ההסכם עם הפועלים כבר בא לידי ביטוי בדוחות ישראכרט: הכפילה את התשלום לבנקים ברבעון השני

חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל רשמה רווח של 32 מיליון שקל ברבעון השני, בעיקר נוכח גידול בהעברת הכספים לבנקים וכן בשל בגין גידול בהפרשה לשומות מע"מ בגין שנים קודמות • החדשות הטובות מבחינת החברה: נמשך הגידול באשראי ובפעילות הכרטיסים, שהביא לצמיחה של 13% בהכנסות

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: באדיבות ישראכרט
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: באדיבות ישראכרט

חברת כרטיסי האשראי ישראכרט , שעמדה בשבועות האחרונים במרכז תשומת-הלב בעולם הפיננסי בשל הסכם התפעול שחתמה עם בנק הפועלים בחודש שעבר והביא לירידה של 14.5% במניה, דיווחה הבוקר (ה') על דוחותיה הכספיים. 

החברה סיימה את הרבעון השני של שנת 2022 עם רווח נקי של 32 מיליון שקל ובנטרול הוצאה חד-פעמית עמד הרווח על סך של כ-51 מיליון שקל. זאת לעומת רווח נקי בסך של כ-113 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מדובר בירידה של כמעט 72% ברווח המדווח ושל 55% ברווח בנטרול הוצאה חד-פעמית.

בגין הרווחים החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות בהיקף של כ- 28.6 מיליון שקל. 

לאומי שוקי הון בביקורת קשה על ישראכרט: העסקה עם הפועלים העלימה רווחים והעלתה סיכון 
מניית ישראכרט צנחה בקרוב ל-16% בבורסת תל אביב. זו הסיבה 

הירידה ברווח ברבעון נבעה בעיקר כתוצאה מהכרה בהוצאה חד-פעמית בסך של כ-25 מיליון שקל בגין גידול בהפרשה לשומות מע"מ בגין שנים עברו וכן מהגידול בתשלומים לבנקים המיוחס ברובו להבנות העקרוניות החדשות עם בנק הפועלים. כתוצאה, ישראכרט תעביר בגין הרבעון השני לבנקים סך של 123 מיליון שקל, לעומת 65 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - 89% יותר.

גורמים נוספים לקיטון ברווח הם גידול בהוצאות בגין הפסדי אשראי (כריות הביטחון למקרה שהלווים מהחברה לא יעמדו בהלוואות), וכן עלייה בהוצאות, בין היתר בתשלומים לארגונים בינלאומיים, למועדונים ולבנקים על רקע הגידול בהיקפי הפעילות של הקבוצה והעלייה בהוצאות השכר. הרווח הנקי ברבעון משקף תשואה להון ממוצע של 4.7% ובנטרול ההוצאה חד-פעמית של כ-7.4%.

כאמור, בחודש שעבר דיווחה ישראכרט על הבנות לקראת הסכם אסטרטגי עם בנק הפועלים להנפקה ותפעול של כרטיסי אשראי עבור לקוחות הבנק למשך תקופה של 8 שנים, החל מאפריל 2022. בהסכם החדש יתעדכן מודל התגמול בין הצדדים, בהתאם לתנאי השוק החדשים בהם הוא נעשה, כך שחלקו של הבנק בהכנסות מהפעילות המשותפת יגדל באופן משמעותי ביחס להסכם הקודם שעלול היה להסתיים בפברואר 2023 לולא ההבנות החדשות. כתוצאה מכך רשמה החברה גידול בהיקף התשלומים של כ-47 מיליון שקל, נטו מתקבולי החברה מתפעול הנפקה, בגין הרבעון השני של השנה. החברה צפויה לרשום גידול רבעוני של כ-50 מיליון שקל בהיקף התשלומים לבנק, בהתאמה להיקפי הפעילות בתקופות עתידיות.

בישראכרט מעריכים כי יישום ההבנות עם הבנק יביא, בפני עצמו, לעודף הכנסות ישירות על הוצאות תפעוליות ישירות כתוצאה מיישום ההבנות, כלומר לתרומה חיובית לרווחיות; וכי הצמחת הפעילות המשותפת עם בנק הפועלים, לצד סדרה של מהלכים עסקיים וניהוליים, ימתנו את השפעות ההסכם.

מבט על המחצית הראשונה של שנת 2022 מגלה כי החברה סיימה אותו עם רווח נקי של 82 מיליון שקל, לעומת רווח נקי בסך של כ-187 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, המשקף תשואה להון של 5.9%. הירידה ברווח נבעה בעיקר מהגידול בתשלומים לבנקים כתוצאה מהסכם ההבנות החדש עם בנק הפועלים, מהעלייה בהוצאות בגין הפסדי אשראי ומגידול בהוצאות בהשפעת הגידול בהיקפי הפעילות של הקבוצה.

בנטרול הוצאות חד-פעמיות הנובעות כתוצאה מהכרה בהוצאות חד-פעמיות בסך של כ-42 מיליון שקל בגין גידול בהפרשה לשומות מע"מ, קיצור תקופת השכירות בבניין ישראכרט הישן עם המעבר למשרדים החדשים וכן מהחלטת החברה על הפסקת פרויקט להפעלת יישומון לתיקוף ותשלום עבור נסיעה בתחבורה ציבורית - עמד הרווח בחצי השנה הראשונה על כ-114 מיליון שקל. הרווח הנקי המנוטרל הוצאות חד-פעמיות במחצית הראשונה של שנת 2022 משקף תשואה להון ממוצע של כ-8.2%. 

