מקס סטוק מציגה ירידה ברווח הנקי והתרחבות לאירופה

רשת הסטוקים הגדולה בארץ רשמה צמיחה במכירות, ומחלקת דיבידנד לבעלי המניות בסך 40 מיליון שקל • החברה מודיעה כי תפתח בקרוב סניפים בפורטוגל ובוחנת כניסה לספרד

סניף הדגל של מקס סטוק בראשון לציון / צילום: מירו ממן
סניף הדגל של מקס סטוק בראשון לציון / צילום: מירו ממן

רשת חנויות הדיסקאונט מקס סטוק  פרסמה היום (ג') את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני לשנת 2022. הכנסות החברה ברבעון השני של שנת 2022 צמחו בכ-13% לכ-253 מיליון שקל, בהשוואה לכ-224 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה מסבירה כי הצמיחה בהכנסות נבעה בעיקר מפתיחת חנויות חדשות במהלך התקופה ומגידול של כ-3% בהכנסות מחנויות זהות. הרווח הנקי הסתכם בכ-15 מיליון שקל, ירידה של 21% בהשוואה לכ-19 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

שופרסל, יוחננוף ורמי לוי כבר שם: למה כולם רוצים רשת "סטוק"? 
הרשת המוזלת מישראל הפכה לבוננזה של 340 מיליון שקל עבור המשקיע מאוסטרליה

הרווח הגולמי ברבעון השני של שנת 2022 עלה בכ-16% לכ-99 מיליון שקל, בהשוואה לכ-86 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים זאת בזכות הצטיידות מוקדמת במלאים, שמנעה פגיעה במכירות החברה על רקע משבר הקורונה והשיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית. מנגד, הגידול בהכנסות וברווח הגולמי קוזז על-ידי עלייה בהוצאות התפעול, לרבות הוצאות המיוחסות לפתיחת סניפים חדשים שטרם הגיעו להבשלה מלאה.

שיעור הרווח הגולמי ברבעון עלה ל-39.3% מההכנסות, בהשוואה לכ-38.3% ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נבעה מהגידול האמור בהיקפי הפעילות של החברה, לצד גידול ברווחיות הגולמית ברבעון בגין עיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני.

במחצית הראשונה של השנה, במהלכה ירדה מניית החברה בכ-40%, ההכנסות צמחו בכ-6% לכ-504 מיליון שקל, בהשוואה לכ-476 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הצמיחה בהכנסות נבעה בין היתר מפתיחת חנויות חדשות במהלך התקופה, שקוזזה בחלקה על-ידי ירידה של כ-4% בהכנסות מחנויות זהות. הרווח הנקי המתואם לבעלי המניות (בנטרול תשלום מבוסס מניות) במחצית הראשונה של שנת 2022 הסתכם בכ-33 מיליון שקל, בהשוואה לכ-45 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הגולמי במחצית הראשונה עלה בכ-6% לכ-197 מיליון שקל (כ-39% מההכנסות), בהשוואה לכ-185 מיליון שקל (כ-39% מההכנסות) בתקופה המקבילה אשתקד, כתוצאה מהגידול האמור בהיקפי הפעילות של החברה.

התגברו על המלאי שהצטבר

בחציון הראשון הצליחו במקס סטוק להתגבר על מלאים שהצטברו, ולממש את רוב המלאי הקיים עוד מסוף 2020, מה שמשפיע על עלויות האחסנה. לאחר שנתיים של מגפת הקורונה, במהלך הרבעון השני של שנת 2022 הקטינה החברה את היקף המלאי לסך של כ-190 מיליון שקל, בהשוואה לכ-219 מיליון שקל בסוף רבעון הקודם ובהשוואה לכ-214 מיליון שקל בסוף שנת 2021. הגידול בהיקף המלאי בתקופות קודמות נבעה בעיקר מהצורך להתמודד עם הקשיים ברציפות האספקה והעלייה בהוצאות השילוח והלוגיסטיקה.

הרשת מפעילה כיום 55 סניפים בפריסה ארצית. במהלך ארבעת הרבעונים האחרונים פתחה שלוש חנויות חדשות בשדרות, בנהריה ובנוף הגליל, ונפתחו שני סניפים חדשים בראשון לציון ובדימונה. במהלך השנה צפויה החברה לפתוח חנות בכפר סבא שתתפרש על פני שטח של כ-5,800 מ"ר. כמו כן חתמה החברה על חוזים לפתיחת חנויות נוספות (בבארות יצחק בשטח של 3,300 מ"ר ברוטו; ובמישור אדומים בשטח של 2,000 מ"ר ברוטו), הצפויות להיפתח במהלך החציון הראשון של שנת 2023.

