עליית השכר בחברות ההייטק תיבלם? זו תחזית בנק ישראל

חטיבת המחקר של בנק ישראל פרסמה תחזית ביחס להשפעות הקריסה במניות הטכנולוגיה בשווקים ב-2022 • בבנק ישראל מעריכים שהסיכוי לתרחיש דומה למשבר הדוט.קום נמוך, אך עדיין חוזים השפעות שליליות למשבר

הירידה במניות הטכנולוגיה בשווקים ב-2022 תביא לפגיעה בפעילות הריאלית של ההייטק הישראלי / צילום: Unsplash
הירידה במניות הטכנולוגיה בשווקים ב-2022 תביא לפגיעה בפעילות הריאלית של ההייטק הישראלי / צילום: Unsplash

הסבירות הנוכחית לכך שהירידה במניות הטכנולוגיה בשווקים ב-2022 תביא לפגיעה בפעילות הריאלית של ההייטק הישראלי בסדר גודל דומה לתחילת שנות ה-2000 (משבר הדוט.קום) אינה גבוהה. זו המסקנה של ניתוח שהכינו הכלכלנים של חטיבת המחקר של בנק ישראל שמתפרסם היום (ב').

לפי כלכלני בנק ישראל, בניגוד למשבר הדוט.קום, שהיה אירוע קיצון של פגיעה ממושכת בהייטק הישראלי, מגזר ההייטק הישראלי כיום בוגר ומגוון יותר ממה שהיה אז. כיום רק 11% מהמועסקים בהייטק הישראלי עובדים בסטארט-אפים, הסקטור שנמצא בסיכון הגבוה ביותר לפגיעה בפעילות עקב האטה בגיוסי ההון.

חטיבת המחקר בבנק מציינת גם כי הקשר בין הפעילות הריאלית של ההייטק הישראלי לבין המתרחש בשווקים הפיננסים נחלש ביחס לעבר. כך למשל, בשנתיים האחרונות (2020, 2021) מדד הנאסד"ק אומנם טיפס בשיעורים חריגים של 28% ו-40% בהתאמה, אך עדיין תוצר מגזר ההייטק צמח בקצב יציב של 6% לשנה בממוצע. פער זה מעיד כי גם כאשר השווקים הפיננסיים נופלים, אין זה אמור להשפיע בצורה ישירה על הפעילות הריאלית בהייטק הישראלי.

ירידות בהכנסות ממסים

לפי הסקירה, בטווח הקצר לירידת מניות הטכנולוגיה בשווקים צפויות להיות מספר השלכות על המשק. נפילה זו של השווקים תוביל לירידה בהכנסות המדינה ממסים, בעיקר הכנסות בגין מימוש רווחי הון. כמו כן צפויה האטה בגיוסי עובדים, בלימה של עליות השכר ברוב חברות ההייטק ועלייה במספר החברות שיגיעו לקשיי נזילות.

הירידה בשווקים צפויה להקטין את המרות המט"ח של חברות ההייטק הישראליות בכ-700 מיליון דולר השנה. המרות מט"ח אלה מייצגות הכנסות של חברות ההייטק הישראליות שמגיעות בדולרים ולאחר מכן מומרות לשקלים לצורך הוצאות בישראל, כמו תשלום משכורות ושכר דירה. מדובר על "ירידה של 0.16% מהתוצר הנומינלי בהשוואה למצב בו הנאסד"ק היה נשאר בשיא של סוף 2021", לפי הסקירה.

לפי בנק ישראל, מכיוון שבשנים האחרונות ההייטק הישראלי מאופיין בביקוש גבוה לעובדים ובמחסור בכוח-אדם מיומן, סביר כי פגיעה בתעסוקה בחלק מהחברות במגזר תתבטא בעיקר במעבר עובדים לחברות יציבות יותר, ופחות באבטלה ממושכת.

 
  

עם זאת, בטווח הבינוני, בנק ישראל צופה כי אם תתרחש האטה ממושכת בפעילות הכלכלית העולמית, ישנם סיכונים גדולים יותר לפעילות ההייטק הישראלי. סיכונים אלה כוללים ירידה בביקושים שיחוו החברות עקב האטה עולמית, כתוצאה מהעלאת הריבית וזעזועים אחרים לכלכלה. במקביל, ההייטק יכול לספוג ירידה מתמשכת בזמינות הון, במקרה של התמשכות ירידות השערים של מניות הטכנולוגיה, מה שיפגע בצמיחה של המגזר.