מהנדס העיר חולון לאחר קריסת המרפסות בבניין: "לעירייה אין סמכויות אכיפה בנוגע למבנים מסוכנים"

אביעד מור, מהנדס העיר חולון, מספר לגלובס לאחר קריסת המרפסות בבניין בעיר כי העבודה מול מבנים מסוכנים "כפופה לחוק עזר שאין לו שיניים" • מור מוסיף שהבקשה לפינוי בינוי צריכה להגיע מדיירי הבניין וכי "העירייה לא אחראית על תחזוקת מבנים"

קריסת המרפסות בבניין ברחוב מרבד הקסמים בחולון / צילום: עיריית חולון
קריסת המרפסות בבניין ברחוב מרבד הקסמים בחולון / צילום: עיריית חולון

השבוע קרסו ברחוב מרבד הקסמים בעיר חולון ארבעה מרפסות בבנייה בבניין ישן תאונה שבמזל נגמרה ללא פגיעה אנושית. נכון להיום טרם ברורה סיבת התאונה ומי האחראי לכך, והבדיקה עלולה לארוך מספר ימים עד שתתקבל תשובה.

גלובס שוחח עם אחת הדיירות בבניין, מרלן לוי, שגרה בקומה השנייה. לוי סיפרה לגלובס כי בעקבות נפילת המרפסות, הגישה לבניין נחסמה והיא מתקשה להגיע לדירה."לא הייתי בבית ובמזל לא קרה לדירתה כלום. אני גרה בדירה הזו כבר 44 שנים, המצב של הבניין היה טוב, סך הכל רצינו להוסיף מרפסות לדירות הבניין ובמרפסת שלנו כבר נעשה ריצוף וטיח אולם עוד לא גמרו את הבנייה לכן אינני יכולה לצאת אליה. מה שכן בגלל שסגרו את האתר, ישנה בעיית גישה לבניין".

בחולון עוד לא הספיקו לשכוח "תקלה" גרועה יותר שקרתה ברחוב סרלין יוסף לפני שנה, שם קרס מבנה שעות לאחר פינויו - מה שהיווה נקודת מפנה שגרמה לבהלה בקרב הרשויות המקומיות. שני המקרים הללו מעלים שאלות לגבי מצב הבניינים בעיר, ולמה בכל זאת העירייה מאשרת היתרים לתוספות מרפסות ולא תמ"א 38 לבניינים ישנים. 

על פי דוח התחדשות עירונית לשנת 2021 של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עד שנת 2021 עיריית חולון הכריזה על 4 מתחמים של פינוי בינוי בעיר במסגרתם ישווקו 5,235 יחידות דיור.

אולם בכל מה שקשור לתמ"א 38, הדוח מעלה כי בין 2005 עד 2021 בעיריית חולון אושרו 206 מבנים להתחדשות עירונית, במסגרתם נוספו 4,721 יחידות דיור בלבד. יתרה מזו, משך הזמן להוצאת היתרי בנייה שניתנו בשנת 2021 עומד על 4.4 שנים.

מהנדס העיר חולון: "אין קשר בין תחזוקת מבנים לבין התחדשות עירונית"

עם זאת, בעירייה מסבירים כי הנתונים הללו ישנים ולא מדויקים. "בשנים האחרונות ישנו שינוי מגמה בעיר ובספטמבר האחרון הוגשה תוכנית מתאר מסודרת לוועדה המחוזית והיא ממתינה לאישור סופי", אומר אביעד מור מהנדס העיר חולון, "מדובר על תוכנית חדשנית המיועדת לתת מענה ל-380 אלף תושבים כולל יעדי צמיחה לשנת 2040 לכ-270 אלף תושבים, לרבות שטחי תעשייה ומסחר ומקומות עבודה".

מור מוסיף כי "לפני שבועיים אישרה הוועדה המקומית תוכנית התחדשות כוללנית לעיר שהיא תחליף לתמ"א שנקראת 'התחדשות מגרשית', במסגרתה יהיה פוטנציאל ל-30 אלף יחידות דיור".

לדברי מהנדס העיר, "בהתחדשות מגרשית, יהיו תוכניות לפינוי בינוי וחולון תעצים את הרחובות הראשיים עם מוקדים עירוניים, במקביל לתוכניות פינוי בינוי הנמצאות בשלבים שונים בוועדות עם כ-1,000 יחידות דיור. בנוסף לקראת הפקדה ישנן כ-6,000 יחידות דיור, אבל זה תלוי בלו"ז ולהערכתי יקח בין 3-5 שנים עד שיתחילו לבנות".

האם עדיף לאשר תוספות של מרפסות או לקדם תוכניות פינוי בינוי ותמ"א?
מור: "בניינים זה קניין פרטי ובניין שבנוי עם זכויות מלאות אין לו היתכנות כלכלית לתמ"א, ובעיניי לגטימי שאנשים ישפרו את תנאי המחיה שלהם. אני לא יכול למנוע מאנשים להוסיף מרפסת לדירה גם כשהבניין ישן שמצריך טיפול שורש. אין קשר בין תחזוקת מבנים לבין התחדשות עירונית. הקריסה נגרמת בגלל בלאי טבעי של המבנה וגם בגלל חוסר תחזוקה".

אבל המבנים ממילא ישנים ועוד לא הספקתם לשכוח מה שקרה לפני שנה בערך.
"כשיש בניין בסיכון, יש אפשרות לפתור בעיה נקודתית או ללכת למסלול פינוי בינוי וזה צריך להגיע מהדיירים. העירייה לא אחראית על תחזוקת מבנים".

מצד שני, לוקח 4.4 שנים להוציא היתר בחולון, מה אתה חושב על זה?
"אני לא מכיר אף היתר שלקח לו כל כך הרבה זמן. צריך בכל זאת לזכור שמחצית מקידום ההיתר מוטלת על היזמים שהרבה מקרים משתהים".

בכל זאת, מה אתם עושים בשביל לקצר את הזמן?
"עיריית חולון עושה בימים אלה ארגון מחדש בשביל לייעל את התהליכים וזה בא במקביל לקידום התוכניות הכוללניות".

מור מדגיש בהקשר זה כי סמכויות העיריות באכיפה מוגבלות, "העבודה שלנו מתחלקת גם בבדיקה יזומה וגם בהתאם להתראות שמתקבלות, העבודה מול מבנים מסוכנים כפופה לחוק עזר שאין לו שיניים. אין לעירייה סמכות לתת קנסות ולבצע מעצרים כשיש סכנה לתושבים. והחוק הקיים לא מאפשר לעיריות לנקוט בפעולות בכדי למגר את התופעה".

מה הפתרון?
"צריך לקדם חקיקה ראשית שתחייב בעלי מבנים לעשות בקרה ותחזוקה באופן מתמיד. במסגרת חקיקה ראשית אפשר לייצר סנקציות מה שלא ניתן לעשות במסגרת חוק עזר עירוני".