משבר כלכלי | ניתוח

מורים, מתמחים ומחירי חשמל מזנקים: המשברים הכלכליים נערמים

המשברים הכלכליים העומדים לפתחה של ישראל הופכים לזירת התנגשות פוליטית, אך הדחיפות לפתרונות עולה ככל שיום הבחירות מתקרב • האינפלציה מתגברת ואיתה הביקורת על יוקר המחיה, מינויים רבים מתעכבים, משבר המורים מעמיק, ומערכת הבריאות בדרך למחסור בכוח-אדם • תמונת מצב

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

חודשיים וחצי לבחירות, ולפתחה של ממשלת המעבר עומדת שורה של משברים כלכליים מצטברים. החל מהאינפלציה הגוברת, דרך ההסכם עם המורים ועד למשבר המתמחים ברפואה. פקידי האוצר מנהלים את המו"מ בחלק מהמקרים, אך מי שיחתור לפתרונות הוא שר האוצר.

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו כבר גייס את התפאורה הנוכחית להשקת מצע כלכלי ממוקד, ואביגדור ליברמן לא נשאר חייב כשהציג את המצע הכלכלי שלו בתחילת השבוע. שר האוצר מקווה לחמוק מהאש הפוליטית, ולפתור את הבעיות שישפיעו גם על הפתקים בקלפי. בסביבתו טוענים כי הוא לא מכוון לפתרונות פופוליסטיים, הגם שמופעלים עליו לחצים ללכת לכיוון של "כלכלת בחירות", ויש גם את היועמ"שית שמתווה את המותר ואסור בתקופת בחירות.

יוקר המחיה: מטאטאים מתחת לשטיח

יוקר המחיה הוא בין הנושאים החמים במערכת הבחירות. השבוע פורסם מדד המחירים לצרכן שקפץ ל־5.2% ב־12 החודשים האחרונים, המשקפים התייקרות כמעט בכל התחומים.

בזמן שמדינות אירופה, כמו צרפת וספרד, מציגות תוכניות חירום במיליארדי אירו, ממשלת ישראל נשענת בעיקר על התקווה שהעלאות הריבית של בנק ישראל יבלמו את האינפלציה. בינתיים, מנסים לטאטא את כל ההתייקרויות מתחת לשטיח כדי שלא לתת למפלגות המתחרות תחמושת לקמפיין.

מחיר הדלק, לדוגמה, הוא מטרה שקל לקמפיינרים לתקוף. גם אם הממשלה תנסה להסביר שהתעריפים בכלל נקבעים בזירת הסחר הבין לאומית, זה לא ישכנע את הנהגים. לכן, ליברמן הפעיל את מלוא כובד כוחו בחודשים האחרונים כדי להפחית את מס הבלו על הדלק באופן זמני, עד אחרי הבחירות.

החשש מפני שיא כל הזמנים במחיר הדלק עשה את שלו, וליברמן הצליח לקבל אישור מהיועמ"שית להפחית את המס הגבוה על הדלק בשקל לליטר. האישור ניתן רק לאוגוסט, ואם הצו לא יוארך - המס יקפוץ בחזרה.

בינתיים, ההימור של ליברמן משתלם, כשבחודש האחרון צנח מחיר הנפט הגולמי ב־13% לרמתו הנמוכה ביותר מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. כך, גם אם ליברמן לא יצליח להשיג את מבוקשו, הוזלת הנפט תמתן את התייקרות המס.

אתגר נוסף הוא עליית מחירי החשמל. תעריף החשמל, שהתייקר החודש ב־8.6% לצרכנים ביתיים וביותר מ־11% לעסקים, נגזר ישירות מסחרור עולמי במחירי הפחם. הציבור ירגיש את ההתייקרות מהחשבון הבא, לא רחוק מהבחירות. אבל כמו בדלק, גם כאן הצליחו לחצי הפוליטיקאים לדחות את רוב הגזירה לאחרי הבחירות.

בינואר הקרוב תתכנס מליאת רשות החשמל לדון בעדכון נוסף של המחירים. אם עד אז יתייקר הפחם, מחיר החשמל יקפוץ בהתאם. ואולם, אפילו אם מחיר הפחם יצנח, אין סיכוי כמעט שהציבור יזכה להוזלה בחשבון.

