"שיפור בכל הפרמטרים": אל על מדווחת על ביקושים דומים לאלה שחוותה טרם פרוץ המגפה

חברת התעופה עברה להציג רווח נקי ברבעון השני בזכות הטבת מס גדולה, כאשר גם בנטרולה היא מציגה עלייה בהכנסות ומעבר לרווח גולמי ותפעולי על רקע הסרת הגבלות הקורונה • עם זאת, הערת עסק חי עדיין מתנוססת בדוחות החברה לנוכח גירעון בהון העצמי של קרוב לחצי מיליארד דולר

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

שנתיים אחרי התפשטות מגפת הקורונה בעולם, חזרה חברת אל על  לפעילות מלאה ברבעון השני של 2022. אומנם הכנסות החברה טרם חזרו לרמתן מהרבעון השני של 2019, אולם היקף מכירות הנוסעים (הזמנות שכורטסו) של החברה בחודשים אפריל-יולי כבר מעיד על צמיחה בפעילות גם בהשוואה לתקופת טרום הקורונה. 

עכשיו זה רשמי: אל על תפעיל טיסות למלבורן באוסטרליה וחידשה תוכניות לקו לטוקיו 
רוצה לחסוך עלויות: אל על בוחנת סגירת נציגויות בעולם
מיליון שקל על טיסה שמבוטלת: האתגרים הגדולים של אל על בקיץ  

חברת התעופה הגדולה בישראל רשמה ברבעון השני הכנסות מהפעלה של 516 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 132% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, סכום זה נמוך עדיין ב-12%, בהשוואה להכנסות של 584 מיליון דולר שנרשמו ברבעון השני של 2019 טרם פרוץ המגפה.

על תוצאות הרבעון השני השפיעה לטובה גם הטבת מס של 117.2 מיליון דולר, שנבעה בעיקרה מהכרה בנכס מס של 115 מיליון דולר, כתוצאה ממכירת פעילות מועדון הנוסע המתמיד לחברה בת, כחלק מעסקה שבמסגרתה קיבלה החברה הבת של אל על הלוואה של 130 מיליון דולר מחברת הביטוח הפניקס. 

הטבת מס זו הובילה את אל על להציג ברבעון השני רווח נקי של 100.5 מיליון דולר (או הפסד של 15 מיליון דולר בנטרול הטבה זו), וזאת בהשוואה להפסד של 80.7 מיליון דולר, שרשמה ברבעון המקביל. כך שאת המחצית הראשונה של 2022 סיימה אל על עם רווח נקי של 34.1 מיליון דולר, לעומת הפסד של 166.8 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2021.

על אף המעבר לרווח נקי ברבעון השני, אל על עדיין מציגה בדוחות הרבעון הון עצמי שלילי (גירעון בהון) של 479 מיליון דולר, וכן גירעון בהון החוזר של 1.6 מיליארד דולר. גירעונות אלה, שנגרמו בעיקר כתוצאה מהפסדים שנרשמו בתקופת הקורונה, הובילו את רואי החשבון להשאיר הערת עסק חי בדוחות הכספיים של אל על.

לדברי רואי החשבון, לאור סימני האזהרה וגורמי הסיכון, אשר עשויים להשפיע על התוצאות העסקיות של החברה ואינם בשליטתה, קיימים עדיין ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של אל על כעסק חי.


מתכננת להצטייד במטוס דרימליינר נוסף

במהלך הרבעון השני של 2022 הוסרו כמעט לחלוטין הגבלות והנחיות הקורונה, ששיבשו את תנועת הנוסעים בשנתיים האחרונות ואשר הובילו את חברות התעופה בעולם להפסדים כבדים. עם הסרתן, מדווחת אל על, שבשליטת משפחת רוזנברג (39%), כי "עלו הביקושים באופן משמעותי ואף חזרו לרמות דומות לתקופת טרום המשבר". עם זאת, אל על טרם חזרה להיקף פעילות מלא, וזאת עקב מגבלת כושר ייצור. ברבעון השני של 2022 עמד היקף הפעילות של החברה על כ-73% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019.

