לראשונה בעולם: סקוטלנד תחלק מוצרי מחזור בחינם

החקיקה פורצת הדרך לסיפוק מוצרי מחזור בחינם בסקוטלנד יצאה לפועל, כשנתיים לאחר שאושרה בפרלמנט, וסבסוד המוצרים יעלה כ-24 מיליון ליש"ט בשנה • מועצות מקומיות ומוסדות חינוך מחויבים חוקית לוודא כי ישנם מוצרי היגיינה זמינים בחינם לכל הדורשות

מדיף מוצרי המחזור בסופרמרקט בסקוטלנד. המוצרים יחולקו חינם החל מהיום / צילום: Reuters, Stefan Wermuth
מדיף מוצרי המחזור בסופרמרקט בסקוטלנד. המוצרים יחולקו חינם החל מהיום / צילום: Reuters, Stefan Wermuth

עכשיו זה רשמי: סקוטלנד היא המדינה הראשונה בעולם שהעבירה חוק לחלוקה בחינם של מוצרי מחזור חודשי. הבוקר (ב') החקיקה פורצת הדרך יצאה לפועל, ומועצות מקומיות ומוסדות חינוך יהיו מחויבים חוקית לוודא כי ישנם מוצרי היגיינה זמינים בחינם לכל הדורשות.

החקיקה, שהוצעה במקור על-ידי חברת הלייבור הסקוטית מוניקה לנון, עברה פה-אחד בפרלמנט הסקוטי עוד לפני שנתיים, ב-2020. לנון ניהלה קמפיין לסיום מה שהיא מכנה "עוני הווסת", וציינה כי הצעת החוק שלה היא גם פרקטית וגם פרוגרסיבית.

"אני גאה להיות החלוצה של חוק מוצרי המחזור שכבר עושה שינויים לטובה בסקוטלנד וברחבי העולם", הצהירה לנון בהודעה רשמית. "רשויות מקומיות וארגונים עבדו מאוד קשה כדי לספק את הזכות החוקי לגישה למוצרי מחזור חינמיים, וכעת זו המציאות. אני אסירת-תודה להם ולאלפי האנשים שהיו מעורבים בחקיקה בכל המדינה".

לנון הוסיפה כי זהו ציון דרך משמעותי מאוד עבור המשתתפים ומארגני הקמפיין לכיבוד המחזור החודשי. היא ציינה כי המהלך מראה את השינויים שיכולים לעורר מהלכים פוליטיים אמיצים ופרוגרסיביים. "בעוד משבר יוקר המחיה רק מתגבר, חוק מוצרי המחזור הוא קרן אור של תקווה שמוכיחה מה ניתן להשיג כשהפוליטיקאים מתאחדים לטובת הציבור שאנחנו משרתים".

המועצות המקומיות בסקוטלנד יחליטו כל אחת אילו מוצרים לספק וכיצד, אך הן מחויבות חוקית לספק מגוון רחב של מוצרי מחזור בחינם, בנוחות יחסית ובגישה רחבה לכל מי שזקוקה להם.

נכון להיום, טמפונים, פדים ומוצרים היגייניים לשימוש חוזר כבר מסובסדים בבתי ספר, במכללות ובאוניברסיטאות בסקוטלנד. מאז 2017, בכל שנה הושקעו כ-24 מיליון ליש"ט בסיפוק גישה ציבורית למוצרים אלה.

שרת הרווחה הסקוטית שונה רובינסון אמרה כי סיפוק הגישה החינמית למוצרי מחזור "היא בסיסית לשוויון ולכבוד, והיא מסירה את כל המחסומים הכלכליים בגישה אליהם. בזמנים אלה, כשאנשים עומדים בפני החלטות קשות בשל יוקר המחיה, אנחנו לא מעוניינים שבני אדם יימצאו בעמדה בה לא ניתן להשיג מוצרי מחזור".

רובינסון ציינה כי הפעילות בנושאי החקיקה מתנהלת מאז 2018, והוסיפה: "אנחנו גאים להיות הממשלה הראשונה בעולם שנוקטת צעד כזה".