בישראכרט ציינו כי הקבוצה מגבשת בימים אלב פתרונות להתייעלות תפעולית במטרה להפחית את ההוצאות והעלויות במגוון נושאים, ובכללן שינויים בתפיסת ההפעלה, התייעלות תהליכית ושילוב דיגיטציה ואוטומציה; פישוט מבנים ארגוניים; ומצבת כוח-אדם תוך יעד להגיע לחסכון שנתי בהוצאות בטווח של בין 65-55 מיליון שקל.

הכנסות של כ-640 מיליון שקל ברבעון

לצד הגדלת התשלומים לבנקים, שפגעה ברווחיות החברה, בישראכרט יכולים לשאוב עידוד מהגידול בהכנסות ברבעון השני של שנת 2022, שצמחו בכ-13% לכ-639 מיליון שקל, בהשוואה לכ-565 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי ברבעון השני של שנת 2022 צמחו בכ-17% לכ-534 מיליון שקל. הצמיחה נבעה בעיקר מגידול של כ-13% במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי המונפקים על-ידי הקבוצה, לצד עלייה בהכנסות המיוחסות לתיירות היוצאת והנכנסת, שבאו לידי ביטוי בין היתר בגידול בעמלות מעסקאות מט"ח, וכל זאת למרות ירידת העמלה הצולבת המקומית משיעור של בין 0.55% ל-0.525% בתחילת שנת 2022.

מחזור העסקאות ברבעון השני של שנת 2022 עלה כאמור בכ-12.9% לכ-51.6 מיליארד שקל, לעומת כ-45.7 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. מחזור העסקאות במחצית הראשונה של שנת 2022 עלה בכ-13.4% לכ-99 מיליארד שקל, לעומת כ-87.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

נכון לסוף רבעון שני של שנת 2022, מצבת הכרטיסים הפעילים של ישראכרט עמדה על כ-4.33 מיליון כרטיסים, גידול של כ-2.2% בהשוואה לכ-4.23 מיליון כרטיסים בסוף הרבעון המקביל אשתקד - כלומר תוספת של 94 אלף כרטיסים פעילים במהלך השנה האחרונה.

בפעילות כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים הפעילים הציגה החברה עלייה גבוהה יותר ביחס לכרטיסי האשראי הבנקאיים, הן בשיעור הנפקת כרטיסים והן בשיעור הגידול מחזור העסקאות. מצבת כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים הפעילים עמדה על 1.23 מיליון כרטיסים, המבטאת גידול של כ-3.9% לעומת סוף הרבעון המקביל אשתקד, ועלייה של כ-18.1% במחזור העסקאות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. 

גידול באשראי הצרכני

לצד זאת, ישראכרט הציגה גידול באשראי הצרכני, תחום בו הייתה בחסר לעומת המתחרות - מקס וכאל. יתרת האשראי הצרכני צמחה לכ-4.29 מיליארד שקל, גידול של כ-4% בהשוואה לסוף שנת 2021, ושל 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הקבוצה הציגה עלייה ביתרת האשראי המסחרי, כך שבסוף הרבעון השני של 2022 היתרה הסתכמה בכ-1.18 מיליארד שקל, גידול של כ-25% מתחילת השנה ו-32% מהרבעון המקביל אשתקד.

הגידול הזה, יחד עם עליית הריבית, הביא לכך שהכנסות ריבית נטו ברבעון השני של שנת 2022 צמחו בכ-15% לכ-123 מיליון שקל, בהשוואה לכ-107 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה הן מעלייה של כ-375 מיליון שקל ביתרת האשראי הצרכני והן מעלייה של כ-286 מיליון שקל ביתרת האשראי המסחרי.

ההכנסות במחצית הראשונה של שנת 2022 צמחו בכ-12% לכ-1.20 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.07 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הצמיחה בהכנסות נבעה בעיקר מצמיחה בהכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי כתוצאה מהגידול בהיקף מחזורי הפעילות שקוזזו חלקית עם הירידה בעמלה הצולבת מתחילת השנה ומגידול במחזורי התיירות היוצאת וכן מגידול בהכנסות ריבית נטו כתוצאה מהגידול בתיק האשראי הצרכני והמסחרי.

מנגד, ההוצאות בגין הפסדי אשראי ברבעון השני של שנת 2022 הסתכמו בכ-12 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות בגין הפסדי אשראי בסך של כ-7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה בהוצאות אלה נבעה, בין היתר, מכך שברבעון המקביל אשתקד נרשמה ירידה גבוהה יותר בשיעור ההפרשה הקבוצתי, ביחס לירידה ברבעון השני של השנה, בהמשך לשיפור באומדנים כלכליים עם חזרת המשק לפעילות טרום קורונה וכן מעלייה במחיקות נטו על רקע גידול בחייבים בגין פעילות בכרטיסי אשראי, ובאשראי באחריות החברה.

מנכ"ל ישראכרט, רן עוז, מסר: "אנו ממשיכים במיקוד וביישום של התכנית האסטרטגית. בתחום האשראי הצרכני אנחנו מציגים לראשונה צמיחה דו-ספרתית בקצב שנתי מאז הקורונה. ובתיק האשראי המסחרי ממשיכים להציג גידול בקצב דו-ספרתי, רבעון שלישי ברציפות.

"אנו מייחסים חשיבות רבה להשגת ודאות עסקית ארוכת-טווח עם שותפינו העסקיים, ועושים את כל הצעדים הדרושים בכדי לחזק את בסיס הלקוחות של החברה. במקביל, אנחנו ממשיכים להתייעל בהוצאות ולהוביל את החברה לשיפור וצמיחה, למען לקוחותיה ובעלי המניות שלה".