את'ריום | שאלות ותשובות

אתריום 2.0: העדכון הגדול בתחום הקריפטו הושלם

לאחר שנים ארוכות של עבודה והכנות, עולם הקריפטו נחשף לשדרוג של בלוק האתריום, השני בגודלו לאחר הביטקוין • מה היא המשמעות, האם היצע המטבעות ישתנה ומה צפוי עוד בעתיד? • גלובס עושה סדר

אתריום 2.0: העדכון הגדול בתחום הקריפטו יוצא לדרך / צילום: Shutterstock, AlekseyIvanov
אתריום 2.0: העדכון הגדול בתחום הקריפטו יוצא לדרך / צילום: Shutterstock, AlekseyIvanov

"החלפת מנוע בחללית תוך כדי טיסה", כך תואר ברשתות החברתיות השדרוג שעבר בלוק האתריום השבוע. אחרי שנים ארוכות של עבודה והכנות, בלוק האתריום, אחד משני הבלוקים הגדולים של עולם הקריפטו, שודרג לאתריום 2.0.

השוק, שציפה לשדרוג, כעת מקווה שבטווח הארוך לא יתגלו בעיות, ואם יהיו כאלו - הן יפתרו במהרה. בכתבה זו ננסה להסביר מדוע העדכון הוא אירוע משמעותי, ומה צפוי עוד לפנינו.

מהו בלוק האתריום?

המטבע של בלוק האתריום הוא ETH, אחד משני המטבעות הגדולים בעולם הקריפטו, לצד הביטקוין. לאחר שהוקם בלוק הביטקוין, שמטרתו הייתה להחליף את הכסף הקיים, קם בלוק האתריום לטובת מטרה שונה בתכלית - הסדרת היחסים החוזיים באמצעים אלקטרוניים. בהתאם, בבלוק האתריום התפתחו החוזים החכמים, שמיועדים להחליף את שיטת החתימה על חוזים והסכמים הקיימת, ולהעביר אותם לשיטה מבוזרת ושקופה. לדוגמה, כסף יעבור מצד אחד לצד שני רק בתנאים מסוימים שנקבעו מראש, אותם יזהה החוזה החכם - וידאג לבצע את הפעולה רק לאחר מילוי התנאי.

החוזים החכמים הם הבסיס לכל עולם הפיננסים המבוזר. כך קובעים תשלומי ריבית, תשלומי דיווידנד בתנאים מסוימים, והכל באופן אוטומטי - ללא צורך בוועדות ובאישורים. החוזים העתידיים מאפשרים את התפתחותו של בלוק האתריום לתחומי ה-DeFi והמטאוורס, ובלוקים נוספים שקמו אימצו חלקים ממודל זה.

מדוע צריך שדרוג?

צריך להבין שההכנה לשדרוג של בלוק האתריום נערכה במשך שנים ארוכות. לבלוק יש מפת דרכים ברורה לאן מועדות פניו, והשדרוג הנוכחי הוא רק הראשון להמשך צמיחתו.

בין המטרות של השדרוג: הגדלת היעילות של הבלוק, הפחתת עלויות, הגברת האבטחה והאפשרות להגדיל את הסקיילביליות (יכולת הצמיחה) של הבלוק ולאפשר מהירות גבוהה יותר של סליקת עסקאות. כרגע הרשת מוגבלת בכמות ההעברות שאפשר לבצע עליה בו זמנית, ועל מנת להתרחב ולאפשר לעוד יישומים להתפתח על גבי הבלוק, יש צורך ביכולות סליקה גבוהות יותר.

למה השינוי משמעותי?

חלק אינהרנטי מטכנולוגיית הבלוקצ'יין היא שיטת הקונצנזוס. על מנת שהבלוק יפעל, יש צורך במנגנון קונצנזוס סביב קדימות העסקאות. למשל, אם יש שתי עסקאות להעברת אותו מטבע לאנשים שונים, איזו מבניהן קודמת? איזו תתקבל ואיזו תידחה?

