דוחות דיסקונט: העלאת הריבית תרמה להכנסות, הבנק ממשיך לחלק דיבידנד

דיסקונט פתח את עונת הדוחות של הבנקים ומסכם רבעון חזק, על אף ירידה של 21% ברווח הנקי בעקבות הפרשות להפסדי אשראי • הבנק יחלק דיבידנד בהיקף של 133 מיליון שקל

אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט / צילום: יח''צ
אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט / צילום: יח''צ

בנק דיסקונט  פתח הבוקר (ה') את עונת הדוחות של הבנקים והתוצאות מלמדות על רבעון חזק נוסף לבנק, אך גם על ירידה של 21% ברווח הנקי בהשוואה לרבעון השני אשתקד, כאשר הוא עמד על 680 מיליון שקל. בגין הרווחים יחלק דיסקונט דיבידנד של 133 מיליון שקל, המהווה 20% מהרווח הרבעוני, בהתאם למדיניות הבנק.

הירידה נובעת מסעיף הפסדי האשראי, אותן כריות ביטחון שמפרישים הבנקים על מנת להגן על עצמם למקרה שהלווים לא יעמדו בהלוואות שנטלו, כאשר ברבעון הנוכחי חזרו הבנקים להפרשות אלו, לאחר שברבעונים האחרונים הם צמצמו את כריות הביטחון הגדולות שהופרשו בתקופת הקורונה. הפרשות אלו קיזזו ברווחים של דיסקונט, שהגיעו בעיקר עקב גידול משמעותי באשראי שניתן, אך מכיוון שמדובר בהוצאות המשרתות את הצמיחה בתחום האשראי, אלה במובן מסוים חדשות טובות לבנק.

במחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח הנקי של דיסקונט ב-1.66 מיליארד שקל, עלייה בשיעור של 9.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון ברווחי הרבעון לצד הגידול בהון הביאו לירידה בתשואה להון וזו הגיעה ברבעון השני של שנת 2022 לשיעור של 11.8%, לעומת 17.2% ברבעון השני של שנת 2021. במחצית הראשונה של השנה הגיעה התשואה על ההון לשיעור של 14.9%, לעומת 15.5% בתקופה המקבילה אשתקד.

הנפקת המניות סייעה להמשך הצמיחה

דיסקונט הצליח כאמור להמשיך ברבעון האחרון לגדול באופן משמעותי באשראי, וזה הסתכם בסוף יוני ב-232.5 מיליארד שקל, גידול של 14.8 מיליארד שקל בהשוואה לאשראי נטו בסוף הרבעון הראשון של 2022, כלומר עלייה של 6.7% מסוף מרת ובסך-הכול עלייה של 9.1% באשראי לציבור נטו מתחילת השנה.

המשך הצמיחה התאפשר בין היתר ממינוף של הנפקת מניות שביצע דיסקונט בסוף מרץ בסך 1.4 מיליארד שקל. בדיסקונט מינפו את ההנפקה בעיקר בתחום האשראי לעסקים הגדולים, בין היתר בבינוי ונדל"ן תוך שהוא מנצל את ההתקרבות של שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי, לתקרת האשראי לתחום שהקצה בנק ישראל וגרמה להם לסנן את עסקאות המימון שלהם. האשראי לעסקים בינוניים עלה ב-17.1% מתחילת השנה וב-3.8% ברבעון השני והאשראי לעסקים גדולים עלה ב-6.2% מתחילת השנה וב-10.3% ברבעון השני.

בנוסף, הבנק הגדיל את נתח השוק שלו בתחום המשכנתאות כאשר האשראי לדיור עלה ב-12.7% מתחילת השנה וב-7.1% ברבעון השני של השנה.

הצמיחה בתחום האשראי הצריכה כאמור גידול בהפרשות בגין הפסדי אשראי. ברבעון השני של שנת 2022 נרשמו הוצאות בגין הפסדי אשראי בסך של 131 מיליון שקל, לעומת הכנסות בסך של 410 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של שנת 2022 נרשמו הוצאות בגין הפסדי אשראי בסך 71 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 557 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הבנק נהנה גם מעליית הריבית במשק

דיסקונט, כמו יתר הבנקים, נהנה מעליית הריבית שהתרחשה בחודשים האחרונים בשל ההלוואות שהוא נותן ללקוחותיו. העלאת הריבית, יחד עם הגידול בהלוואות, הביאו לעלייה של 23% בהכנסות מריבית - שהסתכמו ברבעון השני ביותר מ-2 מיליארד שקל שקל לעומת סך של 1.75 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של שנת 2022 הסתכמו ההכנסות מריבית בסך של 3.9 מיליארד שקל, עלייה של 21.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

באשר לפיקדונות הציבור, דיסקונט רשם עלייה של 8.6% בתחום, והם עמדו בסוף הרבעון השני על 283.4 מיליארד שקל. סך כל הנכסים של הבנק הגיע ל-364.4 מיליארד שקל, עלייה של 8.8% ביחס לסך הנכסים בסוף שנת 2021.

אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט, מסר: "התוצאות החזקות ברבעון השני מעידות על העוצמה של דיסקונט ועל היכולת להניב באופן קבוע תשואה דו-ספרתית על ההון, תוך גידול מתמיד ואחראי בתחומי המיקוד שהצבנו לעצמנו. זאת, בתנאי שוק משתנים המציבים בפנינו אתגרים, אך גם הזדמנויות רבות, אותן נמשיך למנף לשם מימוש יעדי התכנית האסטרטגית הרב שנתית, קידום חווית לקוח מנצחת ויצירת ערך עודף לבעלי המניות".