החברה הישראלית הכי רווחית, אבל פחות: הירידה במחירי התובלה נגסה בתוצאות הכספיות של צים

הרווח הנקי של חברת הספנות עמד על 1.3 מיליארד דולר ברבעון, ירידה של 24% לעומת הרבעון הראשון • לשנה כולה צופה צים EBITDA של 7.8 עד 8.2 מיליארד דולר השנה • תחלק דיבידנד בסך של כ-571 מיליון דולר, 4.75 דולר למניה • המנכ"ל אלי גליקמן: "אנחנו בעיקר בתחרות מול עצמנו. נשלם השנה לרשות המסים 1.5 מיליארד דולר"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

חברת התובלה הימית צים  רשמה רווח נקי של 1.3 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה, עלייה של 50% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך ירידה של 24% ביחס לרווח הנקי שרשמה ברבעון הראשון של השנה.

בשלושת החודשים שהסתיימו ביוני האחרון, החלו מחירי התובלה הימית בעולם לאבד גובה, במה שנראה כמו תחילתו של מפנה בענף - שנהנה בתקופה שלאחר פרוץ הקורונה מביקושים עצומים ועליות מחירים של מאות אחוזים - וזאת על רקע תום המגיפה. בהתאם, צנחה מניית צים ב-45% מאז השיא שרשמה בחודש מרץ השנה ושווי השוק שלה עומד כעת על כ-6 מיליארד דולר.

נתוני החברה מלמדים כי מחיר התובלה הממוצע ירד מ-3,848 דולר ליחידת מטען (TEU) ברבעון הראשון, ל-3,596 דולר ברבעון השני. ירידה של 6.5%. עדיין רמת המחיר ברבעון השני גבוהה ב-53% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

ההכנסות של צים עלו ב-44% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-3.4 מיליארד דולר, אך בהשוואה לרבעון הקודם הן נשחקו וירדו ב-8.5%. בסיכום המחצית הראשונה הסתכמו הכנסות צים ב-7.1 מיליארד דולר, עלייה של 73% ביחס למחצית המקבילה בשנה שעברה. הרווח הנקי החצי שנתי של צים קפץ בשיעור דומה והסתכם ב-3 מיליארד דולר.

 
  

"אנחנו למעשה מתחרים מול עצמנו"

"הרווחנו סכום של 1.3 מיליארד דולר ברבעון וזה רווח פנומנלי", אומר נשיא ומנכ"ל צים, אלי גליקמן, בשיחה עם גלובס. באשר להיקף הרווח הנקי ברבעון אומר גליקמן "אנחנו למעשה מתחרים מול עצמנו. האחרונה שהרוויחה סכום כזה ברבעון (מלבד צים, ח"ש) היתה חברת טבע, לפני הרבה שנים". גליקמן מוסיף ומציין כי ברבעון השני של השנה "נרשמה ירידה יחסית בנתונים ביחס לרבעון הראשון".

עם זאת, יש מי לדבריו שצפוי ליהנות מאוד מהרווחים הפנומנליים של החברה, וזו מדינת ישראל. "עלינו משיעור תשלום מס של 16% בשנה לרמה של 23%", אומר מנכ"ל צים. "התוצאות משקפות שיש לנו שותף רציני ברווחיות וזה רשות המסים. לפי קצב הרווחיות השנתי שלנו, אנחנו צפויים לשלם למדינת ישראל מסים בגובה של 1.5 מיליארד דולר השנה. המס בישראל הוא גבוה בין פי 8 לפי 10 מאשר זה שמשלמות חברות ספנות מתחרות בעולם".

 
  

מאשררת תחזיות להמשך השנה

צים מאשררת את תחזיות הרווחיות שלה וצופה רווח לפני פחת, מסים והפחתות (EBITDA) של 7.8 עד 8.2 מיליארד דולר השנה. גליקמן שולח מסר לשוק ההון ואומר "המשקיעים התרגלו לטוב, הם ציפו שנרוויח יותר ברבעון הזה. אנחנו 'פספסנו' את התחזית שלהם אבל מבחינת הצפי של החברה עצמה, אנחנו מאשררים את התחזית שלנו לרווחיות ברמה השנתית, וזו הרמה הגבוהה ביותר אי פעם".

צים צפויה להעלות את שיעור הדיבידנד שהיא משלמת מ-20% מהרווח הנקי ל-30%. ובמספרים של צים מדובר בנתון משמעותי שהופך את החברה למשלמת הדיבידנד (במונחי היקף כספי) הגדולה בתולדות ישראל.

גליקמן מזכיר כי לפני שנה וחצי גייסה צים בהנפקה שלה בבורסה בארה"ב סכום של 208 מיליון דולר (נטו). עד היום כבר חילקה למשקיעים באופן מצטבר סכום של 3 מיליארד דולר, פי 15 ביחס לסכום שגייסה.