הפשיטה על אחוזת טראמפ הולידה לא מעט פייקים. הנה הנבחרים

הפשיטה על אחוזתו של טראמפ הולידה שלל טענות • לא כולן נאמנות לעובדות • המשרוקית של גלובס

דונלד טראמפ, הודעה לתקשורת, 12.8.22 / צילום: Associated Press
דונלד טראמפ, הודעה לתקשורת, 12.8.22 / צילום: Associated Press

פשיטת ה־FBI על אחוזת מאר־א־לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ והחשדות בריגול חוללו סערה של ממש אצל ידידתנו הגדולה. טראמפ ידוע כבר שנים בכך שהוא מעדיף לא להיצמד לעובדות ומספק במקומן "עובדות אלטרנטיביות", וגם הפרשה הנוכחית הביאה הרבה מאלו. הנה כמה פייקים נבחרים סביב הפרשה.

אכיפה בררנית. האם יכול להיות שה־FBI עושים לטראמפ את מה שלא עשו לנשיא לפניו, ברק אובמה? "הנשיא ברק חוסיין אובמה שמר 33 מיליון עמודים של מסמכים, רבים מהם מסווגים", טען טראמפ בהודעה לתקשורת. "כמה מהם נגעו לגרעין? המילה היא 'הרבה'!" רק שכפי שהראו בודקי העובדות של Politifact, זה לא נכון. אכן, כ־30 מיליון מסמכים מתקופת כהונתו של אובמה הוצאו מהבית הלבן, רק שהם עברו לידי הארכיון הלאומי של ארה"ב. רובם של המסמכים האלו לא מסווגים, ואלו שכן עברו למשמורת לטובת הסרת הסיווג בעתיד. לפי הודעת הארכיון, 30 מיליון המסמכים האלו מודפסים, זאת לצד מאות מיליוני מסמכים ש"נולדו דיגיטליים".

רפובליקת בננות. "אז הנשיא עם התמיכה הנמוכה ביותר בימי חיינו הפעיל את ה־FBI דרך מחלקת המשפטים שלו כדי לפשוט על ביתו הפרטי של המועמד המוביל להחליפו בבחירות הבאות?" תהה השדרן השמרן קליי טראוויס. "זו רמת טירוף של רפובליקת בננות מהעולם השלישי. וזה מפחיד". אילו ראיות הביאו טראוויס וחברים אחרים שהדהדו את הטענה, לפיה ביידן הורה על הפשיטה מטעמים פוליטיים, כדי לתמוך בה? לא הביאו. מנגד, בארגון factcheck.org הביאו כמה ראיות שיפריכו אותה. ראשית, דוברת הבית הלבן סיפרה שביידן שמע על הפשיטה מהתקשורת, יחד עם שאר הציבור. שנית, התובע הכללי אמר שההחלטה לבקש צו חיפוש הייתה שלו. אין ראיות שיסתרו את אחת משתי הטענות הללו. שלישית, ההחלטה לספק צו חיפוש אינה של הרשות המבצעת אלא של הרשות השופטת, והיה צורך באישור שופט פדרלי. רביעית, ראש ה־FBI הנוכחי, כריסטופר ריי, הוא בכלל מינוי של טראמפ.

וגם בקטנה: לפי אותה בדיקה, ביידן הוא לא הנשיא הכי פחות פופולרי בימי חיינו, הוא רק במקום השלישי. במקומות הראשון והשני נמצאים בהתאמה ג'ורג' בוש הבן ואחד, דונלד טראמפ, שבשפל שלהם הגיעו לפופולריות נמוכה יותר.

אדוני השופט. ונסיים עם פייק דווקא ממתנגדי טראמפ. בתגובה לטענה של הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו, לפיה השופט שאישר את הצו הוא "תורם של אובמה", השדרן קית' אולברמן צייץ ש"השופט מונה ע"י טראמפ". משתמשים רבים ברשתות החברתיות טענו דברים דומים. רק שכפי שהראו ב־Newsweek וב־USA Today, זה לא בדיוק המצב. מי שחתם על הצו הוא שופט השלום ברוס ריינהרט, שמונה ב־2018, בימי כהונתו של טראמפ. רק ששופטי שלום לא ממונים ע"י הנשיא, אלא ע"י שופטים מחוזיים. ומה באשר לתרומות המיוחסות לו? ריינהרט אכן תרם במצטבר במשך השנים 2,000 דולר לקמפיין אובמה, אבל גם תרם 500 דולר לג'ב בוש כשהתמודד בפריימריז הרפובליקניים ב־2016.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:

● בדיקת Politifact על המסמכים מתקופת אובמה

● בדיקת factcheck.org על המעורבות של ביידן בפשיטה

● בדיקת USA Today על השופט ברוס ריינהרט

● בדיקת Newsweek על השופט ברוס ריינהרט