בחברה מציינים כי ברבעון השני של השנה, בעקבות הקניות לקראת חג הפסח, נרשמה עלייה של כ-8.4% מול התקופה המקבילה אשתקד בסל הממוצע של לקוח. הגידול בסל הממוצע במחצית עמד על כ-2.4%.

דירקטוריון מקס סטוק הודיע על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות בסך של כ-40 מיליון שקל שישולם ב-6 בספטמבר. בנוסף, בחודש יוני אישר דירקטוריון החברה תוכנית לרכישה עצמית של מניות החברה בהיקף של עד 40 מיליון שקל, באמצעות החברה ולמשך שנה. הרכישות העתידיות יבוצעו מעת לעת כפי שיקבע דירקטוריון החברה. נכון למועד הדיווח, במסגרת התוכנית נרכשו מניות החברה בתמורה כוללת של כ-4.8 מיליון שקל.

מתרחבת לחו"ל

הבשורה המעניינת מגיעה בגזרת חו"ל. מקס סטוק מתרחבת ופותחת סניפים בפורטוגל, ובהמשך תיבחן כניסה לספרד. מקס סטוק התקשרה בהסכם מחייב עם שותפה מקומית בפורטוגל, פורטרה, ויחד הקימו חברה שמקס סטוק מחזיקה ב-75% ממנה ופורטרה ב-25% הנותרים. עלות ההשקעה לשלב הראשון של הפרויקט (2-3 השנים הקרובות) עומדת על עד 5 מיליון אירו, והיא כוללת את הקמת החנויות, התחזוקה והמלאים. מי שיעמוד בראש הפעילות הוא סמנכ"ל הסחר לשעבר של מקס סטוק, רועי בן נון, שאף כיהן בעבר כסמנכ"ל המכירות של דלתא ישראל.

הבחירה בפורטוגל אינה מקרית. בקרבת מקס סטוק מספרים כי זיהו את הפוטנציאל במדינה בה חיים כ-10 מיליון תושבים, ושכר המינימום בה עומד על כ-55% משכר המינימום בישראל, ואשר כמעט ולא פועלות בה רשתות סטוק מסודרות, בדומה לרשתות שנמצאות במדינות אחרות באירופה. ככל שיצלח המהלך של הקמת החנויות הראשונות בפורטוגל, ישקלו בחברה להעמיק את ההתרחבות באירופה ולפתוח סניפים גם בספרד, בה חיים כ-47 מיליון תושבים, ומבקרים בה כ-100 מיליון תיירים בשנה.

"אנו מסכמים את הרבעון השני של השנה עם צמיחה דו-ספרתית בהכנסות, הן כתוצאה מפתיחת סניפים חדשים והן מצמיחה במכירות חנויות זהות", מסר אורי מקס, מייסד ומנכ"ל מקס סטוק. "בנוסף, ברבעון זה הצגנו שיפור בשיעור הרווח הגולמי ותזרים תפעולי חזק, על אף הסביבה המאקרו כלכלית המאתגרת.

"רשת מקס סטוק מונה כיום 55 חנויות בפריסה ארצית, לאחר שבמהלך השנה האחרונה פתחנו 5 חנויות חדשות. פתיחת החנויות החדשות השפיעה ברבעון גם על גידול בשיעור הוצאות התפעול, מאחר שאותן חנויות טרם הגיעו להבשלה מלאה. אנו מאמינים שהשפעה זו תתמתן בהדרגה עם הבשלתן של החנויות החדשות במהלך הרבעונים הבאים.

"אנו ממשיכים לבסס את מעמדנו כשחקנית מובילה בתחום הסטוק, ובכוונתנו להמשיך ביישום התוכנית האסטרטגית להגדלת היקפי הפעילות של החברה בדרך של פתיחת 3-5 חנויות חדשות מדי שנה. במקביל, חתמנו על הסכם עם קבוצת פורטרה, השותף המקומי שלנו בפורטוגל, להקמה וניהול של רשת חנויות מקס סטוק בפורטוגל".

רשת מקס סטוק, בניהולו של אורי מקס, הוקמה בשנת 2004 ועוסקת במסחר קמעונאי באמצעות הפעלת רשת חנויות דיסקאונט תחת השם "MAX - כאן קונים בכיף" ו"מקס 20" (בתהליך מיתוג מחדש ל"מיני מקס") למגוון רחב של מוצרים לבית במחירים אטרקטיביים ובפריסה ארצית. הרשת מפעילה כיום 55 סניפים בכל רחבי הארץ, מקריית שמונה ועד אילת, המופעלים ברובם באמצעות חברות-בנות והיתר באמצעות זכיינים.