המערכת שתנבא אם קאסמירו מתאים ליונייטד

סטארט-אפ ישראלי מאפשר לבחון ולשפר התאמה של שחקנים לקבוצות כדורגל • רשימת הסטארט-אפים הזוכים באירוע ה-Demo Day של האקסלרטור "סטארט-אפ נגב" המעודד יזמות בדואית • וגם: מי נותן החסות של הג'ודוקא ענבר לניר לאולימפיאדת פריז 2024 • אירועים ומינויים

קאסמירו מתאים ליונייטד? לאלגוריתם המייצר לכל שחקן ''ניתוח אופי'' על המגרש יש תשובה / צילום: Shutterstock
קאסמירו מתאים ליונייטד? לאלגוריתם המייצר לכל שחקן ''ניתוח אופי'' על המגרש יש תשובה / צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות יותר ויותר טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית נכנסות לעולם הכדורגל, וכעת מצטרפת אליהן הטכנולוגיה שפיתח הסטארט-אפ הישראלי Rankset, המאפשרת לבחון ולשפר התאמה של שחקנים לקבוצות כדורגל. או במילים אחרות: האם לבנדובסקי באמת מתאים לברצלונה, והאם יש טעם שקאסמירו יעבור למנצ'סטר יונייטד תמורת 60 מיליון אירו?

החברה בנתה מאגר שכולל 220 אלף שחקני כדורגל ברחבי העולם, על פי פילוחים וחתכים שונים. האלגוריתם מייצר לכל שחקן "ניתוח אופי" על המגרש, המבוסס על אירועים וסיטואציות שרלבנטיים לו ולקבוצה שבה הוא משחק, בשילוב נתונים סטטיסטים, משוואות מתמטיות, סטטיסטיקות של חברות הימורי ספורט ואנליסטים בכירים מעולם הכדורגל.

המערכת מציעה פירוט מנומק לרמת ההתאמה של שחקן למועדון, ושל מועדון לשחקן - כך ששני הצדדים אמורים להרוויח. המועדונים יוכלו לבצע רכש שחקנים שייצר הרכב אופטימלי, שעמו יגיעו להישגים; והשחקנים יוכלו למנף את ערך כרטיס השחקן שלהם בטווח הקצר והארוך.

אריאל סמואל / צילום: ליה יפה
 אריאל סמואל / צילום: ליה יפה

רנקסט הוקם לפני כשנה על ידי אריאל סמואל, אנליסט ומאמן כדורגל בהכשרתו, והמנכ"ל הוא כפיר סטוקול, בעברו מנתח בחברת איסוף נתוני כדורגל. המערכת של החברה משמשת מועדוני ספורט וסוכני שחקנים בישראל, אנגליה, בלגיה, סרביה, רומניה, סיירה לאון, ניגריה, גינאה וסנגל. עד כה גייסה החברה 250 אלף דולר, ובימים אלה היא מבצעת גיוס מימון המונים באמצעות פלטפורמת פיפלביז, שבו היא מתכננת לגייס 1-1.5 מיליון דולר.

לדברי סמואל, שוק הבינה המלאכותית העולמית בתחום הספורט הוערך ב-1.4 מיליארד דולר בשנת 2020, ועתיד לזנק עד ל-19.2 מיליארד דולר בשנת 2030. "כיום מועדונים משלמים אלפי אירו בשנה עבור איסוף נתונים יבשים, שאין בהם אינטגרציה או ניתוח אנליטי שמניע לפעולה", אומר סמואל.

"היתרון בשימוש במערכת מבוססת בינה מלאכותית הוא עיבוד הנתונים הרבים ואובייקטיביות הניתוח, שנטול הטיות אנושיות. היא יכולה להיות כלי עזר דומיננטי, ואף מכריע, בקבלת החלטות - ולקצר משמעותית את התהליכים".

גמילה מסמים עם אפליקציה

אפליקציה לנגמלים מסמים, פיתוח שיאפשר לכל אחד להרוויח כסף מהמלצות על מוצרים לחברים ואפליקציה למציאת עבודה זמנית - אלה הרעיונות של הסטארט-אפים הזוכים באירוע ה-Demo Day של האקסלרטור (מאיץ טכנולוגי) "סטארט-אפ נגב". האקסלרטור מעודד יזמות בדואית ושיתופי פעולה בין יהודים לבדואים, וזהו המחזור השלישי של התוכנית.

במסגרת האירוע, שהתקיים במרכז לאודר לקידום תעסוקה בנגב, הציגו 9 יזמיות ו-11 יזמים בדואים את שמונה הסטארט-אפים שהקימו, בפני חבר שופטים המורכב ממשקיעים ובכירים בתעשייה. הקבוצה שזכתה במקום הראשון קיבלה מענק של 50 אלף שקל, והזוכים במקומות השני והשלישי זכו ב-40 ו-30 אלף שקל בהתאמה.

