טייוואן | שאלות ותשובות

איך עלול להשפיע מצור סיני על טייוואן על המסחר העולמי?

טייוואן היא ביתה של TSMC, יצרנית השבבים הגדולה ביותר בעולם, ונמצאת סמוך לאחד מנתיבי המסחר הימיים ההומים ביותר

תרגיל צבאי בטייוואן בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Johnson Lai
תרגיל צבאי בטייוואן בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Johnson Lai

בייג'ינג רואה את טייוואן, אי בשליטה דמוקרטית הנמצא קרוב לסין, כחלק מהשטח שלה. כשיושבת הראש של בית הנבחרים ננסי פלוסי ביקרה החודש בטייוואן כדי להביע תמיכה בממשלתה, בייג'ינג גינתה את הנסיעה וערכה תמרונים צבאיים שכללו מטוסים, סירות וטילים על מנת להפגין את יכולתה להטיל מצור על האי.

ביום שני, הצבא הסיני הגיב לביקור הפתע בטייוואן של משלחת חדשה של מחוקקים אמריקאים בכך שהכריז על חידוש התמרונים הצבאיים. המשלחת, בהובלת הסנאטור אד מארקי (דמוקרט ממסצ'וסטס), פגשה את נשיאת טייוואן צאי אינג־וון.

הנה כמה שאלות ותשובות לגבי המתח במיצרי טייוואן וההשלכות האפשרות על העסקים הבינלאומיים, במידה וסין תחליט לנסות להטיל מצור את האי.

איך ישפיע מצור על העסקים בעולם?

מצור סיני על טייוואן עלול לפגוע מאוד בשרשראות אספקה עולמיות ולייקר את עלויות השילוח באסיה ואולי מעבר לה, בגלל התפקיד הגדול במיוחד שמשחק האי בן 23 מיליון תושבים בכלכלה הבינלאומית.

טייוואן אחראית לכ־70% מאספקת השבבים בעולם. היא משמשת כחלק חשוב משרשרת הייצור במוצרים הכוללים טלפונים חכמים, מחשבים ומכוניות. והיא סמוכה לנתיבי מסחר באוקיינוס השקט שעוברת בהם סחורה בשווי טריליוני דולרים, אל תוך אסיה וממנה לשאר העולם.

"טייוואן חשובה לכלכלה העולמית הרבה יותר ממה שניתן אולי לגזור מתרומתה לתמ"ג העולמי, 1%", כתב השבוע גארת לת'ר, כלכלן בחברת המחקר Capital Economics. חסימת היצוא מטייוואן תגרום למחסור בשבבים למכוניות ומוצרי אלקטרוניקה ותגביר לחצים אינפלציוניים, כתב לת'ר.

כמה חשובה טייוואן לתעשיית השבבים?

מאוד. טייוואן היא מקום מושבה של החברה הגדולה ביותר בעולם לייצור שבבים בקבלנות, Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., המייצרת מעבדים לחברות כולל אפל וקוואלקום. ברמה עולמית, TSMC הייתה אחראית ליותר מחצי משוק ייצור שבבים בשווי 100 מיליארד דולר, כך מצאה חברת המחקר Gartner.

הפרעה באורך שנה לשרשרת האספקה של תעשיית השבבים של טייוואן עלולה לעלות לחברות האלקטרוניקה העולמיות בהפסד של 490 מיליארד דולר, על פי דוח משנת 2021 שחיברה Boston Consulting Group ואיגוד תעשיית המעבדים. אם תהיה הפרעה קבועה בתפוקת השבבים של טייוואן, ייקח לפחות שלוש שנים ו־350 מיליארד דולר לבנות יכולת ייצור במקומות אחרים שיפצו על כך, נכתב בדוח.

בריאיון לא מתוארך ששודר ב־CNN בסוף יולי, יו"ר TSMC מארק ליו אמר שהשימוש בכוח צבאי או פלישה לטייוואן יהפוך את מפעלי TSMC לחסרי יכולת ייצור. מתקני הייצור של החברה "תלויים בקשר בזמן אמת עם העולם החיצון, עם אירופה, עם יפן, עם ארה"ב", אמר. ב־TSMC לא הגיבו לבקשה לתגובה נוספת.

מאיפה עוד בעולם אפשר להשיג שבבים?

מעצמות מערביות כבר ניסו להגביל את התלות שלהם במעבדים מטייוואן, לאחר שהמחסור העולמי בשבבים והפרעות לשרשראות אספקה של המגפה הבליטו את הדומיננטיות של האי בתעשייה. גם בארה"ב וגם באיחוד האירופי הבטיחו להשקיע עשרות מיליארדי דולרים כדי להגדיל את ייצור השבבים ברמה מקומית ואת התחרותיות עם אסיה.

