צעד מפתיע של הבנק המרכזי בטורקיה: חתך את הריבית ב-1%

לאחר שבעה חודשים שהריבית בטורקיה עמדה על 14%, הבנק המרכזי הטורקי הודיע היום על הורדתה ל-13% • קצב האינפלציה השנתי במדינה הגיע ל-79.6% בחודש יולי

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red
נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

הבנק המרכזי בטורקיה החליט להוריד את הריבית באופן בלתי צפוי. שיעורה ירד ב-100 נקודות בסיס, מ-14% (הרמה שבה הייתה בשבעת החודשים האחרונים) ל-13%. נזכיר כי בתחילת החודש הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה הודיעה שקצב האינפלציה השנתי בטורקיה הגיע ל-79.6% בחודש יולי, שיא של 24 שנה, וסוכנויות עצמאיות מעריכות זינוק משמעותי בהרבה של 176%.

"הרמה המעודכנת של ריבית המדיניות מספקת בהתחשב בתחזית הנוכחית", נמסר בהצהרה של ועדת המדיניות המוניטרית של הבנק.

זו הורדת הריבית הראשונה בטורקיה לאחר שבע החלטות רצופות להותיר את הריבית על כנה ברמה של 14%, לאחר שירדה ב-600 נקודות בסיס (6%) מאז ספטמבר 2021. הלירה הטורקית צנחה ביותר מ-50% מאז שהחלה המגמה להורדת הריבית.

חברי הוועדה צופים שהקלה באינפלציה צפויה עם פתרון הסכסוך הצבאי באוקראינה ולצד צעדים נוספים לקידום השימוש בלירה בטורקיה. "חשוב שהתנאים הפיננסיים יספקו תמיכה ויעזרו לשמר את תנופת הצמיחה בייצור התעשייתי ואת המגמה החיובית בתעסוקה", מסרו מוועדת המדיניות.

ריח של כלכלת בחירות

הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן נחוש להמשיך להוריד את הריבית במדינה, מה שיכול להסביר את החידוש הפתאומי של התמריצים המוניטריים - עם פחות משנה לבחירות, ביוני הבא. רק בשבוע החולף הוא דאג להוזלת עשרות מוצרי יסוד, שרוב המשתמשים בו הם קהל המצביעים האופייני שלו.

עבור המטרה הזו של הורדת הריבית, ארדואן דאג בשש השנים האחרונות להחליף ארבעה נגידי בנק מרכזי כאשר החמישי, שאהאפ קאבג'יאולו, שמשמש בתפקיד כיום, שורד בו מאז מרץ 2021. בתקופת כהונתו של הנגיד הנוכחי הוחלפו שלושה שרי אוצר, כאשר השר הנוכחי, נורדין נבאטי, מכהן מאז דצמבר האחרון.

נאג'י אע'בל, נגיד הבנק האחרון שפוטר במרץ 2021, שרד בתפקידו ארבעה חודשים ופוטר לאחר שהעלה, למורת הרוח של חלקים נרחבים בעם, את הריבית בשתי פעימות - מ-15% ל-17% חודש לאחר שנכנס לתפקיד, ומ-17% ל-19% במרץ 2021. הנגיד שהחליף אותו, קבג'יאולו, כבר יישר קו עם רוח הנשיא והוריד, כאמור, את הריבית ל-13%.

במקום להעלות את הריבית, צעד שהיה פוגע בבסיס המצביעים של מפלגת השלטון, מפלגת הצדק והפיתוח (AKP), מובילים נשיא טורקיה ואנשיו קו רטורי עם דף מסרים לפיו הורדת האינפלציה תגביר את הייצור, היצוא והצמיחה, אך מבלי לפרט תוכנית עבודה כלשהי. כך הם גם חוזרים שוב ושוב על המסר כי "התערבות זרה" היא מקור הבעיות הכלכליות של אנקרה. באופוזיציה טוענים כי בפועל המדיניות שמוביל ארדואן מועילה יותר ל"טייקונים" בענף הבנייה ובכלל ליבואנים וליצרנים, שנחשבים למקורבים לנשיא.