צוות היזמיות של הסטארט אפ adimpact / צילום: סנאפ
 צוות היזמיות של הסטארט אפ adimpact / צילום: סנאפ

הסטארט-אפ adimpact, שזכה במקום הראשון, פיתח כאמור אפליקציה שתומכת בהליך השיקום של נגמלים מסמים ואלכוהול. האפליקציה מאפשרת לנגמל לייצר שגרות בריאות, ומתגמלת אותו בפרסים על צעדים קטנים בדרך להצלחה ארוכת הטווח של תהליך הגמילה. מייסדות הסטארט-אפ הן אסיל אבו עג'מי, ושירין חמד ומיאר טללקה מהמכללה האקדמית ספיר.

ראש צוות השופטים הוא ד"ר מוחמד אל נבארי, יו"ר קרן יאנביע. עוד היו בצוות ורדה שוהם, מנהלת קרן השקעות Seed ב-IVN, עות'מאן אלשיך, מנכ"ל עמותת סיראג', גבי גולן, מנהל חטיבת המוצרים ב-ICL לשעבר, עומרי דאי, סמנכ"ל Tech7, וחנה רדו, מובילת מיזמי תשעשרה בפריפריה.

לדברי ישראל בן שטרית, מנהל האקסלרטור, "אנחנו עושים את זה כבר שלוש שנים, ומתרגשים כל שנה לראות את מספר היזמים והמיזמים גדל. ההוכחה הטובה ביותר להצלחתנו היא שמונת המיזמים שהגיעו השנה לקו הסיום, שהם ברמה גלובאלית ויהיו משני שוק בארץ ובעולם".

לאן מעדיפים הישראלים לטוס?

היעד המועדף על משפחות ישראליות לחופשה בקיץ הנוכחי הוא יוון, כך עולה מסקר שערכה ענקית התיירות באונליין, Booking.com. במקום השני והשלישי נמצאות קפריסין וארה"ב. באשר לסוג מקום האירוח המועדף, רוב הישראלים (55%) מעדיפים להתאכסן במלונות, במקום השני דירות או בתי נופש (16%), במקום השלישי בתי הארחה (10%) ובמקום הרביעי כפרי נופש (ריזורטים. 8%).

יוון, היעד המועדף על משפחות ישראליות / צילום: Shutterstock, New Africa
 יוון, היעד המועדף על משפחות ישראליות / צילום: Shutterstock, New Africa

כאשר התבקשו המשיבים להצביע על מרכיבי החופשה החשובים ביותר עבורם, שני נושאים התגלו כמהותיים במידה שווה: אטרקציות ייעודיות לילדים (47%), ועלות זולה יחסית (47%). הקריטריון השלישי הוא להתארח במקום שיוכל לתת מענה לצרכים של כל בני המשפחה (38%). תכנון החופשה נעשה בעיקר באמצעות חיפוש מידע באינטרנט (74%), התייעצות עם חברים (57%) והסתמכות על חוות דעות של מטיילים אחרים (42%).

ומה באשר לתיירות המקומית? 51% ציינו כי הם מתכננים לצאת לחופשה משפחתית בארץ בלבד בישראל בחצי השנה הקרובה. 34% ציינו כי ייצאו לחופשה גם בישראל וגם בחו"ל, 11% ייצאו לחופשה בחו"ל בלבד ו-4% אינם מתכננים לצאת לחופשה משפחתית.

מהו משך הזמן האידיאלי לחופשה משפחתית? 71% סבורים כי מדובר בשבוע לכל היותר. 24% מעדיפים חופשה קצרה יותר, בת 3-4 ימים. 2% אמרו שמשך הזמן האידיאלי הוא יותר משבועיים, והיתר השיבו שאינם יודעים. אגב, רק 10% מהישראלים הודו שנגיף הקורונה מהווה מכשול שמונע מהם לצאת לחופשה.

הסקר בוצע על ידי מכון מדגם בשיתוף ipanel, הוא כלל מדגם מייצג של האוכלוסיה הישראלית שמנה 500 משיבים יהודים וערבים, שהינם הורים לילדים עד גיל 18.

חדשות טובות

העסקת לקויי ראייה ועיוורים. חברת הלן דורון משתפת פעולה עם מגדל אור, מרכז לקידום אנשים עם לקות ראייה או עיוורון: תספק עבודה לאנשי המרכז, שבמהלך אוגוסט-ספטמבר יכינו כ-100 אלף ערכות לשנת הלימודים הקרובה. הערכות כוללות תיק גב ובו חוברות לימוד, מחברות, ספרים, דפי הדרכה ועוד.

מאמצים את הג'ודוקא ענבר לניר. חברת קשרי המשקיעים והייעוץ התקשורתי אייזנברג-אליאש תעניק חסות בהיקף של עשרות אלפי שקלים בשנה לג'ודוקא האולימפית ענבר לניר, 22 - עד לאולימפיאדת פריז 2024.

שי אליאש, אמיר אייזנברג וענבר לניר / צילום: יח''צ
 שי אליאש, אמיר אייזנברג וענבר לניר / צילום: יח''צ

הסכם החסות יאפשר תמיכה באימוניה השוטפים של לניר, ובצרכיה השונים במסגרת ההכנות לתחרויות מרכזיות, החל מאליפות העולם שתתקיים באוקטובר הקרוב באוזבקיסטאן, ועד לאולימפיאדה.