יום בילוי טעים, מעשיר ומלא צל בקיבוץ אחד בעמק חפר

קיבוץ העוגן שבעמק חפר מחביא בין משעוליו בית קפה יפה, שוקולטייר מוכשר שיוצר פרלינים עם חוואייג' וסיור אמנות מפתיע בין יצירותיו של בן המשק שרגא ווייל • חגית אברון תופרת יום

בית הקפה גרציא / צילום: לילך גל
בית הקפה גרציא / צילום: לילך גל

"כאן היה מכחול ואנו שניים מציירים ציור בתוך צבעים שלא יוכלו לדהות" (אסתר שמיר)

יום עצל ומלא צל בעיצומו של קיץ. קיבוץ העוגן שבעמק חפר טומן בחובו בראנץ' מפתיע בבית קפה יפה, הצצה לבית מלאכתו של שוקולטייר המלטש פרלינים כמו היו יהלומים, וסיור אמנות מפתיע בין חזיתות מעוטרות, פסלים וגלריה אחת של אמן ידוע שם.

10:00 | דונה גרציא

ההמלצה לבוקר זה היא מחווה לכל המיזמים התיירותיים-קולינריים החדשים המנצים במשעולי הקיבוצים ברחבי הארץ. רוח היזמות החלוצית שאפיינה את דור המייסדים ממשיכה לפעם בעורקיהם של בני הדור השני והשלישי, השבים בשנים האחרונות לכור מחצבתם, ופותחים עסקים מלבבים לשמחת המבקרים המגלים את האוצרות החבויים בין משעולי הקיבוצים.

בעשר בבוקר רחבת הדשא בכניסה לקפה גרציא מוצלת ונעימה. עלוות העצים ירוקה, אדישה לעונה ולאגן הים התיכון המהביל כמרק. הכניסה למשעולי קיבוץ משרה עליי באחת נינוחות ושלווה. משהו במראה חדר האוכל המיותם, המיית בתי הילדים שהפכו לפעוטונים ליישובי הסביבה והממטרות המסתובבות מעלה בי געגוע לחופשות ילדות בקיבוץ.

התיישבנו בבית הקפה גרציא, השייך לבת העוגן מיכל גרציאני, שועלה ותיקה בעולם הקולינריה. בית הקפה שבקיבוץ הוא מוסד ותיק, שנחשב עד לפני מספר שנים להפתעה מוחלטת באזור הנתפס כשחון קולינרית.

ארוחות הבוקר המוגשות בגרציא מאז ומתמיד היוו פתיח הולם לכל יום, ויש בהן את כל הטוב שישראלי חובב. ברם ואולם, תעשו טוב אם תניחו הפעם את ההתניה הקבועה לשילוש הקדוש - חביתה-סלט-גבינה - שכן את אלה תוכלו לאכול כמעט בכל מקום. הפעם ההמלצה היא על מה שמכונה בתפריט 1,2,3 דג מלוח, הומאז' שובב וטעים למשחק בטעם של פעם, ומנה שבלוטות החיך של חובבי השילוב- דגים-חלה- ביצה ישמחו בה. מי שאינו מאוהבי הדגים המלוחים, ימצא את מבוקשו במנות אחרות, יצירתיות ומצוינות לא פחות.

גרציא. לא כשר. סגור בשבת. 09-8943942, פתוח גם בערבים.

12:00 | ממלכת התכשיטים המתוקים

אם עמדתם בפיתוי ולא נגסתם במאפים הריחניים שאופה גרציאני מדי בוקר, אתם מוזמנים לפסוע דקתיים אל המבנה שמול בית הקפה, ולהיכנס לממלכת התכשיטים המתוקים וילהיים. ובמחשבה שנייה, אין צורך לוותר על המאפים של גרציאני.

וילהיים שוקולד / צילום: שחר אגמי
 וילהיים שוקולד / צילום: שחר אגמי

את ערן וילהיים, סוחר יהלומים בעברו, תמצאו לרוב רוכן על מילויו של פרלין בשומשום שחור, מטמין קרם גבינה ותמצית יוזו מרעננים בבטן פרלין אחד, ומפדר את חוטמם של לבבות שוקולד לקראת ט"ו באב. יש אפילו פרלין ממולא בחוויאג', מחווה לשורשיו התימניים.

וילהיים שוקולד. כשר. 053-8319672. אפשר לערוך במקום גם סדנאות.

13:00 | האטלייה של שרגא ווייל

אין דבר בגלריה הצנועה של הצייר שרגא וייל שמרמז על פועלו האמנותי הנרחב של האיש. שנות יצירה שהשתרעו מקיבוץ העוגן, שם הוא יצר, פיסל ועיטר את מבני הקיבוץ, דרך עבודות ארכיטקטוניות נחשבות כמו יצירת קיר הקרמיקה של בית הכנסת הגדול בתל אביב ועד הצגת עבודותיו בגלריות בבוסטון, ניו יורק ושווייץ. יצירתו "חדר אוכל בקיבוץ", שנמכרה לפני מספר שנים לגלריה נחשבת במחיר שיא לאמן, אולי מספרת את הסיפור כולו. צעיר יהודי שהגיע לקיבוץ לאחר המלחמה, למד אמנות בפריז וזכה בפרסים נחשבים. בעת ובאותה ענווה, אותה יד שיצרה עבור שועי עולם, עיטרה גם את כתובות החברים שנישאו, את קירות חדר האוכל ואת מבני בתי הילדים.

באטלייה של שרגא ווייל / צילום: איריס כץ
 באטלייה של שרגא ווייל / צילום: איריס כץ

אפרת ווייל-עמית, בתו של ווייל שהלך לעולמו בשנת 2009, הקימה את הגלריה הצנועה לפני מספר חודשים מתוך מחווה וגעגוע. בגלריה מוצגים אוספים רבים מיצירותיו של אביה, ועוד נוספים בירכתי הגלריה. ווייל היה יוצר מוכשר ופורה במיוחד, ואפרת מספרת שזקני הקיבוץ נהגו להתלוצץ, ש״הענף של ווייל היה הכי רווחי בקיבוץ, אפילו יותר מהכותנה והגד"ש".

"אבא עבד במגוון רחב של טכניקות וסגנונות", היא מתארת בהתרגשות תוך כדי סיור בין היצירות. את העין לוכדת סדרה מרתקת אודות הווי הקיבוץ, ולצדה סדרת הדפסים יפהפיים, ספרים, הזמנות וכתובות שעיטר ווייל עבור החברים. את שולחן העבודה של אביה הותירה אפרת על כנו, ובו משמשים בערבוביה תחילתם של ציורים ואוסף מכחולים לצד סידור העבודה השבועי. שוחרי אמנות וגם אוהבי יופי ועניין יכולים להמשיך את הסיור במוזיאון הפתוח, ולטייל בין יצירותיו של ווייל ברחבי הקיבוץ בהדרכתה של אפרת.

האטלייה של שרגא. פתוח בשישי שבת. בשאר השבוע יש לתאם מראש. 052-8372561