ביטוח רכב | שאלות ותשובות

תחרות במוסכים וצמצום כוחם של השמאים: מה כדאי לדעת על הרפורמה החדשה בביטוחי הרכב

רשות שוק ההון פרסמה טיוטה שלישית ואחרונה לקראת רפורמה מקיפה בביטוחי הרכב בישראל • במוקד: הרחבה משמעותית של כמות המוסכים והשמאים שיעניקו שירות לציבור • מתי היא צפויה להיכנס לתוקף ואיך בדיוק היא תעבוד? • שאלות ותשובות

מוסך. למצולמים אין קשר לכתבה / אילוסטרציה: Shutterstock
מוסך. למצולמים אין קשר לכתבה / אילוסטרציה: Shutterstock

רגע לפני פרישתו של הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, פרסמה הרשות טיוטה שלישית ואחרונה לקראת כניסתה לתוקף של רפורמה מקיפה בביטוחי הרכב. במרכז התוכנית: הרחבה משמעותית של כמות המוסכים והשמאים שיוכלו לספק שירות לציבור המבוטחים, לצד צמצום ניגודי העניינים של השחקנים הפועלים בתחום וביניהם חברות הביטוח, סוכני הביטוח, שמאים ומוסכים. מתי זה יקרה, האם המחירים צפויים לרדת ומה תהיה ההשפעה על הסוכנים והשמאים? גלובס עושה סדר.

מוסכי ההסדר ייעלמו. מה יקרה אחרי תאונה?

התוכנית של רשות שוק ההון כוללת מספר צעדים מרכזיים. הראשון שבהם הוא ביטול המונח "מוסכי הסדר" והחלפתו במונח "מוסך מוסכם". אם אדם עשה תאונה, במצב הנוכחי הוא צריך לבחור מוסך הסדר מתוך רשימה שמציעה לו חברת הביטוח, וכך הוא נהנה מתשלום השתתפות עצמית מופחתת. אם הוא בוחר ללכת למוסך אחר שאינו ברשימה, ההשתתפות מטפסת.

לפי הרפורמה המוצעת, רשימת המוסכים שאיתם עובדות חברות הביטוח תגדל משמעותית. כל מוסך שירצה להצטרף לרשימה יוכל לנהל משא ומתן עם חברת הביטוח בשביל להיכנס לרשימה. לאחר החתימה, כל מוסך בעל מאפיינים דומים, שאותם תגדיר רשות שוק ההון, יוכל להצטרף אוטומטית לרשימה. כך, התחרות בין המוסכים תגדל וברשות שוק ההון מקווים שהמחירים יירדו.

בין חברת הביטוח לבין המוסך המוסכם יקבעו תנאים שיגדירו את אופן השירות בין הצדדים בהתאם לפוליסת הביטוח. בין היתר, נקבעו בטיוטה הוראות שמטרתן להפחית את העלות שנגבית על חלקי החילוף כדי לאפשר מחירי ביטוח תחרותיים ונגישים לכלל הציבור.

בנוסף, חברות הביטוח יערכו ויפרסמו דירוג של המוסכים המוסכמים על בסיס שביעות רצון של ציבור המבוטחים וצדדי ג'.

איך יצומצם כוחם של השמאים?

כיום, כל חברת ביטוח מחזיקה במאגר שמאים סגור, שאותם היא מציעה ללקוחות בעת תאונה. לרוב, השמאי הוא דמות מוכרת במוסך ומופעלים עליו לחצים לקבוע מחיר תיקון גבוה באופן יחסי. במסגרת הרפורמה החדשה, תבוטל הרשימה והיא תוחלף במאגר שמאים דינאמי ורחב, והשמאי ייבחר באופן אקראי. על פי הרשות, צעד זה עתיד לחזק את מעמד השמאי ואת עצמאותו המקצועית באמצעות הקטנת הזיקה בינו לבין הגורמים המעורבים בהליך התביעה ולהתמודד לעיתים עם הלחצים המופעלים עליו.

על פי הטיוטה, מאגר השמאים יחייב את חברות הביטוח לאפשר לכל שמאי שלא ימצא בניגודי עניינים ויהיה מעוניין בכך, להיכלל במאגר של החברה ולהתקשר עימה בהסכם התקשרות ויחד עם קביעת רף מינימאלי של שמאים שיש לכלול במאגר. הבטחת אי תלות השמאי במאגר תתבצע על ידי שליפה אקראית של שני שמאים ממאגר השמאים לאחר פניית המבוטח או הניזוק בתביעת צד ג'. בנוסף לכך, לכל שמאי יהיה דירוג פומבי שייקבע על פי שביעות רצון הלקוחות.

מה לגבי ניגוד העניינים של סוכני הביטוח והמוסכים?

אחת הבעיות כיום בענף היא שסוכני הביטוח נהנים לעתים מטובות הנאה ממוסכים ומשמאים בתמורה להפניית מבוטחים לאחר תאונה. ברשות שוק ההון מתכוונים לאסור זאת במפורש ולהגדיר במדויק את היחסים בין סוכני הביטוח לבין השמאים והמוסכים.

מה תהיה ההשפעה על הפוליסות?

צעד נוסף שמקדמת הרשות במסגרת הרפורמה היא שקיפות גבוהה יותר של פוליסות הביטוח. כיום, מבוטח שמפעיל את הפוליסה ומאבד את "היעדר התביעות" משלם יותר על הפוליסה בעת החידוש. כמה יותר? המידע הזה לא שקוף ומשתנה מחברה לחברה, ומלקוח ללקוח. במסגרת הרפורמה, המידע הזה אמור להפוך לגלוי מראש. כלומר, בטרם הפעלת הפוליסה המבוטח יידע מראש אם זה משתלם או לא.

מתי זה יקרה?

מדובר בטיוטה שלישית ואחרונה של הרשות בטרם כניסת הרפורמה לפועל. כעת, ולאחר קבלת ההערות האחרונות, הצעדים השונים צפויים להיכנס לתוקף בהדרגה עד ליישום מלא בחודש מרץ 2023.