המניה שבשיאה עברה את קוקה קולה - וצנחה בתוך ימים בעשרות אחוזים

AMTD Digital, חברת פינטק לא מוכרת מהונג קונג, הציגה בימים האחרונים ביצועים יוצאי דופן של המניה שלה, שבלבלו את המשקיעים והאנליסטים • עלייה של 21,000% בשיא, שהביאה אותה לשווי שוק גדול מקוקה קולה, גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה, והצניחה העצומה אחריה - הביאו רבים למסקנה שמדובר בשיגעון "מניות הממים" הבא

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin

חברה קטנה מהונג קונג מבלבלת את המשקיעים: תנודות חדות בימים האחרונים במחיר המניה של AMTD Digital, חברת פינטק לא מוכרת, מהדהדים לנסיקת "מניות הממים", שתפסה כותרות ועוררה מחלוקת בתחילת השנה שעברה.

התופעה של סחר ב"מניות ממים" מתארת ​​מגמה שבה משקיעים קמעונאיים רואים את המניות עולות בצורה תלולה כשאחרים מגבים חברה, ואז נוספים קופצים למערכה, דוחפים את מחיר המניה למעלה יותר ומפתים גל נוסף של משקיעים. גל של עסקאות כאלה בשנה שעברה הוביל לשימוע וחקירה בקונגרס.

ביום שלישי, מחיר המניה של חברת השירותים הפיננסיים המקוונים AMTD Digital היה יותר מ-21,000% מעל ערכה בהנפקה הראשונה שלה בחודש שעבר. שווי המניה צנח בימים האחרונים והיא סיימה את השבוע הרבה מתחת לשיא הקודם, אך עדיין, נכון ליום סגירת השוק, מחיר המניה עמד על 721 דולר, מה שמסתכם לזינוק של 127% לשבוע ועלייה של 9,143% מאז הנפקתה. המניה עלתה לראשונה בבורסת ניו יורק ב-15 ביולי במחיר של 7.80 דולר למניה.

מצטרפת לגיימסטופ ו-AMC?

בשיאה, מניית AMTD Digital הגיעה להערכת שווי של 310 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לגדולה יותר מקוקה קולה ובנק אוף אמריקה, כך לפי FactSet. החברה בת השלוש הניבה הכנסות של 25 מיליון דולר בלבד בשנה שעברה, על פי מסמכים רשמיים. העלייה הדרמטית במחיר המניה של החברה הרווחית בקושי נובעת מזינוק ממוקד במסחר הקמעונאי המקוון בה, דומה למה שגרם למניות של חברות כמו GameStop ו-AMC להרקיע שחקים בתחילת השנה שעברה, הסביר דן איבס, אנליסט מניות ב-Wedbush Securities, ל-ABC News.

עם זאת, חלק מהקהילה הפיננסית מטילים ספק בהגדרת AMTD Digital כ-"מניית מם". Citron Research, חברה למחקר ביצועי מניות, התנגדה להגדרה של AMTD Digital כ-"מניית מם", תוך שהיא מציינת את נפח המסחר הנמוך יחסית של מניות חברת הפינטק, בהשוואה לתחילת השנה שעברה של GameStop, למשל. כמעט 900 אלף חשבונות בודדים נסחרו במניות של GameStop מדי יום בשיא המסחר בינואר האחרון, עלייה דרמטית ממצב של פחות מ-10,000 חשבונות בכל יום מוקדם יותר באותו החודש, כך גילתה חקירה של רשות ניירות ערך.

ב-CNN טוענים כי החברה האלמונית יחסית מהונג קונג הפכה לאובססיה החדשה של חברי פורום "WallStreetBets" ברדיט, אך מספר חברים בפורום טוענים כי הם שמעו על AMTD כש"כבר היה מאוחר מדי", וכי פוסטים על החברה התפרסמו רק אחרי שהיא התחילה לזנק. 

בהצהרה שפרסמה ביום שלישי השבוע, הביעה החברה תודה למשקיעים על התמיכה, תוך הכרה כי המניה "עדיין עוברת את תקופת הייצוב הראשונית שלה", והוסיפה כי "במהלך התקופה שחלפה מאז ההנפקה הראשונית שלנו, החברה ציינה תנודתיות משמעותית במחיר ה-ADS שלנו וגם ראתה נפח מסחר פעיל מאוד. למיטב ידיעתנו, אין נסיבות מהותיות, אירועים או עניינים אחרים הקשורים לפעילות העסקית והתפעולית של החברה שלנו מאז מועד ההנפקה".