הבעלים של סלקום הפיצו מניות של החברה ב-300 מיליון שקל. מה עומד מאחורי המהלך?

לגלובס נודע כי דיסקונט השקעות הפיצה לשוק כ-9% ממניות סלקום בכ-300 מיליון שקל • הפצת המניות תאפשר לדסק"ש לנהל את מכירת השליטה בחברת התקשורת  ללא לחצים, אחרי שהשיגה מקור תזרימי לתשלומי החוב הקרובים

האחים מיכאל ודניאל זלקינד, בעלי השליטה בדסק''ש / צילום: ישראל הדרי
האחים מיכאל ודניאל זלקינד, בעלי השליטה בדסק''ש / צילום: ישראל הדרי

חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) החלה ביישום ההחלטה האסטרטגית למימוש השקעתה בחברת התקשורת סלקום. לגלובס נודע כי ביום ד' הפיצה לגופים מוסדיים כ-10% ממניות סלקום תמורת כ-300 מיליון שקל. המניות נמכרו במחיר של 19.25 שקל, אשר שיקף הנחה של 6.5% על מחיר המניה בסיום המסחר. את הפצת מניות סלקום הובילה חברת אפסילון חיתום, שגם היא בשליטת דסק"ש.

בעקבות המכירה החליטה דסק"ש לאתר בנק השקעות לקידום מכירת גרעין השליטה בסלקום, כך נודע לגלובס. ההחלטה על מכירת המניות באה על רקע העובדה שבדסק"ש הגיעו למסקנה שהם מתקשים למכור את כל חבילת המניות של סלקום במכה אחת, כפי שניסו בחודשיים האחרונים. טרם המכירה החזיקה דסק"ש בכ-46% ממניות סלקום בשווי שוק של 1.55 מיליארד שקל, ולכן המכירה הנוכחית צפויה להקל על התהליך. אגב, לא מן הנמנע שדסק"ש תרד בהחזקה שלה - העומדת כעת על כ-36%, לכיוון ה-30%. גרעין השליטה בסלקום הוא 26% מהמניות.

אופציה נוספת שעומדת בפני הבעלים בדסק"ש, שנדרשים להקטין את חובות הקבוצה, היא להנפיק את רשת החנויות דינמיקה שבבעלות סלקום או להכניס לה שותף, וזאת על רקע התוצאות החזקות מאד של החברה במכירות ציוד קצה.


תנסה לעניין משקיעים בינלאומיים

מכירה של 10% ממניות סלקום תסייע לדסק"ש בפירעון חובותיה ותאפשר לנהל את מכירת גרעין השליטה בצורה נוחה ולא תחת לחץ. בקרב בעלי השליטה הרגישו כי המשקיעים שגילו עניין בחברה חשבו שהבעלים נמצאים תחת לחץ, ואולי יסכימו למכור במחירים נמוכים. בנוסף, הגיעו הבעלים למסקנה כי לאור התוצאות הטובות של סלקום, הירידה בהחזקות תאפשר ליותר גופים להתמודד על רכישת השליטה, כמו גם לנסות ולעניין משקיעים בינלאומיים.

סלקום הועמדה אמנם באופן רשמי על המדף, אולם אין מדובר בשינוי מדיניות של דסק"ש. מאז שהפכה חברת הנדל"ן מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס, לבעלת המניות הגדולה בדסק"ש, לצד קבוצת אלקו, נקבע כי האסטרטגיה של דסק"ש תכלול שני גורמים מרכזיים: הפחתת היקף המינוף ומיקוד עסקי בתחום הנדל"ן.

הגדרה זו כוללת מימוש כל ההחזקות שאינן מתחום הנדל"ן, ובראשן סלקום וחברת ההשקעות בהייטק אלרון. שתי עסקאות מכירה אלו מיועדות לסייע לדסק"ש לצמצם את התחייבויותיה למחזיקי האג"ח, שמסתכמות ב-2.9 מיליארד שקל, במונחי פארי (ערך התחייבותי מתואם).


רוכשי דסק"ש מופסדים על הנייר כ-11% על השקעתם

נכון לסוף מרץ 2022, הכילה קופתה של דסק"ש מזומנים בשווי של 794 מיליון שקל, כאשר בתקופה שבין אפריל 2022 לדצמבר 2023 נדרשת החברה לפרוע חובות בסך 1.32 מיליארד שקל. יש לציין כי בגלובס נכתב כבר בעבר, כי דסק"ש עשויה לבחור באפשרות להפיץ חלק ממניות סלקום לגופים מוסדיים, במטרה לצמצם את גרעין השליטה ולהקל בכך על מכירתו בפרמיה מהותית על השוק.

דסק"ש, הנסחרת בשווי של כ-1.2 מיליארד שקל, היא חברה ללא גרעין שליטה שמרבית מניותיה מתחלקות בין כמה משקיעים גדולים: חברת הנדל"ן מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס (29.9%), קבוצת אלקו שבשליטת האחים דני ומייקי זלקינד (29.8%), רמי לוי (10.8%), ספי צביאלי (5.2%) וחן למדן (5%).

מגה אור, אלקו, לוי ולמדן רכשו את המניות מידי כונס הנכסים של קבוצת אי.די.בי, בעסקה שבוצעה לפי מחיר של 9.6 שקלים למניה. מאז ירדה דסק"ש יחד עם שוק המניות הישראלי כולו למחיר נוכחי של 8.54 שקלים למניה, כך שכל הרוכשים בעסקה זו מופסדים על הנייר כ-11% על השקעתם.