את הקונצנזוס משיגים המפעילים של הבלוק שעוסקים בכריה (תמורת תגמול), והכריה מאפשרת להם לאמת עסקאות, להכניס אותן לבלוק ולאבטח את הרשת. מודל הכריה, שעליו עבד בלוק האתריום עד כה הוא Proof of Work (POW) - הוכחת עבודה. בשיטה זו הכורים נזקקו למשאבים רבים, כמו חשמל וחומרה, על מנת לפתור בעיה מתמטית רנדומלית כתנאי להכנסת עסקאות לבלוק.

שיטת הכריה זכתה לביקורות רבות בטענה שהיא בזבזנית מאוד. יש לה עלויות גבוהות, וככל שהן עלו - כך גם גופים גדולים הפכו לדומיננטיים יותר ונוצרה ריכוזיות במנגנון הקונצנזוס. שיטה זו יכולה גם לגרום לבעיית אבטחה שידועה בשם "מתקפת 51%" - התאגדות של 51% מהכורים לביצוע פעולות בבלוק. ככל שמנגנון הקונצנזוס ריכוזי יותר, הסבירות לכך עולה.

כעת, במסגרת השדרוג, בלוק האתריום עבר לשיטת קונצנזוס אחרת והיא Proof of Stake (POS) - הוכחת אחזקה. איך עובדת הוכחת האחזקה? מודל ה-POS נשען על האינטרס הכלכלי של הכורה, במקום על עלויות חומרה ואנרגיה. מי שמעוניין לשמש כמאמת עסקאות ומאבטח, צריך להשקיע במטבע ה-ETH ולנעול אותו במנגנון בשם סטייקינג. גם כאן - כמו בשיטת הקונצנזוס הקודמת - הכורים מקבלים עבור פעילותם תגמול, דבר שיוצר אינטרס כלכלי להפעיל את הבלוק.

על פי מודל זה, הבעיה המתמטית שיש לפתור על מנת לאמת עסקאות ולהכניס לבלוק מוגרלת באופן רנדומלי בין הכורים. ככל שהכורה נעל סכום גבוה יותר, כך גובר היתרון שלו בהגרלה. בנוסף, אם כורה מבצע הונאה, חלק מהסכום הנעול יילקח.

למנגנון זה שני היבטים נוספים: ראשית, דרישת הסף להצטרף למתפעלים של הבלוק ירדה. כל מי שיש לו 32 מטבעות אתריום יכול לנעול אותם ולהצטרף. דבר זה מבזר את מערכת הקונצנזוס. גם במנגנון זה יש יתרון לגודל של הכורה, וצפויים להיבנות מערכים שיאפשרו לאנשים להשאיל את מטבעות האתריום שלהם לכורים, שינעלו אותם ויקבלו ריבית בהתאם. היבט נוסף הוא הגברת רמת האבטחה בבלוק, כולל הורדה של האפשרות לביצוע מתקפת 51%.

אילו שינויים צפויים בעתיד?

השינוי הוא שלב ראשון מבין חמישה שלבים של הבלוק, הצפויים להימשך כארבע שנים. אחרי החלפת מנגנון הקונצנזוס, יהיו שינויים גם בדרך אכסון המידע בבלוקים והשמירה שלו על מנת לייעל את הבלוק ולאפשר את הגידול בעיבוד הטרנזקציות.

במסגרת השינויים העתידיים, הבלוק יפצל את העברת הנתונים לתתי רשתות שיאפשרו העברת נתונים במקביל זו לזו, ולהגביר את קצב העברה. לבינתיים, עמלות ה-GAS (עמלות ההעברה בבלוק האתריום) לא ירדו אחרי השדרוג הנוכחי, ואין גם צפי בשלב הזה לשינוי דרמטי במהירות העסקאות. כל אלו יקרו בהמשך.

כולם יעברו למנגנון החדש?

