תחזיות הרווח בוול סטריט צונחות, והמשקיעים שוב נערכים לתנודתיות

המניות שוב בסכנה להיתפס כיקרות מדי, אפילו לאחר הנפילות השנה • למרות שתחזיות הרווחים צנחו, בשוק אומרים שהאנליסטים צריכים להוריד אותן עוד יותר

נטפליקס. הערכות השווי עלו בזמן שתחזיות הרווח ירדו / צילום: Shutterstock, Daniel Avram
נטפליקס. הערכות השווי עלו בזמן שתחזיות הרווח ירדו / צילום: Shutterstock, Daniel Avram

הציפיות של האנליסטים מרווחי החברות מתחילות לצנוח, והמשמעות היא ששוק המניות שוב נמצא בסיכון להיתפס כיקר, גם לאחר ההתמוטטות השנה. בוול סטריט משתמשים לעתים קרובות ביחס שבין מחיר המניה של חברה לרווחיה הצפויים כפקטור להערכה האם היא נמכרת במחיר יקר או זול מדי. לפי מדד זה, השוק באופן כללי היה יקר במיוחד במשך רוב השנתיים האחרונות, זאת כשהמדיניות המוניטרית המקלה גרמה למדדי המניות המובילים לטפס לשיא אחרי שיא.

כעת הסביבה הזו נעלמה. חששות לגבי אינפלציה ונתיב העלאות הריבית של הפדרל ריזרב גרמו לטלטלה בשווקים, זאת לצד דיון בנוגע למחיר ההוגן למניות. מדד S&P 500  ירד ב־13% ב־2022, למרות שמאז אמצע יוני הוא היה בראלי של 13%.

 
  

אבל גם לאחר הנפילה במחירי מניות, חלקם של הרווחים במשוואת המחיר-רווחיות נותר חזק יחסית. כעת, כשאנליסטים בוול סטריט מקצצים הערכות רווחיות מהר יותר מבדרך כלל, ישנם משקיעים שמתכוננים לתקופה נוספת של תנודתיות בשוק המניות.

"קשה לנו לטעון שהשוק זול", אמר רוב הייוורת', אסטרטג השקעות בכיר בבנק אמריקאי. "עוד לא ראינו את הסוף באיפוס תחזיות הרווחים".

הערכות הרווחים למניה ברבעון השלישי החל מתחילתו - מקבץ של תחזיות הנמצאות בקונצנזוס לגבי חברות שונות במדד S&P 500, ירד ב־2.5% ביולי, כך על-פי נתוני FactSet. זו הירידה הגדולה ביותר בחודש הראשון ברבעון כבר יותר משנתיים והיא גדולה יותר מהממוצע ההיסטורי.

"הערכות השווי יהיו יותר משמעותיות"

גם הערכת השוק חזרה לעלות. לאחר שירד מרמה גבוהה יחסית בתחילת השנה, מדד S&P 500 נסחר במכפיל של 17.5 פעמים על הרווחים הצפויים ב־12 החודשים הבאים, לעומת 15.3 באמצע יוני וקצת מעל הממוצע ל־10 שנים.

נטפליקס, Bath &Body Works וטוויטר הן בין החברות שהערכות השווי שלהן עלו בשבועות האחרונים בזמן שתחזיות הרווח לגביהן ירדו.

"אלה לא רק המרכיבים היסודיים או הצמיחה, אלא מה שאתם משלם עליהם בסופו של דבר שקובע", אמר רונלד סבה, מנהל תיקים בכיר ב־Horizon Investments. "הערכות השווי הולכות להיות יותר ויותר משמעותיות, במיוחד בסביבה של האטה בצמיחה".

בשבוע הקרוב, יחכו משקיעים לדוחות על המחירים ליצרנים ולצרכנים כדי לקבל קריאה חדשה של האינפלציה. הם גם יבחנו מקרוב תוצאות רבעוניות מחברות כמו וולט דיסני, Norwegian Cruise Line Holdings וטייסון פודס כדי לקבל יותר תובנות על מצב הצרכנים.

נתונים מהעת האחרונה ודוחות רבעוניים של חברות נתנו איתותים מעורבים לגבי כיוון הכלכלה והאם מיתון נמצא על קו האופק או לא. התמ"ג התכווץ במשך שני רבעונים רצופים אבל דוח התעסוקה החזק מיום שישי הראה שהכלכלה מוסיפה משרות בקצב בריא.

למרות שרווחי הרבעון השני צפויים לגדול במידה הנמוכה ביותר מאז סוף 2020, הרווח השולי צפוי לעקוף את השיא של לפני חמש שנים, מה שמרמז על כך שחברות מצליחות להעביר עלויות גבוהות יותר לצרכנים שלהן.

מניות נטפליקס , למשל, עלו ב־30% ברבעון הזה לאחר שחברת הסטרימינג הציגה תוכניות להילחם בשיתוף סיסמאות ולהוסיף רמת ביניים במנוי שתכלול פרסומות. יחס המחיר לרווחים של המניה עלה בכמעט 50%.

כאשר ישנן תוצאות זמינות לגבי 87% מהחברות במדד S&P 500, שלושת הרבעונים הראשונים של השנה עקפו את הערכות הרווחיות המקובלות, כך על-פי FactSet. מדובר בקצב מעט מהיר יותר ממה שהיה בשנים האחרונות, אבל הדוחות שפורסמו והיו טובים לעומת הציפיות, החזירו לחלק מהמשקיעים את הביטחון לקנות מניות שנפגעו מאוד, ובכך גרמו גם לעלייה בהערכות השווי של מניות אלה.

בינתיים, אנליסטים פחות או יותר קיצצו בחצי את הערכות הרווח לרבעון לבאת' אנד בודי וורקס  מאז סוף יוני, בזמן שבמניה היה ראלי של 39%, ועזרו להערכת השווי שלה לעלות יותר מכפליים. מניות טוויטר  נסחרות ביותר מפי 100 מהרווחים הצפויים, בזמן שהחברה נמצאת בעיצומו של מאבק על רכישתה בידי המיליארדר אילון מאסק. בוול סטריט חתכו את הערכות הרווח של הרשת החברתית למרות שהמניה עלתה מאז סוף יוני ב־14%.

"ממליצים להתגונן ולהעדיף מניות ערך"

"אנחנו פשוט רואים כל כך הרבה מצבים שבהם הערכות השווי עדיין הרבה יותר גבוהות מההערכה שלנו לגבי מהו שווי הוגן", אמרה סנדי ברגאר, מנהלת לקוחות ראשית בחברת ניהול ההון Aspiriant. ברגאר ציינה שהחברה שלה מייעצת ללקוחות לשמור את תיקי ההשקעות בעמדה מתגוננת ולהעדיף מניות ערך על מניות צמיחה.

למרות שהערכות הרווח צנחו, משקיעים רבים אומרים שאנליסטים צריכים להוריד אותן עוד יותר. הרווחים של חברות ב־S&P 500 עדיין צפויים לעלות ב־5.8% ברבעון השלישי וב־9% לגבי השנה כולה, על פי FactSet.

סיבה אחת לכך שאנליסטים מגיבים באיטיות? קית' פרקר, מנהל אסטרטגיית נכסיות בארה"ב ובשאר העולם ב־UBS, מציין שנתוני הרווחים לא מחושבים בתיאום עם האינפלציה. כשהמחירים עולים, חברות נוטות לייקר מוצרים, וזה גורם לרווחים בחישוב דולרי לעלות אפילו כשבפועל נחווית האטה בצמיחה.