מגדלור שיווקה פרויקטים של נדל"ן בהולנד ובספרד ליותר מדי משקיעים פוטנציאליים

פעילות אכיפה של רשות ניירות ערך מצאה חריגות של 18-40 אנשים אשר להם שווקו השקעות הנדל"ן של החברה • במגדלור מציינים: "הנושא טופל באופן מיידי - אין בממצאים כדי להשפיע על פעילותנו"

מוטי וייס, יו''ר מגדלור / צילום: אתר החברה
מוטי וייס, יו''ר מגדלור / צילום: אתר החברה

פעילות אכיפה סמויה של רשות ניירות ערך גילתה כי בית ההשקעות מגדלור  חרג מהוראות חוק ניירות ערך ושיווק חלק מהשקעותיו למספר רב מדי של אנשים. מגדלור יוזמת ומשווקת השקעות אלטרנטיביות, שכוללות בין היתר גיוסי השקעות פרטיים לפרויקטים נדל"ניים ברחבי העולם.

כדי שלא תהיה חריגה מחוק ניירות ערך הישראלי, אסור לשווק פרויקט ליותר מ-35 אנשים (ניצעים) על פני תקופה של 12 חודשים עוקבים - אחרת מדובר למעשה בהליך של הנפקה, ולכן יש צורך לגייס באמצעות פרסום תשקיף. פעילות האכיפה של הרשות גילתה את החריגה, ובדיקה של החברה אימתה את הממצאים.

"במסגרת בדיקה פנימית שביצעה, בעקבות פניית רשות ניירות ערך, ביחס לשיווק של חמש שותפויות פרטיות להשקעה בפרויקטים בהולנד ובספרד, המנוהלות על-ידי שותפים כלליים מקבוצת מגדלור, שבוצע בשנים 2021-2022, נמצאו חריגות מסוימות במספר הגורמים אשר קיבלו מידע על אודות הפרויקטים האמורים, אשר חורג מגדר 'פרסום כללי', ולפיכך ייתכן כי היו צריכים להיספר כניצעים באותם פרויקטים (בין 18 ל-40 ניצעים פוטנציאליים נוספים בכל אחד מהפרויקטים הנ"ל מעבר למספר המותר ע- פי סעיף 15 לחוק ניירות ערך).

"יובהר כי החריגות האפשריות במספר הניצעים בוצעו בניגוד להנחיות ולנוהלי החברה. עוד יובהר כי לפי ממצאי הבדיקה, אין כל חריגה בהיקף המשקיעים בפועל בפרויקטים האמורים ביחס למותר לפי דין ולפי נוהלי החברה". 

במגדלור ציינו כי ממצאי הבדיקה שהתגלו הועברו באופן מיידי לרשות ניירות ערך, והחברה "ביצעה פעולות למניעת הישנותם, כמו ריענון הדרכות, עדכון נוהלי עבודה והסדרת ביצוע בקרות נוספות באופן שוטף".

במגדלור הוסיפו כי "הנושא טופל באופן מיידי מיד עם היוודעו לחברה, וזאת אף שלמיטב ידיעת החברה, אין בממצאים הנ"ל כדי להשפיע על פעילותה של החברה, על הפרויקטים הנ"ל או על פעילותן של השותפויות הפרטיות בניהולה".

לפניית גלובס, רשות ניירות ערך מסרה כי אינה מתייחסת לפעולות שהיא נוקטת ביחס לחברה כזו או אחרת, אך ציינה כי "לאחרונה פרסמה הרשות אזהרה ליזמים המבקשים להציע השקעות לא מפוקחות, והציגה את העקרונות הבסיסיים הנדרשים להצעת ניירות ערך ללא תשקיף. עקרונות אלה כוללים את הצורך לבצע רישום ומעקב אחר מספר הניצעים ומספר המשקיעים בפועל".

מיליארד שקל מנוהלים ב-36 קרנות השקעה

בית ההשקעות מגדלור מוצרים אלטרנטיביים הוקם בשנת 2016, ועם מייסדיו נמנים מוטי וייס, ממייסדי קבוצת ויולה המתמחה בהעמדת אשראי, ולשעבר סמנכ"ל הכספים של סאפיינס; אסף בנאי ושלומי אלברג, שייסדו ומחזיקים בסוכנות פרופיט המתמחה בשיווק מוצרים פיננסיים; והמנכ"ל רן צדיקריו.

מגדלור נסחרת כיום לפי שווי של 326 מיליון שקל. החברה הונפקה בת"א בחודש דצמבר האחרון ומאז הניבה תשואה של 4.5%. את השנה שעברה סיימה מגדלור עם יותר ממיליארד שקל הון מנוהל, ב-36 קרנות השקעה.

לפעילות הנדל"ן גייסה החברה מאז הקמתה קצת יותר מחצי מיליארד שקל, ושווי הנכסים המנוהלים עומד על 4.3 מיליארד שקל. בפעילות האשראי גייסה החברה 370 מיליון שקל. הכנסות החברה הכפילו עצמן ב-2021 והסתכמו ב-34.5 מיליון שקל. הרווח הנקי גדל מ-316 אלף שקל ב-2020 ל-2.8 מיליון שקל אשתקד.