TSMC, שהיא אחת המרוויחות ממימון שניתן במסגרת החוק האמריקאי על שבבים שהנשיא ביידן חתם עליו בשבוע שעבר, מקימה בימים אלה מפעל באריזונה בעלות של 12 מיליארד דולר. היא גם בונה מפעל בעלות של 7 מיליארד דולר ביפן.

איזה תעשיות גדולות נוספות יושפעו ממצור על טייוואן?

סגר על מיצרי טייוואן, אחד הנתיבים ההומים ביותר בעולם, ישפיע באופן חריף על יכולת השילוח הימי, אמר סרן סקו, מנכ"ל ענקית הספנות הדנית A.P. Moeller-Maersk. "כולם יצטרכו לשוט סביב טייוואן ולהאריך את המסלולים", אמר לאנליסטים מוקדם יותר החודש.

אנליסטים אומרים שחברות ספנות עלולות להיאלץ להוציא יותר כסף על דלק וצוותים בגלל זמני ההובלה הארוכים יותר - וכנראה יגלגלו התייקרויות אלה לצרכנים.

חברות ביטוח לאחרונה אמרו שהן חוששות למכור פוליסות לכיסוי האפשרות להפסד הנובע מסכסוך הקשור לטייוואן עד שהמתחים באיזור ישככו. המחירים לטווח קצר לשילוח סחורה דרך נתיבי הים בין טייוואן לסין עלו ב־11% בתחילת אוגוסט לעומת יולי, אחרי הביקור של פלוסי בטייפיי, בגלל הגדלת הסכנה הכרוכה בשיט באיזור, כך אמר פיטר סנד, אנליסט ראשי ב־Xeneta, חברה העוקבת אחר תעריפי ההובלה הימית והאווירית ברחבי העולם.

איך עלול להיראות מצור סיני על טייוואן?

מצור, שמוגדר בחוק הבינלאומי כצעד מלחמתי, יכול להיות כל דבר בטווח שבין ניסיון בקנה מידה מלא למנוע מאנשים וחומרים להיכנס ולצאת מטייוואן, לפעילות פחות שאפתנית השואפת לחסום מעבר של סוגים מסוימים של סחורה או של חלק מנתיבי ההובלה. הצבא הסיני יכול לבצע סיורים אוויריים וימיים, לפרוש מוקשים ימיים או אפילו להשמיד שדות תעופה ונמלים, אומרים אנליסטים. אפילו עצם ההכרזה על מצור יכולה לגרום לחברות תעופה וחברות הובלה ימית לתכנן מחדש מסלולים כדי להימנע מסיבוכים.

בדוח מ־2021, כתב משרד ההגנה של טייוואן שהצבא הסיני מסוגל לנתק לאי "קווי תקשורת ימיים ואוויריים ולהשפיע על זרימת האספקה הצבאית והמשאבים הלוגיסטיים שלנו". טייוואן עלולה לסבול ממחסור בסחורות, כולל גז טבעי נוזלי, שאחראי לייצור רוב החשמל הנצרך באי.

ועדיין, לא ברור אם יש לצבא הסיני הנכסים הנחוצים לשמר מצב של מצור, וכל ניסיון לנתק את טייוואן מהעולם צפוי לגרום לארה"ב, ליפן ולמדינות אחרות להתערב, כך אמר דרו תומפסון, עמית מחקר מבקר בכיר בביה"ס למדיניות ציבורית ע"ש לי קואן יו בסינגפור.

מה מרתיע את סין מלנסות להטיל מצור?

מעבר למחירים הצבאיים והגיאופוליטיים של ניסיון להטיל מצור, אנליסטים אומרים שיש גורם אחד שמרתיע את בייג'ינג: סין עצמה תלויה בטייוואן למסחר ולמשרות.

סין תלויה ב־TSMC לשבבים הנחוצים למחשוב פורץ דרך וליישומים תעשייתיים. חברות אייוואניות כמו פוקסקון, היצרנית הגדולה ביותר של האייפון, הן ספקיות גדולות של משרות במגזר הפרטי בסין. טייוואן היא שער אסטרטגי לאוקיינוס השקט לספינות סיניות הנושאות מכולות עמוסות סחורה.

"אם אי־פעם יהיה סכסוך צבאי, זה יפריע לכל שרשרת האספקה ואולי גם לאסטרטגיות השאפתניות של סין עצמה", אמר ג'ואי־לין יאנג, מנהל ייעוץ במכון למחקר טכנולוגי תעשייתי בטייוואן, ארגון מחקרי ציבורי.

במילים אחרות, סין לא יכולה להפריע לכלכלה של טייוואן בלי לגרום נזק רב גם לעצמה.