הסיבה לכך היא שרשות החשמל כבר צברה "גיבנת" חוב. לפי הנוסחה של תשומות ייצור החשמל, הייתה אמורה להגיע ההתייקרות לממדים של כ־20% כבר בחשבון הקרוב, אך ברשות הוחלט להעלות בכמחצית בלבד ולפרוס את ההתייקרות לשנים הקרובות. במהלכן, צפויה ישראל להשלים את המעבר לייצור אנרגיה מגז טבעי. לכן, מרחב התמרון הצטמק, ולא צפויות ירידות מחירים בעתיד הנראה לעין.

מינויים שמחכים לאישור: העומס לא ישתחרר בקרוב

עשרות מינויי בכירים בשירות הציבורי מחכים לאישור. שרי הממשלה והגופים הציבוריים שמתנהלים תחת דירקטוריון חסר, או ללא מנכ"ל קבוע, מקווים להשלים את המינויים עד לבחירות. זה לא יהיה קל, שעה שוועדת גילאור למינוי בכירים יצאה לפגרה.

מטעם הוועדה נמסר כי "למרות חופשת הקיץ, ועדת המינויים תתכנס 3 פעמים". לפי הערכות גורמים ממשלתיים, לא בטוח שיהיה די בכינוס הישיבות המיוחדות כדי לשחרר את כל העומס, שצפוי להתגלגל בחלקו אל סמוך למועד הבחירות.

בתחום האנרגיה לבדו ממתינים 11 מינויי בכירים. מדובר באיוש תפקידים, ביניהם יו"ר חברת החשמל, יו"ר רשות החשמל, דירקטורים במקורות ונציגים במועצות הנפט והמים ובוועדות תכנון.

מעבר לכך עדיין חסרים מאות דירקטורים בחברות הממשלתיות, שיצטרכו להמתין לממשלת הקבע הבאה. זאת, כיוון שנבחרת הדירקטורים החדשה פורסמה במקביל להודעה על פיזור הכנסת. מהנבחרות הקודמות כבר אסור למנות דירקטורים - ומהנבחרת החדשה יחלו הליכי מינויים חדשים רק אחרי תקופת הבחירות.

משבר המתמחים: מחסור ברופאים בדרך

את משבר המתמחים מנהלים שני משרדים: משרד הכלכלה ומשרד הבריאות. זאת, לאחר שליברמן משך את ידיו מטיפול בו כבר בחודש מרץ. כעת, המתמחים מאיימים בהתפטרות המונית לקראת סוף אוגוסט מאחר שמתווה קיצור התורנויות שהציעו השרים לא היה מקובל עליהם.

עם זאת, על השולחן כבר הונח הפתרון שאמור לייתר את המאבק: יישום המתווה רק באוגוסט 2023. בינתיים, במסגרת עבודת הפיקוח של הכנסת נמנע בשבועות האחרונים כינוס ועדת הבריאות על ידי הממשלה, שביקשה לדון במשבר המתמחים.

משבר כוח-האדם החמור ביותר מונח לפתחה של מערכת הבריאות. לפי תחזיות שפרסם משרד הבריאות, בשנת 2026 צפוי מחסור ברופאים. מערכת הבחירות שהחלה תבלום טיפול הוליסטי כעת, והמשבר יתגלגל לפתחה של הממשלה הבאה.

מעונות היום: המסגרות יתייקרו?

משבר נוסף הוא המשבר במעונות היום. ועדת המחירים המליצה על התייקרות של המסגרות המפוקחות המיועדות לפעוטות בגיל לידה עד שלוש בכ־500 שקל בחודש. ליברמן מעוניין לצמצם זאת משמעותית, אלא שפעולות לסבסוד בתקופת בחירות עשויות להיתקל בקושי משפטי.

מדובר בתקופה מאתגרת להיות בה שר אוצר. מחד הוא אמור לספוג התייקרויות, ומאידך הכלים שלו לפעול חשודים כ"כלכלת בחירות". בינתיים, ליברמן מחפש מוצא אפשרי כדי לצמצם את עליית המחירים והצעד האפשרי הראשון הוא בלימת הוספת התקנים למעונות היום.

השבוע אמור להתקיים מעין "שימוע" לאנשי המעונות. בהליך הם יידרשו להציג ממצאים שנוגדים את ההתייקרות עליה הצביעה ועדת המחירים. באוצר מקווים כי אנשי המעונות יציגו נתונים תומכים לכך שאין צורך בהתייקרות גדולה, ומאידך יסבירו לאן נעלם פער של כאלף שקל בסבסוד הממשלתי לשכר המטפלות.

המטרה היא לאפשר את פתיחת שנת הלימודים. במקרה הזה השרים לא יוכלו להוציא צווי מניעה נגד השבתה, שכן העובדים אינם עובדי מדינה.