קרב הישרדות במפלגת העבודה: מי ייכנס לחמישייה הפותחת?

הסקרים צופים למפלגה חמישה מנדטים בלבד - מה שמגביר את הלחץ על חברי הכנסת המכהנים של המפלגה והשרים שלא כולם צפויים להשתבץ במקום ריאלי • מי חברי הכנסת שצפויים להוביל את רשימת המפלגה לבחירות, ומה יעלה בגורל השרים עמר בר-לב ונחמן שי

יו''ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: מפלגת העבודה
יו''ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: מפלגת העבודה

הסקרים שצופים למפלגת העבודה חמישה מנדטים בלבד באופן רציף וכן הקרב הצמוד שיתנהל בינה לבין מרצ לקראת יום הבחירות, הופכים את הפריימריז היום (ג') לצמודים ומתוחים מתמיד.

לא מדובר בקרב על הובלת הרשימה אלא בקרב הישרדות: שבעה חברי כנסת ושרים ועוד מספר מועמדים בולטים שמתחרים על ארבעה מקומות בלבד (להוציא את היו"ר מרב מיכאלי שניצחה בקרב על ההנהגה).

על פי תקנון המפלגה, חברי הכנסת של הרשימה ישתבצו בה בשיטת הריצ'רץ' לגברים ולנשים. כלומר מי שיסיים ראשון - גבר או אישה - יוצב במקום השני ברשימת המפלגה לכנסת לאחר היו"רית מיכאלי ולאחריו יוצב מועמד מהמין השני. 

בקרב על המקום הראשון והרביעי מתמודדים יו"ר ועדת חוקה גלעד קריב, יו"ר הסיעה ח"כ רם שפע והשרים עמר בר-לב ונחמן שי שינסה לשפר מיקום. במפלגת העבודה מתארים זאת כקרב בין הדור הוותיק לדור החדש במפלגה.

בר-לב, כמו כל קודמיו במשרד לביטחון הפנים, ספג לא מעט מהלומות פוליטיות בשנה החולפת ועשוי להיחלש ואת מקומו צפוי לתפוס קריב שהפך למועמד מוביל. שפע מתחרה גם הוא על אחד משני המקומות המובילים ברשימה כשבאמתחתו ייצוג של הקיבוצים והמושבים שמצביעים (עדיין) למפלגת העבודה.

התחרות על הקיבוצים עולה שלב

אחרי איחוד כחול לבן עם תקווה חדשה והמתחים הצפויים בין נציג הקיבוצים אלון שוסטר לליברלים מימין כמו זאב אלקין ושרן השכל, התחרות על לב המצביעים בקיבוצים נפתחת מחדש בבחירות האלו. במפלגת העבודה מקווים כי הצבתו של שפע במיקום גבוה תקרוץ לקהלים שעזבו את המפלגה לטובת כחול לבן בבחירות קודמות, מה שעשוי לשחק לטובתו בפריימריז.

בקרב על מקומות שלוש וחמש ברשימה (נשים) מתמודדות יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן, ח"כ נעמה לזימי וח"כ אמילי מואטי. רייטן נחשבת למועמדת החזקה ביותר מבין השלוש ובין לזימי למואטי מתנהלת מלחמה על המקום החמישי. בעוד לזימי נאבקה בשנה האחרונה בוועדת כספים על נושאי יוקר המחיה, מואטי קיבלה בולטות בימים האחרונים של הלחימה בעזה בהיותה חברת ועדת חוץ וביטחון. ח"כ איבתיסאם מראענה על פי ההערכות תישאר במקומה (7).

באופן טבעי לחברי כנסת מכהנים קל יותר להתברג גבוה בפריימריז בשל המוכרות שלהם והעובדה שצברו הישגים בשנה האחרונה בממשלה ובכנסת, אך בפריימריז היום ישנם גם מספר מתמודדים חדשים ומובילים מתוך ה-33 שנרשמו להתמודדות וינסו לנגוס בשולי החמישייה הפותחת.

בין היתר ניתן להזכיר את יאיא פינק, מנכ"ל תנועת דרכנו; העיתונאי העצמאי תומר אביטל; העיתונאי העצמאי ויו"ר ארגון העיתונאים לשעבר יאיר טרצ'יצקי; נציגת הפריפריה דינה דיין; וגיל ביילין.

הבוקר תיפתח ההצבעה בשעה 10:00 והיא תתקיים באופן דיגיטלי עד לשעה שבע בערב. רבע שעה לאחר מכן כבר יוכרזו התוצאות. השיטה: כ-40 אלף בעלי ובעלות זכות ההצבעה בפריימריז יקבלו לינק להצבעה ויוכלו לסמן בין 5-7 מועמדים ומועמדות.

יו"ר המפלגה מיכאלי אמרה אמש כי "הרבה מפלגות מדברות על דמוקרטיה. על חשיבותה, על תרומתה ועל הצורך לשמור עליה. לצערי, הרבה מאותן מפלגות לא מקיימות דמוקרטיה ובכך תורמות להיחלשותה ושקיעתה. מולן עומדת מפלגת העבודה, מפלגה דמוקרטית אמיתית שבה מקבלות ומקבלים החלטות יחד, מקשיבות לציבור הבוחרות והבוחרים ועושות פריימריז לראשות המפלגה ולרשימה כמו שצריך. אני מאחלת הצלחה רבה לכל המתמודדות והמתמודדים ובטוחה שיחד נרכיב רשימה מצוינת לכנסת".