כ־85% מהכורים כבר עברו לשיטה החדשה. הכורים שלא עברו, יפעילו גרסה מקבילה משלהם לאתריום, שתמשיך לפעול ב-POW. הגרסה המקבילה הזו תיקרא Ethereum Proof of Work, או בקיצור EthereumPoW (ETHW), והמטבע שלה יהיה שונה מהמטבע של האתריום.

האם ההיצע ישתנה?

לפני השדרוג, כדי להמשיך את פעילותו, כורה היה צריך לרכוש חומרה וחשמל. לשם כך, הוא מכר את מטבעות האתריום, המיר אותם לפיאט וקנה את המשאבים. כאשר הרשת תעבור לשיטה החדשה, הכורה יידרש לנעול את המטבעות. בהמשך, גם התגמולים עבור עבודתו יוכלו להינעל גם הם על מנת לתמוך בפעילותו ככורה - כך, יפחת הלחץ למכור את המטבעות.

בנוסף, על מנת להגדיל את השפעתו, הכורה יוכל לגייס מטבעות אתריום ממשתמשים אחרים שיעשו להם סטייקינג תמורת ריבית או חלק מהתגמול על הכרייה, כך שיהיו יותר מטבעות נעולים וההיצע הצף בשוק יקטן.

האם צפויים קשיים?

מיזוג שרשרת הישנה עם החדשה אמור להיכנס לתוקף ולצאת לדרך החל מבלוק מספר 15,537,351. בלוק זה נכנס לשרשרת ביום חמישי בבוקר, שעון ישראל.

בפריסה של עדכונים לקראת השדרוג, נוצר מצב שבו הכורים לא הצליחו לאמת 9% מהטרנזקציות, לעומת כשל באימות של 0.5% באופן רציף. כשלים אלו נפתרו בטרם ביצוע השדרוג.

נציין גם שחלק מהבורסות הגדולות ציינו שלא יאפשרו מסחר באתריום בעת ביצוע השדרוג, על מנת לא לאפשר מתקפות של האקרים אם השדרוג יתקל בכשלים. מרבית המיזמים שפועלים על גבי בלוק האתריום חזרו לפעול זמן קצר מאוד אחרי השדרוג, כשגופים יותר שמרניים, כמו פלטפורמות הלוואות, איפשרו טרנזקציות לאחר מספר שעות.

המעבר גרם לחששות רבים בשוק בשל חוסר הוודאות והחשש מתקלות מאוחרות, וכן בהשפעת הסנטימנט הכללי בשוק, האתריום ירד ב-2.3% עד הצהריים, כאשר הביטקוין היום נסחר בירידה קלה של חצי אחוז.

מה השדרוג מלמד?

בלוק האתריום הוא בלוק שעליו התפתחו הרבה מאוד מיזמים, ולכן השפעתו על עולם הקריפטו היא רבה. בשוק צופים גם מיזוג של בלוקים שהתפתחו על בסיס מודל האתריום ונפרדו ממנו, בחזרה אליו, בשל שינוי מערכת הקונצנזוס.

מוקדם לדעת איך ישפיע השדרוג, שכן שינויים שאמורים להוזיל את העסקאות ולהגדיל את הסקיילביליות - יגיעו רק בהמשך, והם קריטיים על מנת לאפשר לבלוק לפרוץ. עם זאת, החלפת מנגנון הקונצנזוס הוא צעד מאוד משמעותי בכיוון. אם כל שלבי העדכון יתקדמו כמתוכנן, הבלוק יוכל להפוך לתשתית לניהול חוזי והעברת טרנזקציות בהיקף גדול.

מתחילת השנה, שוק הקריפטו - בדומה לשוק המניות - סובל מתנודתיות ורשם ירידות חדות. בשנה האחרונה התחזק המתאם בין שווקי המניות לקריפטו, כאשר הקריפטו קיבע את מעמדו כנכס השקעה בסיכון גבוה, ולא כחוף מבטחים מפני אינפלציה.

לצד זאת, הציפייה לקראת השדרוג הובילה ליתרון של האיתריום לעומת המטבעות המקבילים. בחצי השנה האחרונה, הביטקוין איבד 48%, והאיתריום איבד 39%.