נכון לסוף יוני השנה הפעילה אל על 19 מטוסים צרי גוף מדגמי 737, 15 מטוסים רחבי גוף מדגמי 787, ועוד מטוס אחד מדגם 777. עם זאת, לחברה עוד 10 מטוסים (חמישה מדמי 737 וחמישה מדגם 777) שמוגדרים עדיין "בשימור", זכר לצמצום הצי מתקופת הקורונה.

לדברי החברה, בכוונתה להכשיר את מרבית צי המטוסים בשימור (למעט 2 מטוסים מדגם 777) עד סוף 2023, תוך שינוי פנים המטוס בארבעת מטוסי ה-777 שיופעלו, לצורך הגדלת מספר המושבים וכושר הייצור. בנוסף, צפויה החברה לקלוט במהלך 2023 את מטוס הדרימליינר (787) ה-16 שלה, כאשר תוכניות ההנהלה כוללות גם הצטיידות במטוס דרימליינר נוסף ובחינת האפשרות לרכישת מטוס מטען נוסף.


גם הסכם העבודה עם הטייסים יתרום

צעדים אלה, יחד עם הסכם העבודה החדש שנחתם בחודש שעבר עם ועד הטייסים, מיועדים להרחיב עוד יותר את כושר הייצור של החברה ולשפר את רווחיותה. בינתיים, הציגה החברה ברבעון השני רווח גולמי של 66.3 מיליון דולר, בזכות הצמיחה בהכנסות ולמרות עלייה של 120% במחיר הדלק הסילוני, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

לשם השוואה, ברבעון השני אשתקד הציגה החברה הפסד גולמי של 19.7 מיליון דולר בהשפעת המגבלות על תנועת נוסעים, שהטילו ישראל ומדינות רבות אחרות בעולם.

עוד מציינת אל על כי הרווח התפעולי-תזרימי (EBITDAR) שלה קפץ ברבעון השני ב-220% ל-64 מיליון דולר, ואילו הרווח התפעולי-חשבונאי הסתכם ברבעון השני ב-9.4 מיליון דולר. לשם השוואה, ברבעון השני אשתקד הציגה החברה הפסד תפעולי של 57.4 מיליון דולר.

עוד מציינת אל על כי תזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת היה גבוה ברבעון השני והסתכם ב-163 מיליון דולר, אשר משקף את ההזמנות שבוצעו במהלך החודשים אפריל-יוני עבור טיסות ברבעונים הבאים. כך שנכון לסוף יוני מחזיקה החברה ביתרות מזומנים של 340 מיליון דולר, לעומת 91 מיליון דולר בלבד בסוף שנת 2021.

אל על נסחרת בבורסה לפי שווי של 666 מיליון שקל, לאחר שעלתה בכ-83% מתחילת השנה בעקבות התאוששות העולם ממשבר הקורונה. עם זאת, המניה עדיין נמוכה ב-43% ממחירה באוגוסט 2019.


המבצע בעזה והמצב באוקראינה משפיעים

לדברי מנכ"לית אל על, דינה בן טל-גננסיה, שעבורה מדובר בדוחות ראשונים בתפקיד, הללו מצביעים על "שיפור בכל הפרמטרים, כשהמספרים בהכנסות ובקצב ההזמנות מתקרבים ואף עולים על אלו של 2019. גם לנוכח הקהל הלא ישראלי שחזר להזמין טיסות". באשר לעסקת המיזוג המתוכננת של אל על עם ארקיע, אמרה בן טל-גננסיה כי הצדדים ממשיכים לבחון את היתכנות המהלך ללא בלעדיות שהוסרה מכיוונה של ארקיע.

באשר להערת עסק חי בדוחות אמר איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים של אל על, כי "יש לנו שיפור בכל הפרמטרים אבל עדיין יש הרבה גורמים שמשפיעים על הפעילות שלנו ושאינם קשורים אלינו כמו מבצע הלחימה בעזה או המלחמה באוקראינה. אנחנו מעדיפים להפגין משנה זהירות ולאחר שנראה עקביות בתוצאות ניפרד מהערת עסק חי בדוחות".