מניית ישראכרט צנחה בקרוב ל-16% בבורסת ת"א. זו הסיבה

חברת כרטיסי האשראי חתמה על מסמך הבנות חדש עם בנק הפועלים, במסגרתו יקבל הבנק 50 מיליון שקל נוספים מדי רבעון, מעבר לסכומים שהעבירה לו ישראכרט עד עתה • בתגובה, מניית החברה התרסקה בבורסה

תמר יסעור, יו''ר קבוצת ישראכרט / צילום: רמי זרנגר
תמר יסעור, יו''ר קבוצת ישראכרט / צילום: רמי זרנגר

רפורמת שטרום שנועדה לעודד את התחרות בעולם הפיננסי הישראלי הביאה להפרדה בין שתיים מחברות כרטיסי האשראי - ישראכרט ולאומי קארד (שהפך למקס), מהבנקים ששלטו בהם - הפועלים ולאומי. אולם אחת מתופעות הלוואי של הרפורמה הייתה העברת הכוח לידי הבנקים בכל הקשור להסכמים מול חברות כרטיסי האשראי, שחויבו לעבוד מול יותר מחברת כרטיסי אשראי וכך התאפשר להם לנצל את התחרות בין אותן חברות לטובת שיפור התנאים מולן.

תזוזת הכוח הזו באה לידי ביטוי במסמך ההבנות שנחתם היום בין בנק הפועלים  לישראכרט , ומהווה צעד משמעותי בדרך להסכם חדש בין הצדדים להנפקה ותפעול של כרטיסי אשראי עבור לקוחות הבנק. בהסכם החדש, שאליו הגיעו שמונה חודשים לפני שהקודם יפוג, יתעדכן מודל התגמול בין הצדדים, כך שחלקו של הבנק בהכנסות מהפעילות המשותפת יגדל באופן משמעותי. ההסכם המתגבש הינו לתקופה של שמונה שנים, החל מאפריל 2022 והוא קובע כי כרטיסי האשראי של ישראכרט יהיו הכרטיסים העיקריים אותם יציע הפועלים ללקוחותיו.

לטובת הבכורה שמקבלים כרטיסי האשראי שלה, בישראכרט היו מוכנים לוותר על כ־50 מיליון שקל מדי רבעון. עבור בנק הפועלים מדובר בעוד 200 מיליון שקל המתווספים ל־275 מיליון שקל שהם קיבלו מחברות כרטיסי האשראי (רובם מישראכרט) במהלך 2021. מניית ישראכרט הגיבה לעסקה בירידה של 15.8%, כאשר מנגד - מניית הפועלים עלתה ב־2.2%.

במקרה של בנק הפועלים מדובר, למעשה, בתיקון של ההסכם המיטיב ממנו נהנתה ישראכרט עד עתה. נתוני שנת 2021 חושפים כי שיעור העברות הכספים שלה לבנקים היה הנמוך ביותר מבין שלוש החברות, ועמד על 0.17% מתוך מחזור הפעילות בכרטיסי האשראי הבנקאיים. זה התבטא בהעברה של 257 מיליון שקל מתוך מחזור בנקאי של 148 מיליארד שקל. לשם השוואה, כאל העבירה בשנה שעברה לבנקים סכום של כ־300 מיליון שקל מתוך מחזור עסקאות בכרטיסי אשראי בנקאיים של 92.5 מיליארד שקל, ואילו מקס העבירה כ־190 מיליון מתוך מחזור עסקאות בנקאי של כ־65 מיליארד שקל. כאשר משליכים את שיעורי התשלום האלה על נתוני ישראכרט, המשמעות היא תוספת תשלום של בין 185 מיליון שקל ל־230 מיליון שקל.

לכן, הכדאיות של בנק הפועלים בחתימה על ההסכם החדש מובנת. מהצד השני, זה של ישראכרט, מדובר באובדן רווחים לא פשוט, אבל כזה שיאפשר לה לשמור על הלקוח הגדול ביותר שלה. זאת בהמשך לחתימה על הסכמים חדשים שנעשו מתחילת השנה עם שלושת מועדוני הלקוחות הגדולים ביותר שלה - לייף סטייל, הוט ואשמורת. השקט שמאפשר חידוש ההסכמים, גם במחיר לא זול, הוא הסיבה שישראכרט הייתה זו שיזמה את חידוש ההסכם עם הפועלים, שמונה חודשים לפני שההסכם בין הצדדים יפוג.