוון רמת ההתנגדות שכעת אמורה לשמש כרמת תמיכה.

ג. יצירת נקודת שפל מעל לרמת ההתנגדות.

ואם אתם מעוניינים בדעתי, הסבירות כי רמת 4,200 הנקודות תישבר כלפי מעלה היא גבוהה. אם לא בניסיון הראשון אז בשני. ואם להיות ספציפי יותר, הרי שרמת השפל האחרונה שנקבעה ביוני 2022 לא תישבר כלפי מטה.

אם לסכם, העלייה ברמת הסיכון עקב הגעתו של מדד S&P 500 לרמת ההתנגדות של 4,200 נקודות היא זמנית בלבד, והשאלה אינה אם זו תישבר כלפי מעלה אלא מתי. האם כבר השבוע? האם תידרש ירידה נוספת כדי לצבור כוח ולצאת לגל עליות נוסף? איני יודע ברמת ודאות גבוהה, אך ברור לי שבשלב הנוכחי כל ירידה תייצר הזדמנויות, שמהן אפשר יהיה ליהנות בחודשים הקרובים.