הרשת המוזלת מישראל הפכה לבוננזה של 340 מיליון שקל עבור המשקיע מאוסטרליה

אבן ניומן, מראשוני המשקיעים ברשת מקס סטוק, חיסל את החזקותיו בחברה שבה השקיע לפני כשמונה שנים, בשווי של עשירית מזה שבו הונפקה בבורסה בת"א

חנות מקס סטוק גיסין פתח תקוה / צילום: בר - אל
חנות מקס סטוק גיסין פתח תקוה / צילום: בר - אל

איש העסקים אבן צ'ארלס ניומן נפרד באופן סופי מרשת המוצרים המוזלים מקס סטוק עם מכירת יתרת החזקותיו בה, בשיעור של כ-4.5% מההון ובתמורה של קרוב ל-60 מיליון שקל. לפי העדכון של מקס סטוק , ניומן מכר מחוץ לבורסה את החזקותיו בחברה לפי מחיר מניה של קצת יותר מ-9 שקלים - גבוה באחוזים בודדים משוויה בשוק בעת ביצוע המכירה.

בכך מסכם ניומן מימושים של מניות מקס סטוק, שאותן רכש בכמה עשרות מיליוני שקלים, בהיקף מצרפי המתקרב ל-340 מיליון שקל, כולל מכירה שבוצעה במסגרת הנפקת המניות הראשונית של החברה בבורסה בספטמבר 2020. 

אבן ניומן / צילום: מצגת החברה
 אבן ניומן / צילום: מצגת החברה

ניומן מאוסטרליה הוא מבעלי המניות הראשונים ברשת מקס סטוק, השקעה מוצלחת במיוחד שאליה נכנס לפני כשמונה שנים, ואשר שיקפה שווי חברה של כ-180 מיליון שקל. הוא הפך לשותפו של מייסד הרשת אורי מקס עוד לפני כניסתה של קרן AMI שמובילה זהבית כהן להשקעה ברשת בשנת 2017. הקרן שילמה כ-170 מיליון שקל תמורת כ-55% ממניות מקס סטוק, המפעילה רשת חנויות למוצרים לבית במחירים מוזלים, עם יותר מ-50 סניפים ברחבי הארץ.

ב-2020 הובילה אייפקס את מקס סטוק להנפקת מניות ראשונית (IPO) בבורסה, שבוצעה לפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל למקס סטוק וכללה הצעת מכר בלבד, שבמסגרתה מומשו נתחים ממניות מקס סטוק בתמורה כוללת של כ-540 מיליון שקל - שעיקרה זרמה לאייפקס.

במסגרת ההנפקה מכר ניומן קרוב ל-5% מהונה של מקס סטוק תמורת 80 מיליון שקל כמעט. מאז מכר נתחים מהחזקותיו בעוד כמה הזדמנויות - העיקרית שבהן לפני כחצי שנה, אז מכר מניות החברה שבהן החזיק יחד עם אחיו ריקי ניומן, תמורת קרוב ל-180 מיליון שקל, עיקרן לידי חברת הביטוח והפיננסים הפניקס.

 
  

המכירה - במקביל לסיום כהונה כמנכ"ל הרשת

ביומיים הראשונים של השבוע הנוכחי נהנתה מניית מקס סטוק מקפיצה דו-יומית בשיעור של כ-10% - שהעלתה אותה קצת מעל מחיר המכירה, אולם היא מציגה שחיקה של קרוב ל-30% מתחילת חודש נובמבר, ובסך-הכול מאז הנפקתה בספטמבר 2020 נחלשה המניה בכ-20%, כך שהיא משקפת כיום לרשת שווי שוק של כ-1.3 מיליארד שקל.

מכירת מניותיו של ניומן כעת בוצעה במקביל לסיום כהונתו כמנכ"ל משותף במקס סטוק, כפי שעדכנה הרשת כבר בחודש נובמבר, עם הודעת ההתפטרות שלו מהתפקיד, וימים ספורים לאחר סיום כהונתו כדירקטור במקס סטוק.

בעקבות המכירה הנוכחית איבד ניומן את זכותו להמליץ על מינוי דירקטור בחברה, מכוח הסכם בעלי מניות שעליו חתם לקראת הנפקת החברה בבורסה, ואשר הסדיר את מערכת היחסים בינו ובין אורי מקס וקרן אייפקס.

הרחבת פעילות בתחום הנדל"ן המניב

לצד מימושי מניות מקס סטוק, הרחיב ניומן את תחומי פעילותו בבורסה, ובמסגרת זו השתלט על החברה הבורסאית מן הגורן, יחד עם אחיו ריקי ועם שלומי עקריש, העוסקת בתחום הנדל"ן, בהשקעה של יותר מ-70 מיליון שקל.

מאז פועלת החברה, ששמה שונה ל"אוסטרליה ישראל", להרחבת פעילותה בתחום הנדל"ן המניב, בין היתר באמצעות עסקה לרכישת השליטה בחברת "בית חרות - ליש חברה לפיתוח", המחזיקה בכמה נכסי נדל"ן, ובראשם קניון אם הדרך שבמחלף בית ינאי.

נוסף לכך, ניומן הוא בעל המניות השני בגודלו בחברת הטכנולוגיה גלילאו טק, שם הוא מחזיק בכ-22% מההון בשווי שוק של כ-25 מיליון שקל, והוא בעל עניין במפתחת מוצרי הסייבר האב אבטחת מידע, עם החזקה של כ-7% מההון בשווי שוק של כ-30 מיליון שקל.